Hrala sa Padesátka – predstavenie, ktoré na minuloročnej martinskej Scénickej žatve získal za túto inscenáciu hlavnú cenu. Základný režijný zámer Dušana Vicena vychádzajúci z päťdesiatročnice súboru sa cez hercov pretransponoval do bilancie prvej polovice ľudského života, osudov na hranici banálnosti a jedinečnosti.
Nenaplneným materstvom a širším rodinným prostredím neuspokojená Dana a nezmysluplnosťou vyprázdnený manžel prežívajú krízu, ktorú rieši každý po svojom. V Daninej parodizujúcej línii v úlohe eklektického guru sa stretávame so štyrmi mužmi vo vlastnej kríze, s ich osudmi alkoholika, prvého milovníka, váhavca a nešiku.
Úniky z nenaplnenosti sa cez rozličné situácie, i s príchuťou absurdity, premietnu do nevyhnutného tragického optimizmu – aj v tej druhej polovici života sa dá žiť, keď už to inak nejde.
Pôdorys Padesátky je natoľko členitý, jednotlivé scény sú také koncentrované, že inscenácia ponúka viacero rovín asociácií, ktoré sa viažu nielen na osobnostno-zážitkové vnútro diváka, ale aj na historicko-spoločenské, literárne, divadelné i biblické kontexty. Úvodná scéna s dažďom sa rozvíja do viacerých motívov potopy, blížiaceho sa konca sveta, sprevádzaného prírodnými katastrofami a spoločenským nihilizmom. Život po „padesátke“ sa však nekončí a nekoná sa ani armagedon.
Herecké improvizácie zo skúšok sa v inscenácii viažu na pevnú dramaturgiu (Vlado Janček) a réžiu. Rozličné roviny herectva (štylizácia, civilnosť, charakterové herectvo) sa opierajú o tragédiu dell arte i prvky absurdného divadla.
Autor: Bohuslava Vargová– –Hábovčíková (Autorka je publicistka)