Ako vôbec prvý český dokumentárny film vstúpila včera do americkej distribučnej siete snímka o fiktívnom supermarkete Český sen autorskej dvojice Filip Remunda a Vít Klusák.
NEW YORK. Hraných českých filmov sa za uplynulých dvadsať rokov dostalo do kín v Spojených štátoch dvanásť. Český sen videlo americké publikum zatiaľ iba na festivaloch. V San Franciscu získal v roku 2005 jednu z dvoch hlavných cien pre dokumentárnu tvorbu.
Newyorské Múzeum moderného umenia tento týždeň oznámilo tvorcom, že snímku kupuje do svojej stálej kinematografickej zbierky.
Filipa Remundu na ohlasoch počas festivalov zaujalo, ako Američania citlivo vnímajú vzťah medzi politikou a reklamou. V USA podľa neho viac ako v Európe rezonuje časť filmu, kde ľudia porovnávajú reklamnú kampaň Českého sna s reklamnou kampaňou českej vlády na referendum o vstupe do únie. Dokonca sa objavilo prirovnanie, že Český sen je pre Američanov niečo ako zbrane hromadného ničenia v Iraku - vláda nimi hrozila a ospravedlňovala útok na Irak, ale zbrane sa tam potom nenašli.
Diskusie o filme v Česku, Rusku, Srbsku či Poľsku sa krútili viac okolo tém ako prechod ku kapitalizmu alebo narastajúci konzumný spôsob života. Pre Američanov je dôležitejšia úloha médií v demokracii a ich využívanie na získavanie politických bodov alebo na manipuláciu verejnej mienky.
Názory na mystifikáciu ako metódu, na ktorej je dokument postavený, sú v USA rôzne. Niektorí ľudia napríklad vôbec nechápali, prečo autori urobili taký podvod.
Snímka Český sen už bola okrem domácej distribúcie uvedená v kinách na Slovensku, v Británii, vo Francúzsku, v Nemecku, Poľsku, Maďarsku, Estónsku a Slovinsku. Napriek tomu sa však doteraz podľa Remundu nezaplatil. Celkové náklady boli 19 miliónov korún, z čoho polovica mala nefinančnú podobu - išlo predovšetkým o bezplatné poskytnutie služieb alebo o zľavy.