Hoci búrka vykázala Lombarďanov zo zámockého nádvoria do zvolenského divadla, publikum dokázalo vytvoriť úžasnú atmosféru.
Aj keď je Giuseppe Verdi zrejme najobľúbenejším operným autorom slovenských javísk, väčšiu časť jeho tvorby u nás nepoznáme. Usporiadatelia opernej časti Zámockých hier zvolenských preto pred tromi rokmi prišli s ideou koncertných uvedení nehraných opusov Maestra z Busseta. Po skvelej Bitke pri Legnane a Alzire tentoraz v slovenskej premiére zazneli Lombarďania na prvej križiackej výprave.
Lombarďanov skomponoval mladý Verdi rok po Nabuccovi. Premiéra v La Scale (1843) bola úspechom a dielo dobylo európske javiská. O štyri roky zaznelo v New Yorku ako prvá Verdiho opera v novom svete. Postupne sa z divadelných plagátov vytratila a dnes je na operných scénach skôr raritou.
Dej sa odohráva koncom 11. storočia. Na pozadí prvej križiackej výpravy rozpráva príbeh dvoch znepriatelených bratov. Hoci dramaturgickou ucelenosťou Lombarďania pokrivkávajú za vrcholnými opusmi skladateľa, sú plní nádherných hudobných čísiel – za všetky prekrásna modlitba Giseldy, určená len pre najzdatnejšie verdiovské interpretky, úžasný tercet vo finále tretieho dejstva či zbor O signore, asociujúci Zbor židov z Nabucca.
K Verdimu patria skvelí speváci. Grécka sopranistka Dimitra Theodossiou ako Giselda (na snímke Jána Kozelnického) si prezývku Calaska 21. storočia nevyslúžila len svojím pôvodom. Jedna z najvyhľadávanejších belcantových speváčok súčasnosti má krásny svietivý soprán veľkej dramatickej intenzity, podporený úžasnou muzikalitou a výrazovým bohatstvom.
Nádherný bas Riccarda Zanellata (Pagano) s ukážkovou vysokou polohou dokáže znieť v lyrických plochách zamatovo mäkko, v dramatických pasážach získava drsnosť a impozantnú údernosť. Skvelý zážitok dopĺňal taliansky tenorista Maurizio Graziani (Oronte), síce o čosi menej virtuóznym, ale pôsobivým výkonom s dlhými frázami a jasnými výškami.
Orchester Štátnej opery pod vedením Mariána Vacha sa vypol k nadpriemernému výkonu vo výbornom hudobnom naštudovaní, idúcom po dramatickom pátose i opojnej lyrike Verdiho partitúry. V pozitívnom svetle sa predstavil aj banskobystrický operný zbor posilnený o kolegov z Lúčnice a väčšina domácich spevákov v malých postavách.
Autor: Michaela Mojžišová (Autorka je operná kritička)