Neprospel. Takto ohodnotili učitelia v minulom školskom roku viac ako 11-tisíc žiakov slovenských základných škôl. Koľko ich neprospelo tento rok, bude známe až v septembri.
Štatistika ostáva každý rok v podstate nezmenená. Pravidelne opakuje ročník 5 percent prvákov, čo je asi 2800 detí. Na základnej škole si najlepšie počínajú deviataci, ktorí už školy opúšťajú. Ročník opakuje približne dvojstovka gymnazistov, horšie sú na tom stredné odborné školy. Ak žiak prepadá najviac z dvoch predmetov, môže ešte na konci augusta alebo v septembri vykonať opravnú skúšku. Minulý rok v riadnom termíne nezmaturovalo 3333 stredoškolákov, tohtoročné štatistiky nie sú zatiaľ k dispozícii.
Hystéria okolo známok
Psychologička Mirina Hochelová už desať rokov pôsobí na detskej linke dôvery. Hovorí, že na polrok a na konci školského roku sa vždy opakuje rovnaká situácia. V januári to ešte nie je také dramatické, rodičia sú benevolentnejší, lebo si myslia, že do konca školského roku si syn či dcéra môžu známky polepšiť. "Koncoročné vysvedčenie berú žiaci a rodičia vážnejšie. Hystéria okolo známok sa stupňuje, rodičia ich podmieňujú najrôznejšími zákazmi a vyhrážkami. Deti si však hystériu vyrábajú aj samy," hovorí psychologička. Dva-tri týždne pred vysvedčením začne telefonátov na linku dôvery pribúdať.
Podľa doktorky Hochelovej treba do duše dieťaťa, ktorému sa v škole nedarí, vniesť pokoj. Z výchovného hľadiska považuje za správny postoj - 'pracuj a oprav si to'.
"To, čo mnohým rodičom chýba, je nadhľad. Mali by sa pozrieť na seba, prehodnotiť podmienky, v ktorých deti žijú, ako rodina spolu komunikuje," hovorí Hochelová.
"Keby sa deti v rodine dostali na prednejšie miesto, keby boli pre rodičov podstatnejšie, neboli by v nejednej z nich ani zlé známky," hovorí psychologička a dodáva: "Vzťah k vlastným deťom nie je o peniazoch, drahých dovolenkách, ale o čase, ktorý s nimi strávime."
Žiakom chýba konkurencia
Stredoškolská učiteľka Iveta, ktorá učila tri roky na dvoch bratislavských školách, sa rozhodla po tohtoročných maturitách zo školstva odísť. Dôvodom nebol plat, ale prístup študentov k vzdelaniu. "Väčšinou som stála pred triedou mladých ľudí, ktorí nemali záujem sa učiť. Ich prvá otázka bola, kedy končíme a na čo nám to v živote bude. Vzdávam to," hovorí.
V Liptovskom Jáne najlepším žiakom odovzdá starosta obce čestné uznanie za svedomitú prácu. Tento rok riaditeľka zaviedla aj novú pochvalu, a to za dochádzku. "Donútili ma k tomu okolnosti. Už dlhšie máme obrovské problémy s množstvom vymeškaných hodín. Deti sú nielenže choré, ale vďaka benevolencii lekárov a rodičov veľa vymeškávajú. Aby sme zmenili ich prístup, každý rok vyhodnotíme tých žiakov, čo budú mať najmenej zameškaných hodín. Tento rok sú to iba dvaja," hovorí.
Príčinou horšieho prístupu žiakov je podľa niektorých pedagógov znižujúci sa počet detí v školách a s tým súvisiaca nižšia konkurencia. Základnú školu v Liptovskom Jáne tento rok navštevuje len 114 detí, nikto neprepadá. Riaditeľka Jana Pivková hovorí, že aj keď sa v každej triede nájdu vyznamenaní žiaci, nie je to už to, čo bývalo, keď školu navštevovali silné populačné ročníky. "Je to také zvláštne, ale ambicióznych detí, ktorým by naozaj záležalo na známkach, je veľmi málo," hovorí riaditeľka. "Akosi ich nič nenúti, aby sa viac snažili učiť pre známky. Dnes je v našom okrese na stredných školách taká situácia, že na obchodnú akadémiu sa dostane aj dievčina s piatimi dvojkami, čo kedysi nebolo možné. Deti si to uvedomujú, a tak si z učenia nerobia veľký problém," povedala.
