Český sen má v USA citlivých divákov

Ako vôbec prvý český dokumentárny film vstúpila včera do americkej distribučnej siete snímka o fiktívnom supermarkete Český sen autorskej dvojice Filip Remunda a Vít Klusák.

Ako vôbec prvý český dokumentárny film vstúpila včera do americkej distribučnej siete snímka o fiktívnom supermarkete Český sen autorskej dvojice Filip Remunda a Vít Klusák.


NEW YORK. Hraných českých filmov sa za uplynulých dvadsať rokov dostalo do kín v Spoje­ných štátoch dvanásť. Český sen videlo americké publikum zatiaľ iba na festivaloch. V San Franciscu získal v roku 2005 jednu z dvoch hlavných cien pre dokumentárnu tvorbu.

Newyorské Múzeum moderného umenia tento týždeň oznámilo tvorcom, že snímku kupuje do svojej stálej kinematografickej zbierky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Filipa Remundu na ohlasoch počas festivalov zaujalo, ako Američania citlivo vnímajú vzťah medzi politikou a reklamou. V USA podľa neho viac ako v Európe rezonuje časť filmu, kde ľudia porovnávajú reklamnú kampaň Českého sna s reklamnou kampaňou českej vlády na referendum o vstupe do únie. Dokonca sa objavilo prirovnanie, že Český sen je pre Američanov niečo ako zbrane hromadného ničenia v Iraku - vláda nimi hrozila a ospravedlňovala útok na Irak, ale zbrane sa tam potom nenašli.

Diskusie o filme v Česku, Rusku, Srbsku či Poľsku sa krútili viac okolo tém ako prechod ku kapitalizmu alebo narastajúci konzumný spôsob života. Pre Američanov je dôležitejšia úloha médií v demokracii a ich využívanie na získavanie politických bodov alebo na manipuláciu verejnej mienky.

SkryťVypnúť reklamu

Názory na mystifikáciu ako metódu, na ktorej je dokument postavený, sú v USA rôzne. Niektorí ľudia napríklad vôbec nechápali, prečo autori urobili taký podvod.

Snímka Český sen už bola okrem domácej distribúcie uvedená v kinách na Slovensku, v Británii, vo Francúzsku, v Nemecku, Poľsku, Maďarsku, Estónsku a Slovinsku. Napriek tomu sa však doteraz podľa Remundu nezaplatil. Celkové náklady boli 19 miliónov korún, z čoho polovica mala nefinančnú podobu - išlo predovšetkým o bezplatné poskytnutie služieb alebo o zľavy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu