Rusi lákajú MOV na milióny z ich plynu

Olympijský marketing loví len veľké ryby. Jedenásť top-sponzorov garantuje Medzinárodnému olympijského výboru za štyri roky príjem takmer 900 miliónov dolárov.

Čiernomorské Soči hostilo zimnú olympiádu 2014. Čiernomorské Soči hostilo zimnú olympiádu 2014. (Zdroj: REUTERS)

MOSKVA, BRATISLAVA. Dvanásť dní pred voľbou dejiska zimnej olympiády 2014 šéf kandidatúry ruského Soči akoby mimochodom novinárom spomenul, že o miesto v elitnej spoločnosti top-sponzorov Medzinárodného olympijského výboru sa uchádza plynárenský gigant Gazprom.

„Už prebehli predbežné rokovania,“ povedal koncom minulého týždňa Dmitrij Černyšenko. „Iniciatívu Gazpromu však odkladáme, aby sa nestalo to, čomu sa hovorí skompromitovať samého seba.“

Neprepáľte to

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Soči je v hre o hostiteľstvo XXII. zimných olympijských hier vedno s rakúskym Salzburgom a juhokórejským Pjongčangom. Rozhodnutie padne 4. júla na zasadnutí Medzinárodného olympijského výboru v metropole Guatemaly.

SkryťVypnúť reklamu

Soči tam príde podporiť aj prezident Vladimir Putin. Keď sa predčasom hlavného redaktora renomovanej americkej analytickej stránky olympijských kandidatúr Around the Rings Eda Hula ruskí novinári spytovali, či to zaváži, odvetil: „Skutočne to môže ovplyvniť priebeh voľby. Nedovolím si však tvrdiť, že tento vplyv bude jednoznačne v prospech kandidatúry Soči.“ Zároveň Rusom odporučil, „aby to s tlakom na členov MOV neprepálili“.

Zverejnením záujmu Gaz­promu o top-sponzorstvo krátko pred voľbou sa tak zrejme stalo. Napriek tomu, že Černyšenko ubezpečil: „Gazprom má záujem o sponzorstvo bez ohľadu na výsledok hlasovania.“

Málo firiem, veľký zisk

Olympizmus forsíruje politiku globálneho marketingu elitného typu. Bývalého španielskeho šéfa MOV Juana Antonia Samarancha na ňu nahovoril už nebohý Nemec Horst Dassler, spolumajiteľ Adidasu aj marketingovej firmy ISL.

SkryťVypnúť reklamu

Netrochárte, odporučil mu. Takzvaný Top-program, prvý raz na pôde MOV prezentovaný v roku 1983 v Dillí, mal v spolupráci s ISL premiéru v štvorročí pred soulskou olympiádou 1988.

Cieľ je prostý: za exkluzívnu pozíciu top-sponzora získať veľké peniaze od relatívne malého počtu veľkých firiem.

Na začiatku ich bolo deväť. Jedno obdobie až dvanásť. Už desaťročie však iba jedenásť.

Exkluzivita za 79 miliónov

Program TOP I. (roky 1985 – 1988) vyniesol olympizmu 96 miliónov dolárov. Medzičasom sa suma takmer zdesaťnásobila. Zisk zo šiestej verzie programu (2005 – 2008) bude 866 miliónov.

MOV ani jeho top-partneri oficiálne nezverejňujú sumy, na ktorých sa dohodli. Je však známe, že podmienkou vstupu do programu na samom začiatku bol kontrakt vo výške minimálne 10 miliónov dolárov. Dnes vychádza priemer na part­nera na 78,7 milióna USD. A určite ešte porastie.

SkryťVypnúť reklamu

Obmedziť vplyv USA

V exkluzívnom zozname majú prevahu spoločnosti s americkým domicilom. Žiadna ruská na ňom nikdy nefigurovala. Až teraz sa objavil tromf s názvom Gazprom.

V Ruskom olympijskom výbore sú podľa novín Vzgljad presvedčení, že „americkí sponzori vždy čiastočne diktovali MOV svoju vôľu“ a „kontrakt Gazpro­mu by obmedzil ich vplyv“.

Černyšenko dokonca tvrdil, že záujem prejavilo viacero významných ruských firiem. Okrem jednej však nijakú nemenoval. Redaktori denníka Vzgljad­ pár obtelefonovali, ale žiadna podobný úmysel nepotvrdila. V Interrose, najväčšej ruskej investičnej spoločnosti, však priznali, že sú jediným akcionárom kandidátskeho výboru Soči 2014 a sponzorujú jeho činnosť.

Ako to pomôže Gazpromu?

Všesvetovým sponzorom s prá­vom využívať olympijskú symboliku na vlastných produktoch sa môže stať len top-firma. Každého uchádzača dôkladne preverí aparát IOC Television & Marketing Services, čo je akciová spoločnosť MOV.

SkryťVypnúť reklamu

Historicky najstarším sponzorom je Coca–Cola, ktorá sa prvý raz na olympiáde objavila už v Amsterdame 1928, a od začiatku (1985) figuruje v zozname partnerov Top–programu. Ome­ga merala výkony už na 25 letných a zimných Hrách.

„Všetci terajší topsponzori MOV – na rozdiel od Gazpromu – pôsobia na trhu so spotrebným tovarom a spolupráca s olympijským hnutím im účinne pomáha dvíhať produkciu,“ pripomína ruský denník Kommersant. Spochybňujúco dodáva: „Ako sa môže spolupráca s Medzinárodným olympijským výborom prejaviť na predaji produkcie Gazpromu, nie je zatiaľ jasné.“

Či pôjde olympizmus aj na ruský plyn, je vo hviezdach. V Lausanne nemienia rozširovať počet top–spon­zorov. Viacerí z terajších majú podpísané zmluvy na dlhšie obdobie: Visa International, McDonald's či General Electric do londýnskej olympiády 2012, najväčší kórejský exportér Sam­sung dokonca do roku 2016. Kontrakt uzavrel v nádeji, že boj o ZOH 2014 vyhrá Pjongčang. Na rozdiel od Gazpromu v predstihu a potichu.

SkryťVypnúť reklamu

Rast príjmov z programu TOP

(Postupne poradové číslo, počet top-sponzorov, obdobie a naostatok objem získaných prostriedkov v miliónoch dolárov)

I. (9) 1985 – 1988 95

II. (12) 1989 – 1992 175

III. (10) 1993 – 1996 279

IV. (11) 1997 – 2000 579

V. (11) 2001 – 2004 663

VI. (11) 2005 – 2008 866


Top–sponzori

v období 2005 – 08

Coca-Cola (sídlo: USA)

Atos Origin (Francúzsko, Belgicko)

General Electric (USA)

Kodak (USA)

Lenovo (USA, založená v Číne)

Manulife (Kanada)

Mc Donald s (USA)

Omega (Švajčiarsko)

Panasonic (Japonsko)

Samsung (Južná Kórea)

Visa (USA)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 606
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 341
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 168
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 370
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 833
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 893
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 353
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu