Diaľnice: ministerstvo má iné termíny

Ak sa má do troch rokov dobudovať diaľnica do Košíc tak, ako to minulý týždeň prezentoval premiér Fico, vyžiada si to desiatky miliárd korún. Eurofondy zatiaľ nepomôžu, chýba totiž základný dokumentna ich čerpanie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico minulý týždeň povedal, že vláda pod jeho vedením pripraví také rozhodnutia, ktoré zabezpečia, že „do konca volebného obdobia musí byť dokončené diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami“.

Ministerstvo dopravy pripravilo do vlády dokument Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010. Zmienka o tom, že by do Košíc mala byť dobudovaná diaľnica o tri roky, v ňom nie je.

Podľa správy chce minister dopravy Ľubomír Vážny „zabezpečiť do roku 2010 prípravu diaľnice D1 po Košice“. Ukončenie diaľnice na východ plánuje ministerstvo do roku 2013. Ministerstvo dopravy tým nepriamo spochybňuje premiérové slová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Správu však vláda minulý týždeň neprerokovala. Úrad vlády ju zaradil na internete do sekcie Nezaradené materiály.

Reálny je ministerský termín

Ak by sa mali naplniť premié­rové slová, muselo by sa za tri roky stihnúť postaviť 11 tunelov a asi 200 kilometrov diaľnic.

Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka je „reálny termín v roku 2013 tak, ako ho prezentuje ministerstvo dopravy“. Ak by sa to malo stihnúť skôr, podľa Palčáka by sa muselo začať všade stavať už tento rok. A to by si vyžiadalo vybrať dodávateľov bez verejných súťaží, priamym zadaním.

Hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík minulý týždeň pre SME povedal, že termín v roku 2010, je „teoreticky možný, ale budovanie nadradenej dopravnej infraštruktúry sa musí stať prioritou vlády“. A na to treba peniaze.

SkryťVypnúť reklamu

Žiadajú miliardy navyše

Ministerstvo dopravy v správe poukazuje „na spoločenskú potrebu zvýšenia tempa výstavby“. Zároveň požaduje zvýšiť plánované zdroje na výstavbu cestnej infraštruktúry zo 70 miliárd na možných 105 miliárd.

Podľa správy poskytne štátny rozpočet na výstavbu diaľnic na najbližšie tri roky približne 25 miliárd. Reálna potreba na budovanie cestnej infraštruktúry je však vyššia. Takmer o 22 miliárd.

Hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál na otázku, či splnia požiadavku rezortu dopravy, odpovedal, že „dopredu sa to nedá prejudikovať, rokovania o štátnom rozpočte na najbližšie roky budú ešte len prebiehať“.

Podľa neho nie sú požiadavky ministerstva dopravy jediné. „Sú tu aj iné ministerstvá,“ povedal Šmál. Jednotlivé rezorty by sa tak mali dohodnúť medzi sebou a stanoviť si prioritné oblasti na financovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Europeniaze stále meškajú. Môže za to vláda

Nádejou pre slovenské diaľnice sú európske peniaze. Problém je v tom, že schválenie základného dokumentu pre čerpanie eurofondov – Národného strategického referenčného rámca stále mešká. Doprava by v rámci vlastného operačného programu mala dostať viac ako 3,2 miliardy eur, z toho 1,5 miliardy by malo ísť na diaľnice a rýchlostné cesty.

Podľa hovorcu ministerstva výstavby Miroslava Bátovského zaslalo ministerstvo pred dvoma týždňami Európskej komisii finálny dokument na schválenie. Podľa neho už ministerstvo nepredpokladá žiadne pripomienky a dokument by mohol byť schválený.

Minister výstavby Marián Janušek nevidí v neskorom odovzdaní dokumentu problém. „Nepovažujem za neús­pech, že ani rok od vzniku vlády Európska komisia referenčný rámec neschválila,“ povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Ak však do roku 2013 Slovensko nevyčerpá pridelených 11,36 miliardy eur, môže sa stať, že komisia nám na ďalšie programovacie obdobie dá oveľa menej peňazí. A na ďalšie projekty tak neostanú peniaze.

Podľa Palčáka „treba celý proces urýchliť a prejsť od slov k činom“.

Samotné ministerstvo dopravy tiež priznáva, že v dôsledku neschváleného referenčného rámca môže nastať situácia, že namiesto pôvodných 85 percent nám únia poskytne na dopravné projekty iba 70 percent. Zvyšok bude musieť uhradiť štát.

„Komisia môže zmeniť model financovania, čo zvýši nároky na financovanie zo štátneho rozpočtu,“ píše rezort dopravy v správe.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 458
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 104
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 671
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 024
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 136
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 738
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 557
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu