Medzi vyše 1,2 milióna dôchodcov je v porovnaní s ostatnými obyvateľmi asi najväčšie percento tých, ktorí nemajú účet v banke. Väčšina dôchodcov chce mať peniaze doma. Hoci počet tých, ktorí dostávajú dôchodky priamo na účet v banke za posledné štyri roky vzrástol takmer dvojnásobne, stále traja zo štyroch slovenských dôchodcov dostávajú dôchodok poštou.
S účtom je menej starostí
Hlavnou výhodou, ktorú banky ponúkajú seniorom v porovnaní s bežnými klientmi, sú nižšie poplatky najmä za vedenie účtu, poradenská služba a niektoré ďalšie výhody súvisiace s platbami na účte, ktoré iní klienti získať nemôžu.
Život s dobre zvoleným bankovým účtom je pre dôchodcov bezstarostnejší a aj úspornejší ako bez neho. To v prípade, ak im dôchodok príde každý mesiac priamo na účet a trvalými a inkasnými príkazmi z účtu budú platiť svoje pravidelné platby.
Ušetriť by mali na poštových poplatkoch, pretože väčšina bánk má pre dôchodcov poplatky za platobné príkazy podstatne nižšie, ako sú poplatky na pošte.
Ďalšou výhodou je úspora času, ktorý predtým strávili v radoch pri poštovom okienku so zloženkami za elektrinu, plyn, nájomné a telefón. Tieto pravidelné platby sa dajú zabezpečiť platením priamo z účtu a po zvyšné peniaze z príjmu na účet - aj s prípadnými zmenami v platobných príkazoch, sa chodí do banky. Ak sa dôchodca rozhodne pre internetbanking a zabezpečí si k účtu aj platobnú kartu, zmeny trvalých príkazov môže robiť aj z vlastnej obývačky a na výber hotovosti mu stačí bankomat.
Osobný kontakt je dôležitý
Podľa skúseností bánk, starší ľudia často až po založení účtu zistia, že je to užitočný pomocník pri správe peňazí - myslí za nich na povinné pravidelné platby, ako sú elektrina, nájomné, telefón a podobne. Aj starší ľudia suverénne zvládnu výber peňazí platobnou kartou. V súčasnosti však ešte majú nedôveru, prípadne úplne odmietajú platby cez elektronické kanály (internetbanking, mobilbanking). Radšej uprednostňujú priamy kontakt s bankou.
Treba pripomenúť, že internetbanking nemusia ovládať dôchodcovia, ale ich rodinný príslušník, ktorému túto úlohu zveria.
Ako si vybrať účet
Ešte predtým, ako sa rozhodnete založiť účet v banke, mali by ste si ujasniť, aké služby banky budete spolu s účtom využívať (napríklad platobné príkazy, výbery v hotovosti na pobočke, výbery kartou v bankomatoch, či využívanie internetbankingu, atď...).
Najlepšie je urobiť si prehľad platieb za posledné dva – tri mesiace a z tejto analýzy vychádzať. Potrebné je vedieť, koľko výpisov za rok zahŕňa poplatok za vedenie účtu a zamyslieť sa nad tým, či tento počet vyhovuje vašim potrebám.
Ak máte záujem aj o platobnú kartu, zistite si, či je zahrnutá v poplatku za vedenie účtu a tiež aké vysoké poplatky si banka účtuje za účtovné položky – pohyby na účte.
Majte na pamäti, že bezplatné založenie účtu a nulový poplatok za jeho vedenie môže byť kompenzovaný vysokými poplatkami za účtovné položky, alebo za vydanie platobnej karty, či za prípadné využívanie ďalších služieb - napríklad internetbankingu, alebo za založenie vkladnej knižky, alebo sporiacich účtov, či za zriadenie povoleného prečerpania a úrokov pri prečerpaní účtu.
Nie vždy však pri výbere banky rozhoduje len výška poplatkov. Ak chcete používať platobnú kartu, zistite si, či ju v obchodoch, kde najčastejšie nakupujete aj akceptujú a tiež, či je vo vašom okolí dostatok bankomatov banky, v ktorej ste si zriadili účet, lebo výber z bankomatov cudzích bánk vás zvyčajne vyjde drahšie.
Snažte sa o všetkých súvislostiach spojených s vedením účtu dozvedieť čo najviac.
Nebojte sa pýtať na čokoľvek.
Dajte prednosť banke, v ktorej sa vám budú ochotnejšie venovať (trpezlivo vypočujú a uspokojivo odpovedajú na vaše otázky) a prípadne vám sami navrhnú výhodnejšie a lacnejšie produkty.
Tiež si zistite, či je možné povoliť disponovanie s účtom aj vášmu partnerovi, alebo rodinnému príslušníkovi, ktorému dôverujete. Môže to byť dobrá zábezpeka v prípade neočakávanej choroby.
Ako si založiť účet
Konkurencia bánk na Slovensku prispela k tomu, že prístup ku klientovi sa oproti nedávnej minulosti zmenil. Pribudli pohodlné kreslá, diskrétna zóna, cukríky spríjemňujúce čakanie, ale čo je pre seniorov (ale nielen pre nich) najpodstatnejšie, zvyšuje sa kvalita personálu a začína sa uplatňovať individuálny prístup ku klientovi.
