BRATISLAVA. Vojenský opravárenský podnik (VOP) v Trenčíne by mal ministerstvu na základe pripravenej zmluvy dodať ďalších 105 Aligátorov. Podľa Kašického sú však autá pridrahé a obchod zastavil, až kým sa ich cenu nepodarí znížiť.
„Každý odborník vie, že za takúto sumu sa dajú v zahraničí kúpiť výhodnejšie vozidlá,“ povedal v stredu minister Kašický. Jednou z príčin predraženia Aligátorov je nevýhodná zmluva s Kerametalom, ktorý sa na vývoji obojživelníka podieľal.
„Motory mohlo ministerstvo kupovať priamo od výrobcu v Nemecku za 800 000 korún, ale v súčasnosti mu ich dodáva výlučne firma Kerametal za trojnásobné ceny,“ tvrdí Rudolf Púčik, šéf parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť. Podľa jeho slov zo zmluvy vyplýva, že firma Kerametal je výhradným dodávateľom súčiastok. Dostáva tiež štyri percentá z každého predaného Aligátora.
Aligátor je pridrahý
Za tri roky sa pritom cena týchto obrnených áut vyšplhala zo 14 na približne 20 miliónov za kus. Zástupcovia Kerametalu sa pre denník SME k zmluve a cene komponentov nevyjadrili.
Zmluvy na nákup súčiastok pre Aligátory podpisovalo bývalé vedenie VOP.
Súčasný riaditeľ podniku Milan Mutala pre médiá povedal, že považuje dosiahnutie dohody o znížení ceny za reálne. Minister Kašický pripúšťa, že ak sa zmluva zruší, Kerametal môže štátnu zbrojársku akciovku žalovať.
Vojenský opravárenský podnik vyprodukoval za rok 2006 stratu 48 miliónov korún. Odvolaný ekonomický riaditeľ podniku Juraj Kotčík začiatkom týždňa povedal, že stratu spôsobilo to, že „podnik prišiel o plánované zákazky z rezortu obrany.“
Jednou z nerealizovaných zákaziek je aj plánovaný nákup Aligátorov. Náklady na vývoj tohto vozidla presiahli podľa STV 200 miliónov korún. Väčšinu zaplatil štát. Teraz sú investície ohrozené.
Rokovania o cene
„Cena za jeden kus je v súčasnosti veľmi vysoká a treba spraviť všetko preto, aby klesla. Buď otvorením dodávateľskej zmluvy, alebo rokovaním,“ povedal exminister obrany a člen bezpečnostného výboru Martin Fedor.
Dodal, že cena za obojživelník mala logicky postupne klesať a nie stúpať. Jednak pre postupné splatenie počiatočných investícií, ale aj presadením vozidiel na zahraničné trhy. To sa však nepodarilo. Do zahraničia sa nepredal ani jeden kus. „Nerád by som videl zrušenie tohto nákladného projektu,“ povedal Fedor.
Vo vojenskom opravárenskom podniku však už analyzujú variant, keby s Aligátorom skončili.
Armáda má byť podľa plánu plne vybavená ľahkými obrnenými vozidlami do roku 2010. Rátalo sa s nasadením Aligátorov.