Bondovka medzi kľúčovými stajňami bojujúcimi o titul majstra sveta formuly 1 má podľa Talianov korene v zmenách, ktoré urobil tím z Maranella pred sezónou. Stepney si brúsil zuby na post hlavného stratéga, ktorý opustil legendárny Ross Brawn.
V afére je aj Honda
Stepney vyhlásil, že zmeny vo Ferrari sú začiatkom konca stajne. Slová, ktoré každému Talianovi znejú ako svätokrádež, vyslovil Angličan pre britský denník The Sunday Times.
Napriek týmto opovážlivým slovám zostal v tíme. Na úvodnej Veľkej cene Austrálie však v depe červených vozov chýbal. Aj tak vyhral Fín Kimi Räikkönen na Ferrari pred dvoma Mclarenmi.
Najnovšie sa objavili správy, že Stepney mieri do Hondy, s ktorou spolupracuje Brawn.
Japonská automobilka vydala predvčerom oficiálne prehlásenie, že sa ju snažili kontaktovať obaja aktéri aféry Ferrari – McLaren, Nigel Stepney a Mike Coughlan.
Ostro však poprela, že by jej odovzdávali akékoľvek konštrukčné plány.
Spojenie Stepney - Coughlan
Britský McLaren-Mercedes, podľa českej internetovej stránky formula.cz., opatrne priznal: „Jeden zo špičkových zamestnancov technického oddelenia prevzal od nemenovaného pracovníka Ferrari koncom apríla tajné informácie, ktoré však nikto nezneužil.“ Pracovník McLarenu tak mal urobiť z vlastnej iniciatívy.
Z príjemcu sa vykľul šéf vývoja britskej stajne Mike Coughlan. Ten pracoval v obodobí 1993 - 1997 v konštrukčnej dielni Ferrari v anglickom Shalforde. Nepohodol sa však s tímovým šéfom talianskej stajne Briatorem.
So Stepneym sa spoznal už predtým v tíme Benneton, po roku 1997 zas obaja chvíľu robili spolu vo Ferrari.
Ferrari žaluje
Talianska automobilka podala žalobu aj na Coughlana. Toho zatiaľ prokuratúra nevyšetrovala. Stepney sa o žalobe dozvedel až koncom týždňa, keď sa vrátil z dovolenky na Filipínach.
La Stampa cituje jeho právničku Soniu Bartoliniovú. „Môj klient sa o všetkom dozvedel z internetu. Nigel tvrdí, že s tým nemá vôbec nič spoločné a je k dispozícii okresnému prokurátorovi v Modene,“ povedala právnička. Potvrdila však, že Stepney hovoril s Hondou o možnom prestupe do nej.
Podľa La Stampy sú v tom aj iní
Bartoliová bránila Stepneyho aj argumentom – na dovolenku na Filipíny išiel cez cestovnú kanceláriu, ktorú vlastní Ferrari. Ihneď po Veľkej cene Monaka mu nikto nič nevytkol. Pravda, takáto obhajoba stojí na hlinených nohách, lebo sabotáž, najmä ak v nej prípadne ide viac ľudí, sa plánuje dlhodobo.
Prokuratúra sa domnieva, že v kauze sú okrem Stepneyho a Coughlana aj ďalší, ale zatiaľ nikoho nemenovala, ani nevyšetrovala.
Dotkne sa kauza pilotov?
Medzinárodná automobilová federácia (FIA) chce do troch týždňov vyšetriť, či informácie z Ferrari využil jeho rival McLaren.
Informoval o tom prezident FIA Max Mosley. McLaren požiadal FIA, aby zistila, či sa poskytnuté informácie podpísali pod víťazné double tímu v Monte Carle. Coghlana zatiaľ postavil McLaren mimo služby.
Aféra bude stáť možno body oboch pilotov McLarenu Fernanda Alonsa a Lewisa Hamiltona.
Penalizácia by znamenala, žeby sa jazdci Ferrari dostali na dostrel mužom z McLarenu.
Mosley: Pilotov by som netrestal
Tvrdí to, podľa správy agentúry SITA, šéf seriálu F1 Bernie Ecclestone. Mosley je opatrnejší. „Nechcem špekulovať, čo sa môže stať, ale je absolútne jasné, že trest pre tím je úplne rozdielny ako trest pre jazdcov. Pilotov by som preto veľmi netrestal,“ uviedol Mosley.
Hlavný podozrivý: Nigel Stepney
1993: Nigel Stepney prichádza do Ferrarri.
7. mája 2000: Michael Schumacher pri výjazde z boxu prešiel Stepneyho nohu, Stepney má zlomený členok.
August 2002 : Mike Coughlan nastupuje k McLarenu ako vedúci vývoja.
Zima 2006: Stepney s pripravujúcim sa odchodom Rossa Brawna a Michaela Schumachera sa vyjadril, že Ferrari sa už nemôže dostať vyššie a rád by získal novú výzvu.
2. júna 2007: Taliansky prokurátor otvoril vyšetrovanie vo veci možného trestného činu Stepneyho na impulz Ferrari. Stepney je na dovolenke na Filipínach.
3. júla 2007: Ferrari prepustilo zo svojich služieb Stepneyho.
3. júla 2007: Vyšetrovanie ukázalo možnú sabotáž vozov Ferrari pred Veľkou cenou Monaka. Hovorí sa o zásahoch v oblasti palivovej nádrže, okolo ktorej našli biely prášok. Polícia údajne už predtým prehľadala Stepneyho dom a zabavila niektoré veci, medzi nimi údajne kanister a niekoľko volantov, ktoré tam nemali čo robiť. Niektorí zamestnanci poukazujú na Stepneyho podozrivé správanie sa okolo vozov, keď si myslel, že je sám.
3. júla 2007: Polícia našla v dome jedného z inžinierov McLarenu materiály Ferrari.
3. júla 2007: McLaren zosadil z funkcie vysoko postaveného inžiniera pre podozrenie, že nelegálne získal materiály Ferrari.
3. júla 2007 : Magazín Autosport informuje, že zmienený inžinier McLarenu je vedúci vývoja Mike Coughlan.
4. júla 2007 : FIA začala vyšetrovanie udalostí vo veci možnej špionáže v stajni Ferrari. Sústredí sa len na športovú stánku veci, trestno-právnu stránku si nebude všímať.
Zdroj: www. formule.cz