BRATISLAVA. Hviezdou dnešnej slávnosti otvorenia tunela Sitina v Bratislave je britský jazdec formuly 1 David Coulthard.
Najstarší pilot tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta z tímu Red Bull sa o 10.00 h ako prvý prevezie na monoposte cez tunel - prejde ho predpísanou osemdesiatkou - potom pridá plyn smerom na most Lafranconi a naplno sa preženie rovným diaľničným úsekom na Einsteinovej ulici v Petržalke.
Po obrátke na Gagarinovej ulici sa rovnakou cestou vráti späť na severnú stranu tunela. „Pôjdem najrýchlejšie, ako sa bude dať,“ sľúbil na včerajšej tlačovej besede. Jeho monopost, podobný s pretekárskym modelom RB3, môže vyvinúť rýchlosť vyše 300 km/h.
Britský pilot je na mestské okruhy zvyknutý
Tím Red Bull priviezol na Slovensko dva monoposty. Pri výstavnom modeli sa včera popoludní na Hviezdoslavovom námestí fotili Bratislavčania a turisti, kým 12 technikov v tom čase pripravovalo druhé vozidlo na dnešnú jazdu.
„Oproti pretekárskemu autu má monopost, na ktorom budem jazdiť v Bratislave, zdvihnutý podvozok a upravené chladenie. Naši ľudia z tímu už skontrolovali cestu - je dostatočne široká - aj asfalt je kvalitný. Na mestských okruhoch jazdíme v Monte Carle či v Montreale, nemalo by ma nič prekvapiť,“ vravel rodák zo škótskeho Twynholmu. Bratislavský okruh má 20 km, pred exhibičnou jazdou si ho ešte pozrie z klasického automobilu. Vlani zažil Coulthard podobnú slávnosť, keď sa v Istanbule previezol mostom cez Bospor z Európy do Ázie.
Monopost Red Bull Racing RB2 má trojlitrový motor Cosworth s výkonom okolo 800 koní, pneumatiky Bridgestone, váži 500 kilogramov. Z nuly na 100 km/h zrýchli za 2,8 sekundy, na dvestovku sa dostane za 4,0 sekundy.
Na Slovensku po štvrtý raz
Coulthard navštívil Bratislavu prvý raz v roku 1997, teraz prišiel po štvrtý raz - no prvýkrát ako pretekár stajne Red Bull. „Keby sa mi tu nepáčilo, tak by som sa už nevracal,“ poznamenal. Svoje najväčšie úspechy zažil v tíme McLaren (1996 - 2004), v roku 2001 sa stal tento pretekár vicemajstrom sveta.
Dovedna 61 ráz stál na stupni víťazov, ale v novom tíme Red Bull iba raz: vlani v Monaku skončil na 3. mieste. Tohto roku nazbieral v siedmich pretekoch iba štyri body, v Španielsku prešiel cieľom ako piaty.
„V efjednotke hrá výraznú úlohu technológia,“ vysvetľoval Coulthard. „Víťazí tím, ktorý má v tomto smere náskok pred konkurenciou. Predtým to bola stajňa Ferrari, teraz je v popredí McLaren. Po odchode z McLarenu v roku 2004 som mohol skončiť alebo ešte skúsiť v inom tíme a pokúsiť sa dosiahnuť úspech s ním. Vlani v Monaku sme prežívali veľkú radosť. Treba vidieť, že víťazné tímy vo formule 1 nevznikli zo dňa na deň. Treba mať trpezlivosť.“
David si pochvaľoval uvoľnenú atmosféru, priateľské vzťahy v tíme Red Bull. Aj v 36 rokoch mu formula 1 prináša radosť, hoci si uvedomuje riziká pri haváriách. Najťažšie chvíle v živote však paradoxne nezažil za volantom rýchleho auta, ale pri havárii lietadla v roku 2000.
David: V cieli budem prvý
Včera večer sa Coulthard stretol na párty aj so slovenskými hokejistami z NHL Mariánom Gáboríkom a Ľubomírom Višňovským. Netrúfal si menovať ďalších športovcov zo Slovenska. „Veď ja príliš nepoznám ani rodákov zo Škótska. Sledujem najmä motorizmus,“ vravel.
David Coulthard vyhral naposledy preteky F1 v roku 2003 v Austrálii. „Ďalší triumf si pripíšem teraz v Bratislave. Tu mám istotu, že do cieľa prídem prvý!“