BRATISLAVA. Dohoda Open Sky, na základe ktorej budú lietadlá môcť pri zaoceánskych letoch odlietať z ktoréhokoľvek letiska v Európskej únii, by mala odstrániť viaceré bariéry v leteckom priemysle. Dohodu podpísali predstavitelia únie a USA koncom apríla.
Keď začne platiť, budú členské štáty únie z pohľadu leteckej prepravy vnímané ako jeden celok. V súčasnosti to tak nie je. Napríklad nemecká Lufthansa svoje zaoceánske lety do Ameriky vypravuje len z letísk na území Nemecka. Otvorené nebo by to malo zmeniť. Americkým aerolinkám sa tiež otvorí možnosť lietať na vnútroeurópskych linkách. S postupujúcou liberalizáciou trhu by mala prirodzene prísť aj väčšia konkurencia a tým aj pokles cien leteniek. „Zmluvu však musia ešte ratifikovať všetky členské štáty únie a americká administratíva. Pochybujem, že to bude tak skoro,“ povedal manažér aerolínií Ryanair Tomasz Kulakovski. Dodal, že národné letecké spoločnosti sa pravdepodobne pokúsia zablokovať schvaľovanie zmluvy, aby ochránili svoje zisky zo zaoceánskych letov. Americkí dopravcovia sa podľa neho na vnútroeurópske trhy najmä zo začiatku nepohrnú.¶
Prvou lastovičkou oznamujúcou začiatok pravidelného lietania zo Slovenska za oceány by mohla byť linka medzi Bratislavou a kanadským Torontom, ktorú plánuje otvoriť spoločnosť Air Slovakia. Najskôr však v roku 2008.
Open Sky uľahčí najmä proces pri schvaľovaní zaoceánskych liniek, povedal komerčný riaditeľ Air Slovakia Jaroslav Riečický. Dodal, že ak pôjde ratifikácia hladko, mohla by byť konečná podoba zmluvy schválená do konca roka. V súčasnosti je však ešte stále veľa bodov dohody otvorených. Linku do Toronta by aerolinky chceli rozbehnúť medzi rokmi 2008 až 2009. Buď ako pravidelné spojenie, alebo ako charter.
Európsky komisár pre dopravu Jacques Barrot predpokladá, že zmluva by mohla priniesť 80–tisíc nových pracovných miest a do piatich rokov zvýšiť počet transatlantických pasažierov o polovicu.
Autor: pst