Na necelých sto kilometrov dlhej hranici medzi Slovenskom a Ukrajinou sa dejú od začiatku roka nevídané veci. Pribúda počet dobre vyzbrojených policajtov, na časté návštevy motorizovaných hliadok si pomaly zvykajú obyvatelia dedín, v ktorých v minulosti videli policajta, akurát keď sa chlapi v krčme pobili, na zelenej čiare vyrastajú čudné zariadenia ako z vedecko-fantastických filmov. Obyvatelia pohraničnej oblasti však prijímajú výstavbu schengenskej hranice so zmiešanými pocitmi.
Nový priechod, staré móresy
Kto sa vybral na Ukrajinu cez hraničný priechod vo Vyšnom Nemeckom po 6. júni, nemohol veriť vlastným očiam. Ešte začiatkom marca tu stála stará budova, postavená za hlbokého socializmu. V priebehu troch mesiacov tu vyrástla moderná, vynovená budova colnice.
„Nebola som na Ukrajine tridsať rokov a ďalších tridsať určite nepôjdem. Prehliadali ma ako drogového dílera,“ sťažuje sa Mária Barányiová z Trebišova. Žena v dôchodkovom veku sa vybrala s rodinou do Užhorodu na drobný nákup. Prehliadka auta, z ktorého museli všetci vystúpiť, ju dokonale znechutila. „Je to ponižujúce. Podľa pasu alebo z počítača mohli zistiť, že nechodím sem každý deň. Keď to takto má fungovať, ďakujem pekne...“
Rozčertený je aj Vladimír Rusnák, povolaním vodič kamiónu. „Načo sme do tej únie išli? Vyzeráme ako žobráci. A ešte nás ponižujú aj vlastní ľudia. Kontrolujú nás ako za socializmu. Nový priechod, staré móresy.“ Do Užhorodu sa vybral s deťmi na výlet a po benzín. „Keďže nefajčím, ani cigarety som nekúpil. Ale prehliadali ma ako pašeráka...“
Alexej Gricko z Mukačeva je pokojný. „Kto má čisté svedomie, nemusí sa báť. Treba si na kontroly zvyknúť. Dúfam, že aj my sa dostaneme do Schengenu. A bude pokoj.“
Granička nás rozdelí
Pred hraničným priechodom v Ubli policajtka s kolegom klusajú na koňoch. Aj tie sú súčasťou vybavenia strážcov hranice. Obdivujú ich dvaja civilisti, členovia sprievodného tímu európskych komisárov, ktorí prišli preveriť pripravenosť Slovenska na vstup do Schengenu. „Môžem povedať, že v mnohých smeroch sú viac ako prekvapení. Myslím, že hodnotenie bude pozitívne. Ale nemáte to odo mňa,“ hovorí jeden z nich.
Obyvatelia dediny nad dianím v okolí len krútia hlavami: „Tá granička nás spájala, teraz nás rozdelí. Veď tu stavajú novú železnú oponu,“ myslí si starý ujko s fajkou vyhrievajúci sa na horúcom slnku.
V Inovciach, ktoré sú od hranice vzdialené ani nie kilometer, stojí pred krčmou policajný Landrover, policajt s kolegyňou popíjajú minerálku.
„Máme nad obcou vlek, chceli by sme prilákať turistov, ale kto sem príde, keď ho tu budú v kuse kontrolovať?“ rozmýšľa starosta Ladislav Polák.
Na druhej strane je rád, že dedinka je pod policajným dohľadom. Kedysi aj tadiaľ viedla cesta nelegálnych migrantov. Jedného dedinčana odsúdili za prevádzačstvo.
Ľudia sa migrantov už neboja. Skôr im strach naháňajú prevádzači. „Sú vraj ozbrojení. Keď idete na huby, nikdy nemôžete vedieť, či ich neprekvapíte a či po vás nezačnú strieľať.
Predbežné výsledky kľúčovej kontroly Európskej komisie budú známe v júli, v septembri sa rozhodne, či vstúpime do Schengenského priestoru od januára 2008.
Vlaky sa skenujú
Sprísnené kontroly sa dajú očakávať po vstupe Slovenska do Schengenu aj na železničnom hraničnom priechode v Čiernej nad Tisou a v Maťovciach. Všetky vlaky budú musieť prejsť po osobitnej koľaji špeciálnym skenovacím zariadením, ktoré bez problémov dokáže odhaliť osoby ukryté v akomkoľvek dopravnom prostriedku.
Železničiari majú obavy, že nový spôsob monitorovania vlakov spomalí osobnú i nákladnú železničnú dopravu. Viacerí prepravcovia tovarov už údajne avizujú presmerovanie zásielok cez Maďarsko a Poľsko, čím by spoločnosti Cargo Slovakia, ktorá v oblasti železničnej nákladnej dopravy podniká, výrazne klesli zisky.
Podľa hovorcu ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Mariána Jánošíka, železnice už urobili niektoré zmeny v organizácii dopravy. Ako uviedol, vlaky medzi Čiernou a Čopom už premávajú podľa nového grafikonu a ich odbavovanie sa presunulo zo stanice na hraničnú čiaru.
Miroslav Uchnár, riaditeľ hraničnej polície v Sobranciach, považuje obavy železničiarov za zbytočné: „V súčasnosti kontrolujeme vlaky v spolupráci s colníkmi fyzicky. Kým neskontrolujeme každý vagón, vlak nemôže stanicu opustiť. Skenovacím zariadením prejde súprava plynulo za oveľa kratší čas. Takže zariadenie celý proces len urýchli, určite ho nespomalí.“
Unikátne zariadenie Ralen na detekciu ľudských bytostí je slovenským patentom. Obdivovali ho aj komisári, ktorí tento týždeň pripravenosť hranice kontrolovali.
Kaliňák sa neobáva
Hranica bude pripravená, hovorí minister vnútra ROBERT KALIŇÁK.
Odstránili sme už všetky nedostatky na hranici?
„Čo sa týka pozemnej hranice, okrem úloh, ktoré plníme priebežne, sme odstránili všetky nedostatky. Týka sa to najmä ochrany zelenej hranice a hraničných kontrol. Technicky je hranica čiastočne pripravená, treba doladiť systém ochrany a dobudovať ho. Ale to všetko stihneme.“
Neoficiálne informácie hovoria, že kontrolóri sú s prípravami spokojní.
„Podobné informácie mám aj ja. Podstatný bude však obsah správy, ktorú majú vypracovať a predložiť.“
Je verejným tajomstvom, že prevádzači a pašeráci sú napojení na políciu či colníkov. Čo s tým?
„Ľudia z tohto regiónu, ktorých prijmeme do radov polície, by si mali svoju prácu vážiť. Majú dvojnásobok priemerného platu v tejto oblasti. Všetci prešli tvrdými skúškami, vedia, do čoho idú.“
|