Dôchodcov sa vo väčšine pobočiek bánk ujmú špecializovaní poradcovia.
Pri zakladaní seniorského účtu treba mať pri sebe osobné doklady, a v niektorých bankách aj rozhodnutie zo Sociálnej poisťovne o priznaní, alebo zvýšení dôchodku. Ďalej aj sumu potrebnú na minimálny vklad a prípadné poplatky na založenie účtu.
Čo obsahujú špeciálne účty pre seniorov
Pani Alžbeta má 67 rokov a chce, aby jej mesačne posielali na účet dôchodok zo Sociálnej poisťovne. Inkasným príkazom chce platiť poplatok za elektrickú energiu, platbu SIPO a platbu za pevnú telefónnu linku bývalým telekomunikáciám - firme T-Com. Trvalým príkazom mesačne platiť poplatky spojené s užívaním bytu. Kartou by chcela platiť v potravinách dva väčšie nákupy mesačne a raz mesačne vyberať peniaze v hotovosti z bankomatu. SME ponúka prehľad bánk, ktoré jej ponúkajú špeciálne účty.
Dexia banka
Poplatok za vedenie účtu je 35 korún, minimálny vklad 50 korún. Pre klienta s malým počtom transakcií môže byť postačujúci základný balík služieb za mesačný poplatok 49 korún. V jeho cene sú zahrnuté výpis z účtu zasielaný poštou raz do mesiaca, zriadenie trvalých príkazov a inkás, poplatky a účtovné položky za 5 prichádzajúcich platieb, poplatky a účtovné položky za 10 odchádzajúcich platieb z tuzemských platobných príkazov, trvalých príkazov a inkás. Všetky výbery z bankomatu banky sú zadarmo, rovnako ako 5 iných výberov.
Istrobanka
Banka ponúka pre seniorov, ktorým posiela dávky Sociálna poisťovňa, bežný účet Istrosenior Konto. Banka ho zriaďuje bezplatne, minimálny vklad je 150 korún, poplatok za vedenie účtu 35 korún mesačne. Možno dojednať povolené prečerpanie, ako aj vydanie prvej platobnej karty bezplatne .
Ďalšie výhody účtu: hotovostné operácie s nižším poplatkom, jednorazové úhrady prevodným príkazom na úhradu, pravidelné platby trvalým alebo inkasným príkazom, ktoré možno zadať bezplatne.
Ľudová banka
Poplatky za vedenie účtu sú 60 korún ročne, poplatky za transakčné položky maximálne 120 korún ročne. Obmedzená maximálna výška poplatkov je výhodná najmä pre dôchodcov, ktorí svoj účet aktívne využívajú. Minimálny vklad je 200 korún, ponuka zahŕňa aj povolené prečerpanie. Za vydanie platobnej karty sa neplatí.
OTP Banka
Vedenie účtu je bezplatné, banka nemá limit na minimálny vklad. Vydanie medzinárodnej platobných kariet je bezplatné. Neplatí sa ani za hotovostné a bezhotovostné vklady a výpisy z účtu.
Poštová banka
Vedenie účtu, ako aj všetky hotovostné transakcie v podobe vkladov a výberov v hotovosti v pobočkách banky, ako aj na všetkých 1 600 poštách na Slovensku, sú pre klienta bezplatné. Minimálny vklad na tento účet predstavuje dvesto korún, ale nie je nevyhnutnou podmienkou jeho aktivácie.
Tá je možná aj zaslaním prvého dôchodku zo Sociálnej poisťovne na účet klienta seniora. Banka poskytuje seniorom aj možnosť prečerpania až do výšky jednomesačného dôchodku.
Majiteľ účtu môže k účtu získať aj platobnú kartu. Poštová banka je jedinou bankou na slovenskom trhu, ktorá zabezpečuje doručovanie hotovosti z účtu majiteľa na jeho žiadosť priamo k nemu domov poštovým doručovateľom raz mesačne bezplatne.
Slovenská sporiteľňa
Pri zriadení účtu banka nepožaduje minimálny vklad, vedenie účtu je za 10 korún mesačne, vydanie platobnej karty je bez poplatku. Pre seniorov až do veku 75 rokov poskytuje banka bez poplatku aj povolené prečerpanie k účtu.
Klienti, ktorí majú viac ako 65 rokov, môžu využívať povolené prečerpanie od 5–tisíc korún do 20–tisíc korún. Banka v tomto prípade nepožaduje nijaké zabezpečenie ani ručiteľa.
VÚB banka
Poplatky za vedenie účtu sú deväť korún mesačne, na účte musí každý mesiac zostať minimálne 200 korún. Banka ponúka tiež nezabezpečený kontokorent do veku 65 rokov až do výšky dvojnásobku priemerných kreditných obratov. Možnosť vydania platobnej karty je v cene konta.
Autor: Stranu pripravil Vladimír Ješko