Do 20 štátov strednej a východnej Európy prišlo minulý rok 77 miliárd eur priamych zahraničných investícií, zistil Viedenský ústav pre medzinárodné hospodárske porovnávanie (WIIW).
Nárast o 33 percent zodpovedá globálnemu trendu – o necelú tretinu na hranicu 1000 miliárd eur stúpli priame zahraničné investície aj v celosvetovom rozsahu, napísal denník Financial Times Deutschland. Čoraz väčšia časť peňazí tečie pritom cez takzvané prahové krajiny.
Rusko láka
Politické potýčky medzi Kremľom a Západom zahraničných investorov od Ruska príliš neodradili. Vlani prišlo do tejto krajiny s expandujúcim hospodárstvom dvakrát viac zahraničného kapitálu ako predvlani, a to 23 miliárd eur.
Veľká časť priamych investícií prišla do ruskej ekonomiky z Cypru, ktorý sa z daňových dôvodov stal akousi druhou vlasťou ruských oligarchov.
Okrem silného záujmu o Rusko poukazuje nová štúdia WIIW aj na presun priamych zahraničných investícií do juhovýchodnej Európy. Do Chorvátska ich prišlo dvakrát a do Srbska a Čiernej Hory takmer trikrát viac, okrem iného aj pre veľké privatizačné projekty.
Historicky najvyššie zahraničné investície mierili k novým členom Európskej únie, do Rumunska a Bulharska, čo spôsobila privatizácia aj presun produkcie.
Slovensko prekvapilo
Podiel ôsmich krajín vrátane Slovenska, ktoré vstúpili do únie už pred troma rokmi, na priamych zahraničných investíciách klesol. V roku 2005 ich prilákali viac ako polovicu, minulý rok 36 percent.
Experti však hovoria, že trend nenaznačuje slabnúci záujem o nových členov únie a ich rastúce hospodárstvo s ešte stále lacnými pracovnými silami svedčí skôr o nových investičných možnostiach v iných východoeurópskych krajinách.
Rakúsky denník Die Presse považuje pokles investícií do Česka, Maďarska a Estónska za predvídateľný, keďže špičkové hodnoty z predvlani do značnej miery spôsobila privatizácia. Prekvapujúco vysoký záujem zaznamenáva Poľsko, ale aj Slovensko, Litva a Lotyšsko.
Pre automobilky tu začína byť draho
Automobilový priemysel v stredovýchodnej Európe je takpovediac ukazovateľom stavu investičnej vlny. Podľa novej štúdie ekonomickej poradenskej firmy Roland Berger sa aj investície do automobilového priemyslu posúvajú ďalej na juhovýchod.
Konkurencieschopnosť výrobcov áut a dodávateľov v nových krajinách únie prudko klesá. Niektoré podniky sa už presunuli na Ukrajinu a do Rumunska alebo o tom premýšľajú. Výroba áut v strednej Európe dosiahne v nasledujúcich rokoch podľa autora štúdie Ruperta Petryho najvyšší stav, potom zostane stabilná. Podnikom odporúča diferencované regionálne stratégie. Manažéri v strednej Európe by sa podľa neho mali snažiť zvýšiť produktivitu a tým nahradiť postupne miznúcu výhodu nižších nákladov.
Autor: Jana Salgovic, Mníchov