PREMIÉR VŠAK NEVIE, ŽE NA SEVERNEJ TRASE TREBA POSTAVIŤ EŠTE JEDENÁSŤ TUNELOV

Júl 2007: Fico trvá na diaľnici do Košíc – rok 2010

Premiér Robert Fico je stále presvedčený, že motoristi sa v roku 2010 plynulo dostanú diaľnicou z Bratislavy do Košíc.

Premiér Robert Fico je stále presvedčený, že diaľnica medzi Bratislavou a Košicami bude dokončená v roku 2010.Premiér Robert Fico je stále presvedčený, že diaľnica medzi Bratislavou a Košicami bude dokončená v roku 2010.(Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Tento text bol publikovaný v júli roka 2007.

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico včera rokoval s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym o urýchlení dostavby diaľnice z Bratislavy do Košíc. Fico iba potvrdil svoje slová, že západ krajiny bude v roku 2010 plynulo spojený s východom.

„Záväzok vlády je vytvoriť podmienky na výstavbu a sprevádzkovanie sto kilometrov diaľnic do roku 2010,“ povedal premiér. Podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti sa medzi Bratislavou a Košicami buduje takmer 59 kilometrov diaľnic. Ďalších 150 je vo fáze prípravy, teda výstavba ešte neprebieha.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák však už minulý týždeň pre SME povedal, že premiérové slová považuje skôr „za gesto, ktoré má urýchliť výstavbu“.

Diaľnica určite bude

Podľa Palčáka je realistický dátum ukončenia diaľnice až v roku 2013. Tak to pôvodne tvrdilo aj ministerstvo dopravy. V správe, ktorú minulý týždeň predložilo na rokovanie vlády, hovorí, že ministerstvo „zabezpečí do roku 2010 prípravu diaľnice po Košice“. Vláda sa však správou nezaoberala.

Včera už bolo všetko inak. Minister Vážny predloží v auguste vláde aktualizovanú správu o výstavbe diaľnic a zapracuje do nich všetky doterajšie poznatky. „Podľa pôvodného scenára by sme s touto víziou neuspeli,“ povedal Vážny.

Premiér na otázku, či vyvodí politickú zodpovednosť, ak sa plán výstavby diaľnic nedodrží, najskôr odpovedal, že „otázke absolútne nerozumiem“. Potom poukázal na programové vyhlásenie vlády, kde sa vláda zaviazala postaviť do konca volebného obdobia sto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. „Ak sa to nestihne, tak potom čo? Všetci sa obesíme, odvoláme celú vládu, ak to nebude 155, ale bude to len 148 kilometrov,“ pýtal sa premiér.

„My máme vládny záväzok. Ak ho nesplníme, potom vyvodíme politickú zodpovednosť,“ povedal nakoniec premiér.

Možná protiústavnosť im teraz neprekáža

Ministerstvo výstavby pripravilo aj nový zákon o strategických stavbách, na základe ktorého by bolo možné rýchlejšie vyvlastniť pozemky potrebné na výstavbu diaľnic.

Jedným z viacerých problémom zákona je však to, že ak sa občan obráti na súd, aby pozastavil rozhodnutie o vyvlastnení, súd mu nebude môcť vyhovieť. Podľa návrhu zákona o strategických investíciách súdom má byť totiž takáto právomoc odňatá. Podľa Richarda Drutarovského z občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie sa tým „zruší efektívny nástroj obrany práv vyvlastnených proti rozhodnutiam stavebných úradov“.

Aj ďalší právnici vyjadrili názor, že zákon je v tejto časti sporný.

„Či je, alebo nie je niečo protiústavné, to nechajme na sudcov ústavného súdu,“ povedal premiér Fico.

Podľa Vážneho sa dajú hľadať príklady aj v okolitých krajinách. Napríklad v Nemecku je budovanie diaľnic prioritou vlády. „A tomu sa prispôsobuje všetko,“ myslí si minister.

Vážny ďalej povedal, že „ak budujeme nadradenú dopravnú infraštruktúru, tak neriešime takéto veci, doriešime ich potom“.

Lenže aj preto, že ministerstvo dopravy chcelo pôvodne zákonom o urýchlení výstavy diaľnic zabrániť súdom pozastovať výkon vyvlastňovacích rozhodnutí, mu ho Legislatívna rada vrátila. Parlament potom zákon schválil bez tohto kontroverzného ustanovenia.

Treba viac študovať

Na otázku, či sa do roku 2010 stihne postaviť všetkých 11 tunelov medzi Žilinou a Košicami, premiér podotkol, že o toľkých tuneloch nevie. „Nebol som informovaný o takomto počte,“ povedal.

Lenže podľa Národnej diaľničnej spoločnosti je na danom úseku 11 tunelov. Jeden je už v prevádzke, dva sa stavajú, ostatné sa buď plánujú alebo sa na nich vôbec nezačalo robiť.

Vážny spresnil, že do konca volebného obdobia postavia na stokilometrovom úseku medzi Žilinou a Košicami päť tunelov. Čo bude s ďalšími šiestimi? „Tie sa nachádzajú v úsekoch, ktoré sú rozostavané. Do roku 2010 budú dokončené,“ povedal minister.

Ak by sa mal tento termín stihnúť, Palčák povedal, že by sa muselo začať stavať už tento rok a realizácia by musela prebehnúť bez výberových konaní.

Podľa premiéra i Vážneho majú urýchleniu výstavby pomôcť projekty súkromného a verejného partnerstva. „Do konca decembra, najneskôr do januára sa podpíše zmluva s koncesionárom, aby už na jar mohol začať pracovať,“ povedal Vážny.

Stĺpček Ivana Štulajtera
Motor

Keď si premiér Robert Fico dupne, železničiari nezrušia ani ten najnerentabilnejší vlakový spoj v krajine. Taký je náš premiér sociálny, jeho minister dopravy Vážny poslušný a krajina taká bohatá.

Teraz je hitom diaľnica Bratislava – Košice v roku 2010. Minister Vážny minulý týždeň niesol do vlády materiál s termínom ukončenia rok 2013. Vláda sa mu naň ani nepozrela. Premiér si totiž opäť dupol a chce diaľnicu o tri roky skôr. Asi k voľbám. Minister Vážny s úradníkmi teraz dokument prepíšu. Nech predseda vlády nezúri.

Na papieri sa dajú robiť všelijaké čary. V reáli však treba postaviť jedenásť tunelov v dĺžke 18 kilometrov, pripraviť či vyvlastniť pozemky, zohnať ďalšie miliardy navyše, ba v tomto boome už aj stavbárov i cement.

Keď je reč o nových tuneloch, trošku zamrazí, že premiér nemá informácie o ich počte. To sa mu potom skracujú termíny!

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Investment Advisory Guide for Slovakia
  5. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  3. FORUM PREŠOV má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  4. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  7. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  8. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  9. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  10. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 699
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 572
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 965
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 15 608
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 255
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 335
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 523
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 578
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 3 715
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 391

Neprehliadnite tiež

Kiska plánuje stranu, napriek ponuke Štefunka s Beblavým

S prezidentom sa stretol aj bývalý Miklošov poradca.

Prezident Andrej Kiska
Dobré ráno

Dobré ráno: Kiska chystá stranu. Čo to spraví s Mostom či s KDH

Viaceré strany by zrazu mohli mať problémy.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kiskova strana dnes nedáva logiku

Andrej Kiska predsa nie je homo politicus.

Peter Tkačenko
Pred parlamentom v posledných dňoch demonštrujú zástancovia aj odporcovia brexitu.
Ilustračné foto.