Reklama vraj nesmie byť úplne v maďarčine

Slovenský jazyk má ako štátny podľa zákona prednosť pred každým iným. Ministerstvo kultúrysi myslí, že aj v reklame.

BRATISLAVA. Denník Új Szó vychádzajúci v maďarskom jazyku dostal nedávno upozornenie na dodržiavanie jazykových noriem od ministerstva kultúry. Ministerstvo zareagovalo na inzerciu v denníku, ktorú si zaplatil Slovenský rozhlas. Za problém považovalo predovšetkým uvedenie názvov slovenských miest v maďarčine - napríklad Besztercebánya (Banská Bystrica) či Bártfa (Bardejov), ktoré „ani počas druhej svetovej vojny nepripadli Maďarsku“.

„To je nielen v rozpore so zákonom, ale aj citom pre mieru - v nemeckom inzeráte by asi neuvádzali názvy z čias fašistického slovenského štátu,“ vysvetľuje postoj ministerstva šéf sekcie umenia Martin Sarvaš. Ministerstvo tvrdí, že podľa zákona všetky nápisy, reklamy či verejné oznamy musia byť v štátnom jazyku. Prípadné preklady nasledujú až po slovenčine.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Új Szó zareagovalo článkom, v ktorom citovalo právnu analýzu Tomáša Kamenca. Zo zákona o reklame podľa nej nevy­plýva povinnosť uvádzať reklamu v štátnom jazyku. Podľa Kamenca by takýto výklad mohol byť v rozpore s ústavou.

„Stanovisko ministerstva považujem za absurdné politikárčenie. Aj v slovenčine sú poslovenčené názvy obcí ako Miškovec, Segedín či Ostrihom. Ani tie nepatrili slovenskému štátu. Robíme len to, čo aj Slováci - ak má nejaké slovo maďarský ekvivalent, používame ho. Nemôžeme ísť proti pravidlám jazyka,“ hovorí šéfredaktor Új Szó Norbert Molnár.

Redakcii ministerstvo vyčítalo aj to, že na jeho list nijako nereagovala.

Denník Új Szó, rovnako ako denník SME vydáva spoločnosť Petitpress.

Čo navrhuje ministerstvo

SkryťVypnúť reklamu

zaviesť povinné testy zo slovenčiny pri prijímaní štátnych úradníkov či moderátorov

organizovať kurzy pre úradníkov, pracovníkov školstva či médií

vytvoriť v každej oblasti terminologické komisie a databázy

grantmi podporiť aktivity zamerané na budovanie vzťahu k slovenskému jazyku a histórii

zabezpečiť jazykovú korektúru všetkých zákonov, prekladov európskych noriem či učebníc

pravidelne hodnotiť jazykovú úroveň relácií v médiách

zvýšiť dozor nad reklamami a informáciami pre spotrebiteľa v slovenčine

podporiť slovenský dabing

zriadiť relácie o slovenčine v médiách

Autor: zu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 496
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 173
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 699
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 786
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 992
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 529
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 772
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 505
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu