BRATISLAVA. Ján Šifra má 21 rokov, živí sa prácou v PR agentúre, špecializuje sa na online marketing, samozrejme, že má blog a používa vetu: „Domov je tam, kde je môj hard disk.“ Do ideálnej predstavy o type, ktorý by mohol Joost osloviť najskôr a najviac, zapadá aj to, že doma nemá televízor.
O Jooste sa Šifra dozvedel, samozrejme, z webu. Informácia, čo by mal dokázať a kto za ním stojí, ho prinútila zohnať si pozvánku do testovania. Hovorí, že sa mu vrátil aj návyk pozerať v sobotu doobeda rozprávky. Na pár týždňov si dal s Joostom stop potom, čo sa prejavili neduhy jednej z prvých betaverzií.
Keď sa k Joostu vrátil, zistil, že aj on už môže rozposlať tisícku pozvánok. Ponuku zverejnil na svojom webe. Množstvo mailových kontaktov, ktoré tak získal, si pochvaľuje.
Joost je podľa neho najmä výborný biznis model. Televíznym tvorcom vracia nádej, že ani ďalšie šírenie internetu im nezoberie možnosť chrániť si ich majetok. Tvorcovia sa totiž slobodne rozhodujú, či svoj obsah zverejnia aj na Jooste. Podľa ceny, ktorú im firma zaplatí z predanej reklamy.
A tá má konečne šancu byť cielená tak presne ako napríklad kontextová reklama Googlu a zachovať si pritom čaro televízneho šotu. Joost bude totiž stále presnejšie vedieť, kto aký program pozerá, odkiaľ je, či danú reklamu už videl a podobne.
No najzásadnejší dôvod, prečo je Joost pre ľudí ako Šifra niečo viac ako káblovka, sú funkcie navyše. Mať hodinky na obrazovke dokáže každý televízor, no nie tak elegantne ako Joost. Isto však divákovi nedokáže do prostredia, v ktorom beží film, nevtieravo oznamovať, že prišla krátka správa od jeho známeho. Avízo na nové informácie získavané RSS technológiou je v Jooste, pochopiteľne, tiež. Takisto možnosť chatovať s tými, ktorí pozerajú ten istý program ako vy práve teraz.
Nič by to nebolo platné, ak by Joost nedokázal prenášať videosúbory vo vysokej kvalite cez bežné internetové pripojenie. Aj to sa podľa testujúcich programátorom Joostu viac-menej podarilo. (kc)
Blog TV
Hoci Joost za sebou ešte nemá ani oficiálne spustenie prevádzky, už sa začína rysovať nový projekt . Kyte bude aplikácia Joost, Google, Hotmail a Draper Richards. Jej úlohou má byť spojenie užívateľmi vytvoreného obsahu, mobilov a televízie.
Hocikto si tak bude môcť vytvoriť svoj vlastný interaktívny televízny kanál. Umiestni ho, samozrejme, na svojom blogu či mobile.
(bo)