Považujú deti vysvedčenie za významný moment v školskom živote?
"Väčšina detí vníma tento deň ako ocenenie svojej práce. Aj keď vedia, čo ich čaká, predsa len tento akt citovo prežívajú a dotýka sa ich. Aj keď najmä tí v dospievajúcom veku sa snažia tváriť - akože sú nad vecou - vlastne len vulgárnejším, flegmatickým a ironickým správaním prekrývajú vlastnú neistotu a obraz seba."
A aký je postoj rodičov?
"Tí to majú ešte o niečo zložitejšie. Mnohí cítia vnútorný nepokoj, hnevajú sa na jednej strane na deti, keď nemajú dobré výsledky, ale súčasne aj na seba. Je to také zdvojené. Uvedomujú si svoju zodpovednosť za dieťa a majú pocit viny, že sa mu mali venovať viac počas školského roku."
Prečo potom deti trestajú?
"Je to prejav vlastnej bezmocnosti rodiča. Fyzický trest je však veľmi nesprávny postoj. Pokiaľ je medzi rodičmi a deťmi vzťah dôvery, sú pripravení na vysvedčenie."
Majú sa deti za známky odmeňovať?
"Malá oslava nezaškodí. Zvýrazní sa takto význam tohto dňa a vysvedčenia."
Má teda odovzdávanie vysvedčení výchovný vplyv?
"Áno, je to veľký výchovný moment, lebo dieťa vidí, ako pracovalo, je to jeho príprava na život. Odmena za prácu je v jeho prípade vysvedčenie. Dieťa by mali dospelí pripraviť, aby chápalo, že je to odraz jeho práce, či pracovalo dobre, alebo zle. A že tento fakt musí prijať. Mnohých však treba povzbudiť."
Aký význam majú vôbec známky?
"Je to symbolika, ktorá súvisí s našou kultúrou. U nás sa to berie tak, že známka niečo reprezentuje. Na každé dieťa známka dopadá iným spôsobom. Niekoho neurotizuje, iní to berú športovo. Dieťa často kopíruje aj správanie a postoj svojich rodičov."
Takže, ako sa postaviť k známkam na vysvedčení?
"Treba zachovať mieru, známky netreba zľahčovať výrokmi typu, ale čo tam po známkach, veď ich nebudeš nikde ukazovať, ale ani to preháňať. Vysvedčenie treba s deťmi slovne zhodnotiť, neurobiť z toho iba takú formalitu: no ukáž to sem, však sme vedeli, čo nás čaká... Nie je dobré ani negatívne skomentovanie, no to som mohol čakať, si taký a taký a na dieťa sa znesie spŕška negatívnych vyjadrení, čo udupáva jeho sebaobraz a vplýva to naň dosť demotivujúco."
Takže, ako o známkach s deťmi hovoriť?
"Vysvetliť mu, že vysvedčenie je odrazom jeho celoročného snaženia. Ak dieťa nie je so známkami spokojné, treba hľadať riešenie, prečo to tak je. Či už doučovanie, alebo návšteva psychológa, ktorý môže pomôcť nájsť príčinu, či má dieťa v sebe vlastnú kapacitu, aby mohlo mať lepšie známky."
Ako môže pomôcť školský psychológ?
"Na základe štandardizovaných testov sa výsledky porovnávajú s rovnakou vekovou kategóriou dieťaťa, čím sa dá zistiť jeho intelektový potenciál. V praxi sa mi už neraz stalo, že rodičia dupali na dieťa, prečo nemá lepšie výsledky a až psychologické vyšetrenie ukázalo, že dieťa je len dobrý priemer a výsledky, ktoré dosahuje, sú na úrovni jeho možností. Takže rodič dieťaťu nevedome ubližoval tým, že ho sekíroval, musíš sa viac snažiť, aj keď ono na viac nemalo. Niekedy má dieťa horšie známky aj preto, lebo sa pod ne podpísalo jeho správanie. Ono môže mať veľa problémov okolo seba, v rodine."
Pre vysvedčenie každoročne deti utekajú z domu, niektoré si siahnu na život. Prečo?
"Je to spravidla preto, že dieťa už vopred očakáva a vníma reakciu rodiča na vysvedčenie ako veľmi náročnú záťažovú situáciu. Vie, že rodič bude nahnevaný. Spravidla je to tam, kde si to rodič s dieťaťom nevykomunikoval vopred. Dieťa buď výsledky tají, alebo rodič vyslovil takú hrozivú poznámku, ani sa radšej domov nevracaj. To je veľmi nešťastná a zlá reakcia, lebo deti v takomto veku sa zľaknú a obrannou reakciou na záťaž je útek, aby sa vyhlo hrozbe. Ak má dieťa bojovnejšiu povahu, tak revoltuje. Je to o vzájomnej dôvere, často aj skratová reakcia na záťaž, stres." (or)
Žiaci, ktorí opakovali ročník
Ročník Základné školy 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 1. až 9. spolu
2003/2004 | Žiaci v ročníku spolu | 59 661 | 58 394 | 60 542 | 66 434 | 66 371 | 66 321 | 69 237 | 66 582 | 65 469 | 579 011 |
z toho opakujúci ročník | 2968 | 1221 | 928 | 976 | 2044 | 1535 | 1273 | 996 | 136 | 12077 | |
% opakujúcich zo spolu | 4,97 % | 2,09 % | 1,53 % | 1,47 % | 3,08 % | 2,31 % | 1,84 % | 1,50 % | 0,21 % | 2,09 % | |
2004/2005 | Žiaci v ročníku spolu | 58 035 | 56 408 | 57 759 | 60 326 | 61 821 | 65 051 | 64 943 | 67 599 | 63 393 | 555 335 |
z toho opakujúci ročník | 2725 | 1195 | 863 | 994 | 1910 | 1578 | 1192 | 1004 | 139 | 11600 | |
% opakujúcich zo spolu | 4,70 % | 2,12 % | 1,49 % | 1,65 % | 3,09 % | 2,43 % | 1,84 % | 1,49 % | 0,22 % | 2,09 % | |
2005/2006 | Žiaci v ročníku spolu | 56 939 | 55 111 | 55 526 | 57 429 | 55 265 | 60 592 | 63 853 | 63 293 | 64 180 | 532 188 |
z toho opakujúci ročník | 2773 | 1217 | 873 | 1051 | 1741 | 1504 | 1289 | 996 | 151 | 11595 | |
% opakujúcich zo spolu | 4,87 % | 2,21 % | 1,57 % | 1,83 % | 3,15 % | 2,48 % | 2,02 % | 1,57 % | 0,24 % | 2,18 % | |
2006/2007 | Žiaci v ročníku spolu | 55 912 | 53 878 | 54 332 | 55 339 | 52 770 | 54 055 | 59 357 | 62 283 | 60 204 | 508 130 |
z toho opakujúci ročník | 2838 | 1092 | 810 | 974 | 1809 | 1408 | 1169 | 931 | 165 | 11196 | |
% opakujúcich zo spolu | 5,08 % | 2,03 % | 1,49 % | 1,76 % | 3,43 % | 2,60 % | 1,97 % | 1,49 % | 0,27 % | 2,20 % |
Údaje o opakujúcich na SOU a U sa budú zisťovať až od školského roku 2007/2008
Žiaci neprospeli sa zisťuje za predošlý školský rok
Neprospeli nie je to isté ako opakujúci - opakovať môže žiak až keď urobí opravnú skúšku
Počet študentov, ktorí opakujú ročník na strednej škole
Gymnáziá (vrátane osemročných)
Žiaci v ročníku spolu 99 931
z toho opakujúci ročník 215
% opakujúcich zo spolu 0,22 %
Stredné odborné školy
Žiaci v ročníku spolu 80 339
z toho opakujúci ročník 730
% opakujúcich zo spolu 0,91 %
Združené a spojené stredné školy
2006/2007
Žiaci v ročníku spolu 71 634
z toho opakujúci ročník 981
% opakujúcich zo spolu 1,37 %