Ľudia potrebujú motív, zmysel svojej práce. A i keď medzi silné „motivátory“ patria peniaze a ďalšie výhody (benefity), ktoré im zamestnávateľ poskytuje, veľmi dôležitú úlohu zohrávajú aj subtílnejšie faktory – príjemné pracovné prostredie, dobré medziľudské vzťahy, možnosť „kariérneho rozvoja“.
Nechceme byť bioroboti
Stredoeurópania nemajú vžitú sebaistotu Američanov. „U nás nefunguje to americké „we are great!“ – sme výborní. Tu treba oveľa viac dbať o to, aby ľudia mali pocit, že majú pre firmu hodnotu. To im dáva pocit dôležitosti a zmysluplnej existencie,“ hovorí Kamil Švec z personálno–poradenskej spoločnosti Hewitt, ktorá už roky skúma príčiny obľúbenosti zamestnávateľov. Ľudia sa nechcú cítiť ako bioroboti, ale ako cenná súčasť firmy – upozorňujú aj výstupy najnovšej štúdie Hewitt. Ak nemajú pocit, že sa s nimi počíta, nepriaznivo to ovplyvňuje ich chuť pracovať a to má zase dopad na hospodárske výsledky firmy.
Boj o kvalitných ľudí silnie
Preto sa firmy snažia motivovať svojich ľudí najrôznejšími spôsobmi – od dobrej mzdy, cez služobné autá, mobily a počítače, príspevky na dovolenky a zdravotnú starostlivosť, až po možnosť pracovať na skrátený úväzok alebo na diaľku.
Sebavedomie pracovnej sily v strednej Európe narastá a tak si firmy nemôžu dovoliť zanedbávať svojich zamestnancov.
Ľudia si viac uvedomujú svoju cenu a rastie aj ich mobilita. Až 47 percent ľudí sa v prieskume k štúdii vyjadrilo presvedčenie, že by veľmi ľahko našli nové zamestnanie a len 8 percent vyjadrilo z hľadania novej práce obavy.
Získavanie a udržanie talentov sa stane onedlho najhorúcejšou témou tohto regiónu – v tom sa zhoduje podľa štúdie Hewitt 83 percent oslovených špecialistov ľudských zdrojov a 71 percent top manažérov.
Uznanie nie je zbytočná kozmetika
Najťažšie boje budú o ľudí s manažérskymi, obchodnými a technickými schopnosťami. A keď ich už firmy získajú, budú musieť popracovať na tom, aby si ich udržali. Napríklad – prejaviť im uznanie.
„Keď nám pred dvomi rokmi štúdia Hewitt ukázala, že naši zamestnanci nie sú spokojní s uznaním, ktoré im prejavujeme z ich prácu, mysleli sme si, že to veľmi ľahko zmeníme,“ hovorí riaditeľka GlaxoSmithKline Monika Horníková. „Ale ukázalo sa, že niektorí vedúci pracovníci považujú prejav uznania za zbytočnú kozmetiku.“
Lenže takýto prístup nie je správny – upozorňujú odborníci na personálnu prácu. Pre zamestnancov je pochvala cennou spätnou väzbou o tom, či ich práca spĺňa očakávania zamestnávateľa. A dodáva im chuť pracovať lepšie.
Kto sa má starať o rozvoj kariéry
Podľa prezidenta americkej personálnej spoločnosti MRINetwork Michaela Jalberta bolo kedysi bežné, že firmy fungovali ako partneri zamestnancov pri plánovaní a rozvoji ich kariéry. Dnes sa však situácia zmenila. Firmy aj ľudia dnes chápu rozvoj kariéry ako primárnu zodpovednosť zamestnancov.
Podľa výskumu MRINetwork 69 percent z 2100 oslovených amerických zamestnancov diskutuje so svojimi vedúcimi o svojej kariére raz za rok. Pätnásť percent má takúto schôdzku raz za štvrť roka a 16 percent raz za pol roka. Vzhľadom k rastúcemu nedostatku pracovných síl by sa však tento trend mal znovu zmeniť. Jedna zbežná diskusia o kariére za rok nebude stačiť.
„Zamestnanci by vždy mali mať hlavné slovo pri plánovaní rozvoja svojej kariéry,“ hovorí Jalbert. „Keď budú mať pocit, že nemajú spätnú väzbu, bude potrebné, aby sami prevzali iniciatívu a hľadali príležitosti komunikácie so svojimi šéfmi. Pod tlakom množstva práce sa tieto príležitosti často odkladajú, mali by však byť prioritou.“
Zdroj: WorldatWork a infoservis insite.cz