Dopravu v Nemecku, ale aj v okolitých štátoch tento týždeň narušil ďalší štrajk zamestnancov železníc.
Za zvýšenie platov štyri hodiny štrajkovalo 20–tisíc rušňovodičov, ktorých zamestnáva Deutsche Bahn. Ich požiadavka znie – rast platov o 31 percent. Pridali sa tak 134–tisícom ďalších štrajkujúcich železničiarov, ktorých mzdové požiadavky sú menej trúfalé – žiadajú prilepšiť o sedem percent.
Nemecké železnice tvrdia, že ak vyhovejú požiadavkám odborových zväzov, ohrozia existenciu 9–tisíc pracovných miest. Zamestnancom ponúkli rapídne menej, ako žiadajú – rast štyri percentá, rozložený do tridsiatich mesiacov.
Manažérom pridáva na sile aj nejednotnosť odborových zväzov. Väčšina železničiarov totiž pripúšťa, že požiadavka rušňovodičov je prehnaná.
V čom sa všetci zhodujú je, že materská firma dosahuje dobré výsledky a zvyšovanie platov si môže dovoliť. Štrajk železničiarov prichádza len niekoľko dní po tom, ako sa kompromisom skončil dvojmesačný štrajk zamestnancov telekomunikačného gigantu Deutsche Telekom.
V Telekome sa odborári snažili ubrániť pozíciu zamestnancov pri zmenách, ktoré si od firmy vynútila sila konkurentov. Pracovný čas sa zvýšil z 34 na 38 hodín a od roku 2010 sa postupne začnú znižovať platy.
Štrajkom, ktorý trval šesť týždňov, si zamestnanci vydobyli ochranu pred prepúšťaním až do roku 2012. A to napriek tomu, že divízia pevných liniek T–Com, ktorej sa prepúšťanie malo týkať, je už stratová.
S nespokojnosťou zamestnancov v Nemecku ostro kontrastuje optimizmus zamestnávateľov. Nemecký priemyselný sektor zaznamenal podľa prieskumov najväčšiu mieru optimizmu za posledných niekoľko rokov.