rebiteľa správnym smerom. Aby to marketing mohol zrealizovať, potrebuje prácu grafikov a dizajnérov.
Marketing môže znamenať všeličo – od doma vyrobených oznamov typu „Kúpim byt v tejto lokalite“ až po globálne kampane veľkých značiek. Nech je už predmetom „marketovania“ čokoľvek, snahou marketingu je vždy informovať, uľahčiť orientáciu a navigovať spotrebiteľa správnym smerom. Aby to marketing mohol zrealizovať, potrebuje prácu grafikov a dizajnérov.
Forma je dôležitá
V marketingu je dnes viac ako kedykoľvek predtým, dôležitý design informácií: vzhľad a usporiadanie internetového vyhľadávača, zobrazenie web stránky na displeji mobilného telefónu, informačná grafika na televíznej obrazovke počas pretekov F1, prehľadnosť sortimentu v supermarkete, navigácia pasažierov na letisku, piktogramy zdravotnej poisťovne, rôzne značky, informačné tabule, brožúry, letáky, ...
Prakticky na každom kroku človek potrebuje informácie, prostredníctvom ktorých sa rozhoduje ako ďalej. Ak sa mu informácie nedostávajú, vznikajú zbytočné problémy.
Človek sa bez informácií nezaobíde
Marketing nerobia iba komerčné firmy, ale aj nekomerčné subjekty (otázku, kam patria politické strany, dávam do zátvorky). Ide predovšetkým o štátne orgány, samosprávu či rôzne mimovládne inštitúcie, ktoré sa prostredníctvom „infografiky“ taktiež usilujú o to, aby informovali a uľahčovali život svojim občanom.
Príkladom môže byť zopár informačných tabúľ v americkom štáte Florida: „Psie exkrementy – ohrozujú zdravie našich detí – hanobia naše mesto – prenášajú choroby. Pozor na aligátory. Nekŕmiť aligátory – pokuta 500 dolárov.“
Mimochodom, popri grafickej stránke týchto tabúľ, stojí za pozornosť aj ich jazyk.
Je informačne vysvetľujúci - na rozdiel od našich starých známych „zákazov“ (Zákaz chodiť po tráve! Zákaz vstupu tu nezamestnaným osobám! Zákaz fajčenia! ...).
Infoposadnutosť
Informačné tabule sú, samozrejme, veľmi jednoduchým a vcelku primitívnym nástrojom informovania. Budúcnosť patrí elektronickým formám informovania. Tie už dnes umožňujú napríklad micropublishing (poskytovanie veľmi detailných informácií o vysoko špecializovaných témach), online navigačné systémy, inteligentné kódy na výrobkoch, ktoré umožňujú interakciu mobilného zariadenia spotrebiteľa s poskytovateľmi informácií ... atď.
U nás na Slovensku by pre začiatok stačilo, aby si všetky inštitúcie, ktoré majú slúžiť občanom, uvedomili, že jednoducho majú „slúžiť občanom“.
V prvom rade to znamená: poskytovať včasné a presné informácie.
Autor: Marian Timoracký marketingový analytik United Consultants