. Ale ako spraviť zaujímavý inzerát alebo bilbord na danú tému?
Ceny sú skvelé, neuveriteľne nízke, osviežujúce ...
Reklamní tvorcovia sa snažia popasovať s touto neľahkou úlohou viacerými spôsobmi. Jedni sa snažia k cenám pridať čo najviac superlatívov. Hovoria o „skvelých cenách“, „neuveriteľne nízkych cenách“, „osviežujúcich cenách“ (veď je leto, však?).
Iní sa neboja použiť slovo „výpredaj“. Napríklad: „Totálny výpredaj za extra nízke ceny.“ To znie „absolútne neuveriteľne“, však? Alebo: „Najostrejší výpredaj na Slovensku.“ To znie síce dobre, ale myšlienka „ostrosti výpredaja“ mi akosi uniká.
A ešte je tu osvedčený, priam univerzálny prístup: „Za menej peňazí viac muziky.“
Táto floskula sa v reklame objavuje rok čo rok takmer so železnou pravidelnosťou bez ohľadu na to, ceny akých výrobkov propaguje.
Niektorí tvorcovia sa však s cenami potrebujú „vyblázniť“ trocha viac. Snažia sa znižovanie cien vizuálne stvárniť. Aj tu funguje klišé – vizuálne. Nožnice odstrihávajúce príslušný diel ceny. Hoci aj takéto znižovanie cien sa dá vyobraziť zaujímavo – najmä ak robíte reklamu na kaderníctvo, v mnohých prípadoch to reklamu iba zneprehľadní či uvedie spotrebiteľa do omylu.
Klobúk dolu pred nekompromisnými koscami ceny
Napríklad výrobca strešnej krytiny. Do inzerátu vpratal ukážky troch výrobkov, svoju plnú adresu, odkaz na webovú stránku, návratku, pečať s nápisom „Pozor! Každý mesiac nová akcia!“, slogan „Klobúk dolu pred takými cenami“ a aby nám to všetkým bolo jasné, aj zložený klobúk.
No azda najďalej v tohto ohľade zašiel tradičný domáci výrobca spotrebnej elektroniky. O tom, že predáva najlacnejšie televízory, sa nás snaží presvedčiť sloganom „Kosíme ceny“ s troma výkričníkmi a – pozor, teraz to príde - kosačkou. Áno, kosačkou. „Predsa, keď píšu, že kosia ceny, musia ukázať aj kosačku, nie?“
Tomu sa hovorí „polopatizmus“ ako vyšitý (obrázkov lopaty a výšiviek vás ušetrím).
Autor: Marian Timoracký marketingový poradca United Consultants