KOŠICE. Diaľničné spojenie medzi Košicami a Miškovcom sa má stať realitou do konca tohto volebného obdobia, teda do roku 2010. Vyhlásil to premiér Robert Fico po stretnutí s maďarským partnerom Ferencom Gyurcsányom.
Ide o 15kilometrov
Výstavba 15-kilometrového úseku diaľnice z Košíc po hraničný priechod by pomohla Košičanom i celému regiónu. Keď nič iné, východniari by sa cez Budapešť dostali skôr do Bratislavy či do Viedne, ako cez naše územie. Už teraz tak cestujú.
Štátna cesta prvej triedy spájajúca nielen dve partnerské mestá, ale aj Poľsko s Balkánom dnes vyzerá, akoby nemala gazdu.
Krátke úseky zachovaného živičného koberca, ktorým zakryli najviac zničené časti, striedajú narýchlo zaplátané a znovu vytlčené diery a kamiónmi vyjazdené hlboké koľaje.
Hneď za hranicou na maďarskej strane sa pripája na novú komunikáciu vybudovanú v rokoch 1998 až 2002 z peňazí Európskej únie. Pohodlne sa ňou dostanete až pred Miškovec a odtiaľ diaľnicou do Budapešti.
Východ na chvoste
Už počas minulej vlády sadiskutovalo o výstavbe rýchlostnej cesty Košice – Miškovec. Ostalo pri slovách.
Východniari neveria ani terajším sľubom. „Uverím, keď sa po nej preveziem. Fico a Gyurcsány sú rovnakí populisti. No keď sa nájdu peniaze a dobrá vôľa, termín ukončenia v roku 2010 je reálny,“ hovorí Košičan Róbert Antóžy. Starostu Kechneca Jozefa Konkolyho správa o výstavbe diaľnice prekvapila. Doteraz bola reč len o rýchlostnej komunikácii.
Nespokojný Kechnec
„Naprojektovali ju tak, že by sme museli zbúrať 15 domov, benzínovú pumpu a vodojem. Výstavba nových by si vyžiadala tri miliardy! Samozrejme, že sme s tým nesúhlasili. Vyhovárali sa na nás, že preto nemohli začať s výstavbou. Už som unavený,“ spomína starosta, ktorý v dedinke vybudoval jeden z najväčších priemyselných parkov na Slovensku.
Kvalitná komunikácia je pre región životne dôležitá, myslí si Konkoly.
„Už včera bolo neskoro. Peugeot, Man a ďalší veľkí investori neprišli k nám len preto, že sme nemali vyhovujúcu infraštruktúru.“