AMSTERDAM. Najväčšie prístavy v Európe zápasia s preťažením a narastajúcim počtom meškaní pri vybavovaní nákladov. Nestihli sa rozšíriť dosť rýchlo na to, aby pokryli narastajúci objem dovozu z Ázie. Najrušnejšie prístavy ako Rotterdam, Hamburg či Southampton odmietli v tomto roku prijať náklad niekoľkých lodí pre nedostatok miesta.
V Rotterdame museli lode minulý týždeň na pristátie čakať aj dva dni. Kamióny, ktoré náklad rozvážajú do vnútrozemia, stoja hodiny radoch.
Podľa predstaviteľov priemyslu je jediným riešením situácie rozšírenie kapacity terminálov, aby dokázali zvládať narastajúci obchod s Čínou.
Rozširovanie prístavov však zaostáva za rastom obchodu. „Budúcnosť kontajnerovej prepravy v najväčších európskych prístavoch nevyzerá priaznivo,“ hovorí manažér spoločnosti Hanjin Shipping's Johan Blinde.
Podľa údajov Európskej asociácie pre transport, logistiku a colné služby bude objem prepravy v rokoch 2005 až 2011 rásť o 7,8 percenta ročne. Kapacita európskych prístavov narastá ročne len o 4,2 percenta. Preťaženie prístavov v západnej Európe nebolo podľa asociácie také výrazné ako v amerických, ruských a ázijských.
Asociácia však varuje, že nastolený trend sa pravdepodobne nezmení. V prvom štvrťroku toho roka dorazilo do európskych prístavov 73 percent nákladných lodí s meškaním. Oproti rovnakému obdobiu minulého roka to predstavuje nárast o 28 percentuálnych bodov.