Úspech ofrflanej Tate Modern

Predpokladali 1,5 milióna návštevníkov za rok. Nakoniec ich prišlo milión už za prvých 6 týždňov od otvorenia. Úspech Tate Modern bol prekvapením aj pre tých, ktorí na ňom pracovali.

Galéria v priemyselnej štvrti? Tate Modern navštívi ročne takmer 5 miliónov ľudí.Galéria v priemyselnej štvrti? Tate Modern navštívi ročne takmer 5 miliónov ľudí. (Zdroj: ANSWERS.COM)

„Stála som vo foyeri, keď sme 12. mája 2000 otvorili. Bolo veľmi emotívne vidieť, ako sa davy ľudí vrútili dnu. Zdá sa, že Londýn takúto galériu potreboval,“ hovorí Sylvia Lahav, šéfka vzdelávacieho oddelenia v Tate Modern. Spolu s Rebeccou Sinker prichádzali na Slovensko pre projekt Bližšie k múzeu, ktorý inciovali British Council a Nadácia Centrum súčasného umenia.

Elektráreň pri Temži

Nie každý bol v prípade Tate Modern od začiatku presvedčený, že nový priestor na prezentáciu moderného svetového umenia má vzniknúť prestavbou starej elektrárne na južnom brehu Temže. Mnohí členovia správnej rady Tate by radšej dali prednosť nejakej peknej novej budove, akú dostali napríklad Newyorčania v podobe ich Guggenheimovho múzea.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nakoniec však v prospech prestavby rozhodla menšia finančná náročnosť. Až dnes, po úspechu Tate Modern, začínajú s prípravou úplne nového priestoru, prístavby k Tate Modern.

Výhodou miesta na brehu Temže oproti Katedrále sv. Pavla bolo dobré dopravné napojenie. Galéria sa navyše stala centrom regenerácie priemyselnej štvrte okolo, takže túto myšlienku podporilo aj mesto Londýn.

Čo potrebujú taxikári

Od nápadu, aby sa osamostatnili zbierky umenia 20. storočia, až po otvorenie novej galérie uplynulo takmer desať rokov. Samotná rekonštrukcia opustenej technickej pamiatky však trvala len necelé tri roky.

Lahav spomína, že verejnosť sa začala o novú Tate zaujímať okamžite po tom, čo sa rozhodlo o jej špecifickom umiestnení. Na jej mediálnom imidži však pracovali celé oddelenia.

SkryťVypnúť reklamu

V galérii mali napríklad samostatného pracovníka na prácu s obyvateľmi danej štvrte, aby sa aj oni cítili zapojení do procesu vzniku nového kultúrneho centra.

Keď zistili, že taxikári majú problém novú galériu nájsť, urobili pre nich špeciálny večer.

„Máme veľmi silný marketing, pracuje tam asi 25 ľudí. V oddelení, ktoré získava sponzorov, je ich možno aj štyridsať,“ hovorí Lahav.

Ročne navštívi galériu takmer 5 miliónov ľudí.

Žiarlivá sestra

Diela moderných umelcov prirodzene lákajú aj turistov, no podľa Lahav tvoria až tri štvrtiny návštevníkov domáci. „Múzeum musia ľudia považovať za svoje. Len čo sa stane galéria vaším miestom, vraciate sa do nej,“ hovorí zo skúsenosti.

Ani úspech nie je však jednoduché manažérsky zvládnuť, galéria sa vysokému počtu záujemcov musí prispôsobiť aj na veľmi praktickej úrovni. „Na začiatku si niektorí mysleli, že k Tate patria len elegantné reštaurácie s čašníkmi. Bufety sa im zdali neestetické. Dnes máme samoobslužné kaviarne na každej úrovni našej galérie,“ smeje sa Lahav.

SkryťVypnúť reklamu

Rebecca Sinker pracuje v „starej“ Tate Britain, ktorá po zriadení Tate Modern tak trochu zazerala na svoju mladšiu sestru. „Preniesli sme sa už cez pocity žiarlivosti, vieme o svo­jich výhodách bez toho, aby sme sa štylizovali do nemilovaného dieťaťa,“ hovorí.

Pripomína, že návštevníci starej Tate Britain oceňujú napríklad väčší pokoj v expozí­ciách.

Špecifiká Slovenska

Cieľom ich projektu Bližšie k múzeu, ktorý organizovali na Slovensku, bolo podporiť vzdelávacie aktivity v našich výstavných priestoroch. K nepriamym výsledkom patrí množstvo atraktívnych projektov, ktoré účastníci rea­lizovali v našich múzeách a galériách. Inšpirovali sa pri nich­ zahraničnými príkladmi.

Situácia v múzeách je podľa britských lektoriek všade podobná. „Všetci sa musíme zmestiť do rozpočtu, či je už väčší, alebo menší. A všetci chceme získať svoje publikum,“ hovorí. V Británii sa viac pracuje s multikultúrnym publikom.

SkryťVypnúť reklamu

„Vaši kurátori nám stále hovorili, že toto na Slovensku nemusia riešiť. Odpovedala som, že ešte nie,“ hovorí Lahav.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 535
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 210
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 915
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 952
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 869
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 810
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 465
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu