Známky sú aj o dôvere rodičov a detí

S doktorkou DAGMAR KOPČANOVOU hovoríme o význame vysvedčenia a reakciách detí i rodičov.

Považujú deti vysvedčenie za významný moment v školskom živote?

"Väčšina detí vníma tento deň ako ocenenie svojej práce. Aj keď vedia, čo ich čaká, predsa len tento akt citovo prežívajú a dotýka sa ich. Aj keď najmä tí v dospievajúcom veku sa snažia tváriť - akože sú nad vecou - vlastne len vulgárnejším, flegmatickým a ironickým správaním prekrývajú vlastnú neistotu a obraz seba."

A aký je postoj rodičov?

"Tí to majú ešte o niečo zložitejšie. Mnohí cítia vnútorný nepokoj, hnevajú sa na jednej strane na deti, keď nemajú dobré výsledky, ale súčasne aj na seba. Je to také zdvojené. Uvedomujú si svoju zodpovednosť za dieťa a majú pocit viny, že sa mu mali venovať viac počas školského roku."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prečo potom deti trestajú?

"Je to prejav vlastnej bezmocnosti rodiča. Fyzický trest je však veľmi nesprávny postoj. Pokiaľ je medzi rodičmi a deťmi vzťah dôvery, sú pripravení na vysvedčenie."

Majú sa deti za známky odmeňovať?

"Malá oslava nezaškodí. Zvýrazní sa takto význam tohto dňa a vysvedčenia."

Má teda odovzdávanie vysvedčení výchovný vplyv?

"Áno, je to veľký výchovný moment, lebo dieťa vidí, ako pracovalo, je to jeho príprava na život. Odmena za prácu je v jeho prípade vysvedčenie. Dieťa by mali dospelí pripraviť, aby chápalo, že je to odraz jeho práce, či pracovalo dobre, alebo zle. A že tento fakt musí prijať. Mnohých však treba povzbudiť."

Aký význam majú vôbec známky?

SkryťVypnúť reklamu

"Je to symbolika, ktorá súvisí s našou kultúrou. U nás sa to berie tak, že známka niečo reprezentuje. Na každé dieťa známka dopadá iným spôsobom. Niekoho neurotizuje, iní to berú športovo. Dieťa často kopíruje aj správanie a postoj svojich rodičov."

Takže, ako sa postaviť k známkam na vysvedčení?

"Treba zachovať mieru, známky netreba zľahčovať výrokmi typu, ale čo tam po známkach, veď ich nebudeš nikde ukazovať, ale ani to preháňať. Vysvedčenie treba s deťmi slovne zhodnotiť, neurobiť z toho iba takú formalitu: no ukáž to sem, však sme vedeli, čo nás čaká... Nie je dobré ani negatívne skomentovanie, no to som mohol čakať, si taký a taký a na dieťa sa znesie spŕška negatívnych vyjadrení, čo udupáva jeho sebaobraz a vplýva to naň dosť demotivujúco."

SkryťVypnúť reklamu

Takže, ako o známkach s deťmi hovoriť?

"Vysvetliť mu, že vysvedčenie je odrazom jeho celoročného snaženia. Ak dieťa nie je so známkami spokojné, treba hľadať riešenie, prečo to tak je. Či už doučovanie, alebo návšteva psychológa, ktorý môže pomôcť nájsť príčinu, či má dieťa v sebe vlastnú kapacitu, aby mohlo mať lepšie známky."

Ako môže pomôcť školský psychológ?

"Na základe štandardizovaných testov sa výsledky porovnávajú s rovnakou vekovou kategóriou dieťaťa, čím sa dá zistiť jeho intelektový potenciál. V praxi sa mi už neraz stalo, že rodičia dupali na dieťa, prečo nemá lepšie výsledky a až psychologické vyšetrenie ukázalo, že dieťa je len dobrý priemer a výsledky, ktoré dosahuje, sú na úrovni jeho možností. Takže rodič dieťaťu nevedome ubližoval tým, že ho sekíroval, musíš sa viac snažiť, aj keď ono na viac nemalo. Niekedy má dieťa horšie známky aj preto, lebo sa pod ne podpísalo jeho správanie. Ono môže mať veľa problémov okolo seba, v rodine."

SkryťVypnúť reklamu

Pre vysvedčenie každoročne deti utekajú z domu, niektoré si siahnu na život. Prečo?

"Je to spravidla preto, že dieťa už vopred očakáva a vníma reakciu rodiča na vysvedčenie ako veľmi náročnú záťažovú situáciu. Vie, že rodič bude nahnevaný. Spravidla je to tam, kde si to rodič s dieťaťom nevykomunikoval vopred. Dieťa buď výsledky tají, alebo rodič vyslovil takú hrozivú poznámku, ani sa radšej domov nevracaj. To je veľmi nešťastná a zlá reakcia, lebo deti v takomto veku sa zľaknú a obrannou reakciou na záťaž je útek, aby sa vyhlo hrozbe. Ak má dieťa bojovnejšiu povahu, tak revoltuje. Je to o vzájomnej dôvere, často aj skratová reakcia na záťaž, stres." (or)

Žiaci, ktorí opakovali ročník

Ročník Základné školy 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 1. až 9. spolu

SkryťVypnúť reklamu
2003/2004 Žiaci v ročníku spolu 59 661 58 394 60 542 66 434 66 371 66 321 69 237 66 582 65 469 579 011
z toho opakujúci ročník 2968 1221 928 976 2044 1535 1273 996 136 12077
% opakujúcich zo spolu 4,97 % 2,09 % 1,53 % 1,47 % 3,08 % 2,31 % 1,84 % 1,50 % 0,21 % 2,09 %
2004/2005 Žiaci v ročníku spolu 58 035 56 408 57 759 60 326 61 821 65 051 64 943 67 599 63 393 555 335
z toho opakujúci ročník 2725 1195 863 994 1910 1578 1192 1004 139 11600
% opakujúcich zo spolu 4,70 % 2,12 % 1,49 % 1,65 % 3,09 % 2,43 % 1,84 % 1,49 % 0,22 % 2,09 %
2005/2006 Žiaci v ročníku spolu 56 939 55 111 55 526 57 429 55 265 60 592 63 853 63 293 64 180 532 188
z toho opakujúci ročník 2773 1217 873 1051 1741 1504 1289 996 151 11595
% opakujúcich zo spolu 4,87 % 2,21 % 1,57 % 1,83 % 3,15 % 2,48 % 2,02 % 1,57 % 0,24 % 2,18 %
2006/2007 Žiaci v ročníku spolu 55 912 53 878 54 332 55 339 52 770 54 055 59 357 62 283 60 204 508 130
z toho opakujúci ročník 2838 1092 810 974 1809 1408 1169 931 165 11196
% opakujúcich zo spolu 5,08 % 2,03 % 1,49 % 1,76 % 3,43 % 2,60 % 1,97 % 1,49 % 0,27 % 2,20 %

Údaje o opakujúcich na SOU a U sa budú zisťovať až od školského roku 2007/2008

Žiaci neprospeli sa zisťuje za predošlý školský rok

Neprospeli nie je to isté ako opakujúci - opakovať môže žiak až keď urobí opravnú skúšku

Počet študentov, ktorí opakujú ročník na strednej škole

Gymnáziá (vrátane osemročných)

Žiaci v ročníku spolu 99 931

z toho opakujúci ročník 215

% opakujúcich zo spolu 0,22 %

Stredné odborné školy

Žiaci v ročníku spolu 80 339

z toho opakujúci ročník 730

% opakujúcich zo spolu 0,91 %

Združené a spojené stredné školy

2006/2007

Žiaci v ročníku spolu 71 634

z toho opakujúci ročník 981

% opakujúcich zo spolu 1,37 %

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 163
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 994
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 258
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 662
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 164
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 954
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 621
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 334
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu