MOSKVA, BRATISLAVA. Dvanásť dní pred voľbou dejiska zimnej olympiády 2014 šéf kandidatúry ruského Soči akoby mimochodom novinárom spomenul, že o miesto v elitnej spoločnosti top-sponzorov Medzinárodného olympijského výboru sa uchádza plynárenský gigant Gazprom.
„Už prebehli predbežné rokovania,“ povedal koncom minulého týždňa Dmitrij Černyšenko. „Iniciatívu Gazpromu však odkladáme, aby sa nestalo to, čomu sa hovorí skompromitovať samého seba.“
Neprepáľte to
Soči je v hre o hostiteľstvo XXII. zimných olympijských hier vedno s rakúskym Salzburgom a juhokórejským Pjongčangom. Rozhodnutie padne 4. júla na zasadnutí Medzinárodného olympijského výboru v metropole Guatemaly.
Soči tam príde podporiť aj prezident Vladimir Putin. Keď sa predčasom hlavného redaktora renomovanej americkej analytickej stránky olympijských kandidatúr Around the Rings Eda Hula ruskí novinári spytovali, či to zaváži, odvetil: „Skutočne to môže ovplyvniť priebeh voľby. Nedovolím si však tvrdiť, že tento vplyv bude jednoznačne v prospech kandidatúry Soči.“ Zároveň Rusom odporučil, „aby to s tlakom na členov MOV neprepálili“.
Zverejnením záujmu Gazpromu o top-sponzorstvo krátko pred voľbou sa tak zrejme stalo. Napriek tomu, že Černyšenko ubezpečil: „Gazprom má záujem o sponzorstvo bez ohľadu na výsledok hlasovania.“
Málo firiem, veľký zisk
Olympizmus forsíruje politiku globálneho marketingu elitného typu. Bývalého španielskeho šéfa MOV Juana Antonia Samarancha na ňu nahovoril už nebohý Nemec Horst Dassler, spolumajiteľ Adidasu aj marketingovej firmy ISL.
Netrochárte, odporučil mu. Takzvaný Top-program, prvý raz na pôde MOV prezentovaný v roku 1983 v Dillí, mal v spolupráci s ISL premiéru v štvorročí pred soulskou olympiádou 1988.
Cieľ je prostý: za exkluzívnu pozíciu top-sponzora získať veľké peniaze od relatívne malého počtu veľkých firiem.
Na začiatku ich bolo deväť. Jedno obdobie až dvanásť. Už desaťročie však iba jedenásť.
Exkluzivita za 79 miliónov
Program TOP I. (roky 1985 – 1988) vyniesol olympizmu 96 miliónov dolárov. Medzičasom sa suma takmer zdesaťnásobila. Zisk zo šiestej verzie programu (2005 – 2008) bude 866 miliónov.
MOV ani jeho top-partneri oficiálne nezverejňujú sumy, na ktorých sa dohodli. Je však známe, že podmienkou vstupu do programu na samom začiatku bol kontrakt vo výške minimálne 10 miliónov dolárov. Dnes vychádza priemer na partnera na 78,7 milióna USD. A určite ešte porastie.
Obmedziť vplyv USA
V exkluzívnom zozname majú prevahu spoločnosti s americkým domicilom. Žiadna ruská na ňom nikdy nefigurovala. Až teraz sa objavil tromf s názvom Gazprom.
V Ruskom olympijskom výbore sú podľa novín Vzgljad presvedčení, že „americkí sponzori vždy čiastočne diktovali MOV svoju vôľu“ a „kontrakt Gazpromu by obmedzil ich vplyv“.
Černyšenko dokonca tvrdil, že záujem prejavilo viacero významných ruských firiem. Okrem jednej však nijakú nemenoval. Redaktori denníka Vzgljad pár obtelefonovali, ale žiadna podobný úmysel nepotvrdila. V Interrose, najväčšej ruskej investičnej spoločnosti, však priznali, že sú jediným akcionárom kandidátskeho výboru Soči 2014 a sponzorujú jeho činnosť.
Ako to pomôže Gazpromu?
Všesvetovým sponzorom s právom využívať olympijskú symboliku na vlastných produktoch sa môže stať len top-firma. Každého uchádzača dôkladne preverí aparát IOC Television & Marketing Services, čo je akciová spoločnosť MOV.
Historicky najstarším sponzorom je Coca–Cola, ktorá sa prvý raz na olympiáde objavila už v Amsterdame 1928, a od začiatku (1985) figuruje v zozname partnerov Top–programu. Omega merala výkony už na 25 letných a zimných Hrách.
„Všetci terajší topsponzori MOV – na rozdiel od Gazpromu – pôsobia na trhu so spotrebným tovarom a spolupráca s olympijským hnutím im účinne pomáha dvíhať produkciu,“ pripomína ruský denník Kommersant. Spochybňujúco dodáva: „Ako sa môže spolupráca s Medzinárodným olympijským výborom prejaviť na predaji produkcie Gazpromu, nie je zatiaľ jasné.“
Či pôjde olympizmus aj na ruský plyn, je vo hviezdach. V Lausanne nemienia rozširovať počet top–sponzorov. Viacerí z terajších majú podpísané zmluvy na dlhšie obdobie: Visa International, McDonald's či General Electric do londýnskej olympiády 2012, najväčší kórejský exportér Samsung dokonca do roku 2016. Kontrakt uzavrel v nádeji, že boj o ZOH 2014 vyhrá Pjongčang. Na rozdiel od Gazpromu v predstihu a potichu.
Rast príjmov z programu TOP
(Postupne poradové číslo, počet top-sponzorov, obdobie a naostatok objem získaných prostriedkov v miliónoch dolárov)
I. (9) 1985 – 1988 95
II. (12) 1989 – 1992 175
III. (10) 1993 – 1996 279
IV. (11) 1997 – 2000 579
V. (11) 2001 – 2004 663
VI. (11) 2005 – 2008 866
Top–sponzori
v období 2005 – 08
Coca-Cola (sídlo: USA)
Atos Origin (Francúzsko, Belgicko)
General Electric (USA)
Kodak (USA)
Lenovo (USA, založená v Číne)
Manulife (Kanada)
Mc Donald s (USA)
Omega (Švajčiarsko)
Panasonic (Japonsko)
Samsung (Južná Kórea)
Visa (USA)