Všetky tie štatistiky, o koľko filmov viac sa tentoraz premietlo a o koľko divákov viac zase prišlo, väčšinou pôsobia únavne. A hlavne, nijak zvlášť zaujímavo. Aj festival v Karlových Varoch si na ne potrpí – ale keby stáli zúfalo veľké rady pred našimi kinosálami, asi by sme sa tešili a chválili tiež.
Sklamala asi len znelka. Bola grafická, ukázali sa v nej iba písmená z názvu festivalu a zvukovú stopu tvorili odkazy na filmové žánre. Mnohí nepochopili, že to znelka je a pýtali sa, prečo sa jej festival tento rok vzdal. Pritom to mala byť znelka, ktorá by vydržala niekoľko rokov. Riaditeľ Jiří Bartoška túžil po niečom takom výstižnom, jednoduchom a stálom, ako má napríklad festival v Cannes, a nakoniec smutne pripustil, že si nad znelkou bude musieť na rok lámať hlavu znovu.
Ale to, čo po znelke v kinách nasledovalo, už väčšinou hlavu neplietlo. Karlovarské publikum je síce mladé, ale mimoriadne zorientované. Preto sa dal o pol jedenástej večer vidieť napätý dav, ktorý netúžil po spánku, ani po párty, ale po novom filme amerického nezávislého filmára Harmony Korina Mister Lonely. Napríklad.
Filmári, čo si svoj film prišli sami uviesť, boli z takých obrázkov, samozrejme, nadšení. Som šťastný, že som tu, vraveli.
Nešťastní boli hádam len organizátori – prvý deň, keď sa stratili kufre Renée Zellweger. Zvonka to vyzeralo ako milá príhoda, lebo herečka sa nerozpakovala a na otvorenie prišla v džínsoch ako klasický batôžkový divák.
V skutočnosti to bolo dramatickejšie. Za to, že sa kufre stratili, obviňovala Zellewegerovej ochranka festival. Všetko musel zachraňovať viceprezident British Airways. Čestným slovom sa zaviazal, že za kufre môžu oni a sľúbil, že zaplatia všetko, čo si Renée v Česku na seba kúpi.
Na záver ešte prišiel herec, režisér i producent Danny DeVito. On však o sebe hovorí, že by si hviezdne maniere nikdy nedovolil a že je stále rovnako vďačný za každú prosbu o autogram. Vo Varoch sa stále usmieval, mával a vtipkoval, ale najväčšou hviezdou divákov nebol ani on. Tou bol zase raz „muž s mikrofónom“. Pred niekoľkými rokmi sa ukázal aj vo festivalovej znelke. A dodnes vždy, keď príde po príhovore tvorcu zložiť mikrofón na zem (aby pred veľkým plátnom nezavadzal), počuje veselé pískanie a veľký potlesk.
Z našich filmárov mal veľký zážitok Martin Šulík. Jeho dokument o Martinovi Slivkovi Muž, ktorý sadil stromy, bol vypredaný. Po projekcii musel odpovedať na otázky divákov i Věry Chytilovej. V druhej polovici júla budú v Prahe ozveny karlovarského festivalu, a k tridsiatim filmom v programe je zaradený aj ten Šulíkov.
Iné slovenské filmy sa dali kúpiť – z edície osemdesiatych rokov, ktoré vydal Slovenský filmový ústav spolu so SME, sa vo Varoch minuli posledné kusy. Jeho riaditeľ Peter Dubecký vraví, že z Hollého Nočných jazdcov už vlastne nemá nič.
Ceny festivalu
Krištáľový glóbus:
Severné blato ( Island-Nemecko)
Zvláštna cena poroty:
Šťastné míle (Austrália)
Réžia: Bard Breien /
Kurz negatívneho myslenia
(Nórsko)
Ženský herecký výkon:
Elvira Mínguez /
Ostych (Španielsko)
Mužský herecký výkon:
Sergej Puskepalis / Prosté veci (Rusko)
Mimoriadny umelecký prínos:
Danny DeVito (USA),
Břetislav Pojar (Česká republika)
Autor: Karlove Vary – Bratislava