BRATISLAVA. Zhruba pred dvoma týždňami sa začala v obchodoch sezóna letných výpredajov. Opakuje sa tak situácia, keď vianočné zľavy sa začínali ešte pred Vianocami.
„Ľudia radi nakúpia ešte pred sezónou. Obchodníci vedia, že keď im zákazníci odídu na dovolenku, už nepredajú nič,“ povedal Ľubomír Drahovský z prieskumnej agentúry Terno.
Letné zľavy fungujú dvoma spôsobmi. Buď obchodníci poskytnú jednotnú zľavu na všetok tovar naraz a ďalej s cenou už nehýbu. Alebo sa rozhodnú zľavy postupne zvyšovať.
„Pre nás je dôležité vypredať čo najrýchlejšie všetok tovar, aby sme mali miesto na nový,“ povedala hovorkyňa Aholdu Diana Chovancová–Stanková. Preto reťazec využíva cenové hladiny, čo znamená, že vyloží naraz všetok tovar určený do výpredaja s nápisom „všetko za“. Podľa hovorkyne flexibilnejšie ako veľké obchodné reťazce môžu nasadzovať sezónne zľavy menšie butiky.
Obchodný reťazec Tesco sa rozhodol využiť postupné znižovanie cien. Prvé výpredajové ceny predstavil pred dvomi týždňami. Začínal s nižšími zľavami, aby mohol ísť neskôr s cenami ešte dole. Sukňa, na ktorú majú teraz 30–percentnú zľavu, tak môže byť o dva týždne už so zľavou 60 percent. Otázkou je, či si na vyššiu zľavu zákazníci počkajú. „Zákazníci neriskujú, že vec, ktorú si vyhliadli, im niekto kúpi. Preto nečakajú, čo prinesie ďalšie rozšírenie zliav,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Oľga Hrnčiarová. Reťazec bude postupne zlacnený sortiment ešte rozširovať .
Drahovský kultúru nakupovania na Slovensku potvrdzuje. Sme podľa neho veľmi senzitívni na ceny a napríklad v porovnaní s Čechmi aj viac konzumní. „Keď vidíme niečo, čo sa nám páči so zľavou, chceme to kúpiť hneď, aj keď to nie je práve najvýhodnejšie.“
V súčasnosti sa zľavy na oblečenie pohybujú od dvadsať do sedemdesiat percent.