Veľa výchovných problémov
"Študijná disciplína je z roka na rok horšia," konštatuje riaditeľ Strednej priemyselnej školy v Martine Jozef Jurica, ktorú navštevovalo 483 študentov. "Berieme bez prijímačiek a tu je výsledok. Prváci, ktorí k nám prichádzajú, nemajú pracovno-vôľové vlastnosti, zvyšuje sa počet absencií, pribúdajú u nich výchovné problémy." Spomedzi 135 prvákov až 23 neprospieva z jedného a viacerých predmetov. Je medzi nimi aj rekordér, ktorý by mal prepadnúť z desiatich predmetov. Zníženú známku zo správania si vyslúžilo 11 prvákov. Dôvodom sú neospravedlnené hodiny, nevhodné správanie. "Porovnávali sme terajšie výsledky prvákov s tým, čo dosahovali na základných školách a ich dnešné výkony nezodpovedajú známkam, s ktorými k nám prišli," hovorí riaditeľ Jurica. Rapídne rozdiely sú napríklad v Monitore. Priemyslovke to signalizuje, že na základných školách niečo nie je v poriadku.
"Demografický vývin je vyslovene proti stredným odborným učilištiam," hovorí riaditeľ SOU na Jánošíkovej ulici v Novom Meste nad Váhom Stanislav Paučin. "Kým medzi žiakmi záujem o výučbu remesla stále prudko klesá, v praxi mnohé povolania absentujú. Napríklad novomestské učilište je jediné na Slovensku, ktoré už druhý rok bude vychovávať mechanikov so zameraním na chladiace zariadenia. "Najvážnejšie výchovno-vzdelávacie problémy sú s tými žiakmi, ktorí si na učilišti plnia povinnú školskú dochádzku. Je medzi nimi plno absentérov, ktorí o školu záujem nemajú," hovorí riaditeľ.
Stredné odborné učilište strojárske v Hlohovci malo 313 žiakov v 13 triedach učebných a študijných odborov denného štúdia a v nadstavbovom štúdiu. O ich študijnom prospechu zástupkyňa riaditeľa Oľga Kropelová hovorí ako o priemernom až slabšom. "Nie sú motivovaní, stačí im priemernosť, na vysvedčení sú spokojní so štvorkami. Teraz neprospelo až 83 žiakov z jedného a viacerých predmetov, 15 bude opakovať ročník. "Vážnym problémom je absencia v škole, tento školský rok žiaci vymeškali až 3-tisíc vyučovacích hodín, máme chronických absentérov," dokladá Oľga Kropelová.
Sú dnes lepší?
Nie všetci však súhlasia s názorom, že prístup študentov sa zhoršuje. Gymnázium na Školskej 7 v Spišskej Novej Vsi malo tento rok 660 študentov. Spomedzi nich iba traja majú vážne študijné problémy. Jeden prepadá z dvoch, ďalší z jedného predmetu a tretia dievčina gymnázium pravdepodobne opustí, lebo jej hrozí prepadnutie až z troch predmetov.
Maturitnú skúšku si na rozdiel od predchádzajúcich rokov tentoraz nezopakuje nikto. Riaditeľka školy Alžbeta Komárová považuje 80 percent študentov za veľmi zodpovedných, 15 percent za zodpovedných a 5 percent za nezodpovedných, ktorí si povinnosti plnia na poslednú chvíľu, ulievajú sa. To sú však podľa nej väčšinou tí, ktorí splnili želanie rodičov a išli na výberovú školu, ktorá bola viac rodičovskou ambíciou ako ich. "Učím už tridsať rokov a dnešní študenti sa mi javia byť ambicióznejší, dravší a životaschopnejší, ako tí spred dvadsiatich rokov," hovorí riaditeľka.