Doktor Vladimír Dočkal z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave sa problematikou detských talentov zaoberá takmer tridsať rokov. Päť rokov koordinoval experiment s integrovaným vzdelávaním intelektovo nadaných detí. Od 1. septembra 2005 je možné úplne legálne integrovať aj nadané dieťa a dokonca naňho získať vyšší normatív. Súčasťou ukončenia experimentu integrovanej výchovy sú aj záväzné kritériá identifikácie nadaných detí.
Sú potrebné školy pre mimoriadne nadané deti?
"Je dobré ak existujú, ale nesmú byť pre nadaných jedinou vzdelávacou alternatívou."
Prečo?
"Špeciálna škola pre mimoriadne nadané deti je jedna z možností ich vzdelávania. Ja ju však nepreferujem. Chyba špeciálnej školy je v tom, že jej žiaci nemajú príležitosť stretávať sa aj s inými deťmi. Komunikujú iba medzi seberovnými, rovnako nadanými. V takejto škole môžu len ťažko nadobudnúť sociálne spôsobilosti, ktoré potrebujú v bežnom živote. Starostlivosť o nadaných by mala byť zabezpečená rôznorodými prostriedkami. Dnešný školský systém umožňuje, aby nadané dieťa bolo vzdelávané v špeciálnej škole, v špeciálnej triede v rámci bežnej školy, alebo ako integrované s normálnymi, priemernými spolužiakmi."
Kedy má špeciálna škola teda opodstatnenie?
"Ak ide o deti s výnimočne vysokým stupňom nadania, vtedy považujem segregované vzdelávanie za vhodné."
Kedy sa dá hovoriť o nadanom dieťati?
"Je to vec konsenzu. Nevzťahuje sa na konkrétny výkon, ale na relatívne postavenie dieťaťa medzi rovesníkmi. Obvykle sa za nadaných pokladá dve až päť percent jedincov."
Koordinovali ste experiment integrácie nadaných detí do riadnych škôl. Ako sa v nich talenty učia?
"Dieťa integrované v bežnej škole má individuálny alebo rozširujúci program a v rámci neho by malo mať aj svojho špecialistu, ktorý mu pomáha, ovláda jeho špeciálne potreby a vie pomôcť aj jeho učiteľovi. Vo väčších školách, kde je nadaných detí viac, sa to dá takto upraviť."
Akú formu môže mať integrácia?
"Dieťa môže byť vzdelávané v bežnej triede a na niektoré predmety môže chodiť do vyššieho ročníka, to sa však často nevyužíva. V škole môže pôsobiť špecializovaný učiteľ, ktorý je niekedy prítomný na vyučovaní s ostatnými deťmi vo funkcii tzv. podporného pedagóga, inokedy pracuje so skupinou nadaných oddelene. Napríklad v matematike sa preberá nová látka. Je nová aj pre nadaných, tak ju preberajú s celou triedou. Potom je opakovacia hodina, ktorú už nadaní nepotrebujú, a tak majú svoj vlastný program, kde sa učivo rozširuje a obohacuje. Je tu teda prvok oddelenia, ale žiaci nie sú oddelení stále. V integrovaných triedach vznikajú pracovné skupiny často podľa nadania, ale aj kamarátske."
Koľko je potom v triede učiteľov?
"Ako kde a ako kedy. Ideálne je, keď má škola špecializovaného pedagóga pre prácu s intelektovo nadanými deťmi a ten môže byť na hodinách spolu s triednym. Triedny preberá novú látku a špeciálny je tam pre tú svoju skupinku, pre ktorú má pripravené materiály navyše, sleduje, ako im to ide, aby ich zamestnal, aby sa nenudili a nevyrušovali. Pri oddelených hodinách pracuje špecialista iba so svojou skupinou a triedny je sám so zvyškom triedy.
Sú oddelené hodiny striktne dané?
"Vyberanie detí na oddelené hodiny nemá byť striktné. Rozhoduje sa podľa druhu nadania dieťaťa, jeho vedomostí a podľa konkrétnej preberanej látky. Nadané dieťa nemusí teda ísť na každú oddelenú hodinu; ide vtedy, keď je jasné, že látku z daného predmetu dobre pozná a bežná hodina by mu už nič nepriniesla. Niekedy môže so skupinou nadaných ísť aj žiak, ktorý nebol ako nadaný identifikovaný, konkrétnu látku však ovláda a má kapacitu pre jej obohatenie. Je to pohyblivé, skupina nemá ostré okraje. Neuvedomujú si svoju výnimočnosť. Môžu vedieť, že sú iní ako ich spolužiaci, ale musia chápať, že každý človek je iný."
Čo je zmyslom špeciálneho programu v integrovanej triede?
"Nerobiť niečo elitárske, čo je dobré iba pre nadaných, ale pomôcť triede ako celku." (or)