Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky
KONEČNÁ SUMA, KTORÚ SLOVENSKO ZAPLATÍ ZA BRATISLAVSKÝ TUNEL, BUDE NEZNÁMA EŠTE ROKY

Fico privítal nový tunel kritikou

Premiér kritizoval náklady na tunel Sitina. Hovorilo číslach, ktoré nesúviseli len so samotným tunelom.

Otvorenie tunela si nenechal ujsť okrem premiéra ani šéf parlamentu Pavol Paška (tretí zľava).Otvorenie tunela si nenechal ujsť okrem premiéra ani šéf parlamentu Pavol Paška (tretí zľava). (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico tvrdí, že tunel Sitina je príliš drahý.

„Staviame dlho a pomaly, ak si zoberieme dĺžku tunela, máme v Bratislave možno jeden z najdrahších tunelov na svete,“ povedal Fico v sobotu pri slávnostnom otváraní tunela.

Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho bola pôvodne zazmluvnená suma za tunel 3,5 miliardy korún.

Od začiatku výstavby v roku 2003 sa mala podľa Fica zvýšiť o miliardu. Na ďalších 500 mi­liónov korún premiér odhadol dokončovacie práce.


Nie tak celkom

Pôvodná suma, ktorú malo Slovensko zaplatiť za tento projekt, bola naozaj vo výške 3,5 miliardy korún. Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík však vysvetľuje, že ide o sumu určenú nielen na Sitinu, ale aj na priliehajúci koridor.

Ten okrem iného obsahuje 5,5 kilometra diaľnice, tri mimoúrovňové križovatky, novú kanalizáciu či oporné steny.

Marcel Jánošík potvrdil, že cena sa zvyšovala. Napríklad, keď sa ukázalo, že prerážanie tunela bude komplikovanejšie, ako naznačovali geologické prieskumy. Ďalšie zdražovanie spôsobilo sprísňovanie bezpečnostných požiadaviek na tunel.

O koľko presne sa tunel Sitina predraží oproti pôvodným predpokladom, investor zatiaľ nehovorí s odôvodnením, že „práce ešte prebiehajú“.


Lacnejšie vďaka korune

Projekt okrem zdražovania priniesol aj úspory. Pri uzatváraní zmluvy sa totiž japonsko– české konzorcium spoločností Skanska a Taisei s ministerstvom financií dohodli, že projekt uhradia v japonských je­noch. Aby sa investor poistil, dohodli sa aj na fixnom kurze, podľa ktorého sa budú meny navzájom prepočítavať. Stavebné firmy však nepredpokladali prudký nárast kurzu koruny.

Japonský dodávateľ by sa podľa slov Marcela Jánošíka mohol pokúsiť časť prostriedkov získať späť napadnutím zmluvy na arbitrážnom súde. Išlo by o sumu približne 900 miliónov korún. Pri zmluvne zafixovanom kurze znamenalo každé posilňovanie koruny zvyšovanie strát japonských dodávateľov.

Stĺpček Konštantína Čikovského
Drahá cesta

Pred pár mesiacmi poslalo ministerstvo financií vláde materiál o tom, ako budú iné ministerstvá a štátne inštitúcie prepúšťať ľudí tak, ako im to prikázal premiér uznesením vlády. V materiáli sa napokon podrobne písalo o tom, prečo ministerstvá a štátne inštitúcie nebudú prepúšťať ľudí tak, ako im to prikázal premiér. Premiér ukázal hrdosť a materiál zmietol zo stola. Praktický výsledok? Ministerstvá a štátne inštitúcie nebudú prepúšťať ľudí tak, ako prikázal premiér.

Aj snaha kričať na štátnu investorskú organizáciu a na súkromné stavebné firmy, aby stavali diaľnice lacnejšie, vyzerá chvályhodne. Robertovi Ficovi k dobru patrí aj poznámka, že je prvým premiérom, ktorý hovorí nahlas, že kartely, korupcia a zlá organizácia práce na strane štátu pri diaľni­ciach je veľký a veľmi drahý problém. A preto mu možno aj prepáčiť, keď zo zahraničných ciest odkazuje slovenským stavebníkom, že sem pozýva spraviť poriadok chorvátske či rakúske firmy.

Ibaže to je naozaj úplne všetko, čo sme sa za rok fungovania tejto vlády o téme šetrenie dozvedeli.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  3. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  4. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 560
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 772
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 264
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 21 725
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 14 727
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 14 530
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 11 503
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 164
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 708
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 6 892
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Neprehliadnite tiež

Prieskum preferencií: Apríl 2021.

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

3 h
Zatvorená predajňa obuvi v nákupnom centre.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 371-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 565 obetí.

10 h
Maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó (vpravo) a slovenský podpredseda vlády a minister financií Igor Matovič.

Ak chce niekto viac vakcín, ide do Bruselu a nie do Moskvy.

6 h
Ilustračné foto.

Pozrite si dokument o oceánoch. Ľudstvo je to posledné, čo sa môže na niečo sťažovať.

9. apr