umeleckým šéfom
Divadelný festival Zámocké hry zvolenské je v plnom prúde. V sobotu činohra odovzdá žezlo opere. Hlavným usporiadateľom opernej časti 34. ročníka festivalu je banskobystrická Štátna opera. Zhovárame sa s jedným z ústredných členov organizačného tímu, jej umeleckým šéfom
a dirigentom MARIÁNOM VACHOM.
Operná časť sa dlhodobo profiluje ako festival hviezd. Divácky príťažlivý belcantový repertoár majú vyšperkovať sólisti európskych kvalít. Podarilo sa zámer naplniť?
„Myslím si, že áno. Najmä u Verdiho Lombarďanov, ktorí na Zvolenskom zámku zaznejú v slovenskej premiére. Do ústredného ženského partu sme získali vynikajúcu grécku sopranistku Dimitru Theodessiou, nazývanú aj Calaskou 21. storočia. Basista Riccardo Zanellato je vychádzajúcou hviezdou operného neba. Skvelí sú aj obaja tenoristi, renomovaný Talian Maurizio Graziani i mladý Poliak Maciej Komandera s úžasnými céčkami.“
Lombarďania sú koprodukčným projektom banskobystrickej Štátnej opery a rakúskej spoločnosti Amici del Belcanto. Ako vznikol?
„S Amici del Belcanto a ich prezidentom Michalom Tanzlerom spolupracujem ako dirigent už pätnásť rokov, máme za sebou desať titulov. Postupne sme k spolupráci pritiahli orchester Komornej opery Bratislava, zbor Slovenskej filharmónie, zbor Lúčnica a v ostatných rokoch aj orchester a zbor Štátnej opery Banská Bystrica. V menších postavách účinkujú naši speváci. Najprv sme vystupovali len na festivale v rakúskom Neuenkirchene, ale už tri roky uvádzame naštudované opery aj na Zámockých hrách.“
Zaplatiť sólistov, akí účinkujú vo vašich projektoch, nie je maličkosť. Ako sa to darí?
„Pán Tanzler je obrovský operný nadšenec. Ako člen umeleckej rady viacerých európskych festivalov má skvelé kontakty. A tiež výborný nos na spevákov a schopnosť 'uhovoriť' renomovaných sólistov na vystúpenie za honorár, ktorý je v porovnaní s ich príjmami na iných scénach skutočne symbolický. Nemalú rolu zohráva, že sa na Zámockých hrách dobre cítia. Keď vlani prišiel do Banskej Bystrice Ignacio Encinas, presne vedel, kam sa chce ísť najesť, kde robia najlepšie špagety. A na recepcii sa nadchýnal naším obecenstvom, ktoré vytvorilo atmosféru nezaostávajúcu za talianskymi festivalmi. Takéto informácie si umelci medzi sebou posunú.“
Koncertné uvedenie Lombarďanov je ďalším zo série verdiovských titulov, naštudovaných v slovenskej premiére. Tituly minulých ročníkov boli vrcholmi festivalu. Divákov však zrejme ešte viac pritiahnu operné inscenácie.
„V Cigánoch a Sestre Angelike, čerstvých prírastkoch repertoáru banskobystrickej opery, sa predstaví celý domáci sólistický ansámbl. Jeho výkony pozitívne hodnotila domáca aj zahraničná kritika. Prvé slovenské naštudovanie Belliniho opery Kapuletovci a Montekovci, skomponovanej podľa Shakespearovej hry Romeo a Júlia, uvádzame ako zámockú premiéru. Stane sa aj súčasťou repertoáru. Program finišuje Verdiho Trubadúrom s naším orchestrom, zborom a s atraktívnymi talianskymi hosťami. Bude to zrejme jeden z hlavných diváckych ťahákov.“
Ako to vyzerá s návštevnosťou aktuálneho ročníka?
Záujem o operu v regióne krásne stúpa. Popri domácich divákoch sa črtá nebývalý záujem zahraničných návštevníkov. Okolo dvadsať percent z množstva lístkov na každé predstavenie si na Zámocké hry rezervovali rakúske cestovné agentúry, špecializované na 'opernú turistiku'. To je nový fenomén. Úlohu zrejme zohralo, že sa podarilo už začiatkom roka uzavrieť program vrátane sólistického obsadenia a bulletin distribuovať zahraničným klientom. Naším dlhodobým cieľom je vymaniť operu na Zvolenskom zámku z pozície regionálneho festivalu a dostať ju na mapu stredoeurópskych operných festivalov.“
Autor: Michaela Mojžišová (Autorka je operná publicistka)