Kto nechce tratiť čas nekonečnými reprízami v slovenských televíziách či surfovaním po káblovke alebo satelite, má toto leto o jednu televíznu možnosť viac. Môže sa pridať k testerom prvej virtuálnej káblovky. Postaviť sa do radu tých, čo vášnivo diskutujú, či internetová peer-to-peer aplikácia Joost naozaj značí koniec doterajšej éry televízie. Alebo ide iba o bublinu, ktorú živí nenávisť surferov k súčasnému modelu šoubiznisu a televízie zvlášť.
V každom prípade, internetová televízia v doteraz málo videnej kvalite obrazu - s celými filmami, s top aj okrajovými športmi, s programami niektorých klasických televíznych staníc ako MTV či v Amerike populárnej Comedy Central – je už aj zo Slovenska vzdialená len jeden klik.
Sloboda výberu
Program, ktorého vývoj zabezpečili tvorcovia úspešného telefonovania cez internet Skype Švéd Niklas Zennström a Dán Janus Friis, je od mája prístupný širokému publiku. V zásade tak na pozeranie na stále rastúcu ponuku Joost stačí pripojenie k internetu a stiahnutie si programu, ktorého inštalácia zaberie sotva minútu.
Odmenou je výber z približne tristo akože televíznych kanálov. Prívlastok akože je v prípade Joostu nutný, lebo jeho programy nemajú to, čo je pri iných staniciach samozrejmosťou – televízny program. Tento hendikep pochopili tvorcovia Joostu ako jeden zo zásadných bonusov svojej služby. Divák nemusí program sledovať vtedy, keď ho vysiela stanica, ale vtedy, keď si zmyslí on. Ide pritom ďalej ako DVD rekordéry alebo napríklad služba Magio. Tie si vysielaný program zapamätajú len vtedy, ak im to vopred prikážete. V Jooste sa jednoducho prechádzate žánrami, v nich si vyberáte stanice a v nich programy, ktoré si spustíte práve vtedy, keď sa rozhodnete.
Predstaviť si však Joost len ako miesto, kde si možno legálne a zadarmo stiahnuť televízne programy do vlastného počítača, by bolo zjednodušené.
Filmy z Joostu síce možno zastaviť a neskôr pustiť z toho istého miesta, nie však nahrať si ich či preskakovať neobľúbené miesta. Ako napríklad reklamu.
Giganty ďakujú
Ďalší dôvod, prečo Joost vyvolal taký rozruch, je spolupráca s mediálnymi gigantmi, ktorým už nejeden analytik predpovedal pád hodnoty, ak nie blízky koniec. Spôsobiť to mala éra poskytovania obsahu zadarmo a amatérskych videí, ktorú reprezentujú najmä stránky You Tube či MySpace a ich milióny návštevníkov denne. Ak by sa neobjavil Joost, Google ako nový majiteľ YouTube by sotva pristal na stiahnutie už stoviek tisícok nelegálnych videí zo svojej stránky. Aj právnikom sa totiž rokuje ľahšie, ak ich klient má aj inú možnosť ako len oháňanie sa paragrafmi.
Zakladatelia Joost - Zennström a Friis - pritom zďaleka nemajú povesť ľudí, ktorí by ctili tradičné biznis modely. Sú predsa aj tvorcami služieb Skype a Kazaa. Proti Skype sa okamžite postavili telekomunikačné spoločnosti. Pre Kazaa zasa boli na nože najmä s vydavateľmi hudby, s ktorými sa sporili o autorské práva. S Joostom to má byť iné.
„Mediálne spoločnosti musia rokovať s internetovými a to je zložité, ak cítia, že im niekto kradne obsah. Existujú možnosti, aby sme ochránili ich copyright,“ povedal Zennström v rozhovore pre FT.com.
Preto Joost rokuje s kľúčovými mediálnymi hráčmi. Zmluvu sa podarilo uzavrieť s Viacomom, CBS a najnovšie spoločnosťou Creative Artists, ktorý ma do Joostu prilákať veľké hollywoodske mená.
Ako sa dostať do Joostu
Momentálne stačí vedieť, kto už Joost má a požiadať ho, aby vám do emailu poslal virtuálnu pozvánku. Ak takého známeho nemáte, stačí chvíľa vyhľadávania na webe. Skúste kľúčové slová Joost, pozvánky a zadarmo.
Ešte koncom jari to mali nadšenci oveľa ťažšie. Joost, tak ako kedysi Gmail, sa tváril ako exkluzívny klub. Počet pozvánok bol preto obmedzený, preto sa s nimi začalo obchodovať.
SME sa v marci zapojilo do dražby o jednu pozvánku, ktorú predával istý Izraelčan Ophir na Ebay za 20 centov. Vysvetlil, že tak lacno ponúka len preto, že sa v robote stavil, čo všetko za štyri dni predajú. Redaktor SME cenu zvýšil na dva doláre, o dva dni sa však dražba pozvánky do Joostu skončila na sume 36 dolárov a desať centov.
Za možnosť pozerať televíziu.
Koho Joost isto zasiahne? Mladých na webe
Sen ľudí, ktorí vyrástli s počítačmi, je pozerať ich obľúbený film v prijateľnej kvalite a byť pritom online.
BRATISLAVA. Ján Šifra má 21 rokov, živí sa prácou v PR agentúre, špecializuje sa na online marketing, samozrejme, že má blog a používa vetu: „Domov je tam, kde je môj hard disk.“ Do ideálnej predstavy o type, ktorý by mohol Joost osloviť najskôr a najviac, zapadá aj to, že doma nemá televízor.
O Jooste sa Šifra dozvedel, samozrejme, z webu. Informácia, čo by mal dokázať a kto za ním stojí, ho prinútila zohnať si pozvánku do testovania. Hovorí, že sa mu vrátil aj návyk pozerať v sobotu doobeda rozprávky. Na pár týždňov si dal s Joostom stop potom, čo sa prejavili neduhy jednej z prvých betaverzií.
Keď sa k Joostu vrátil, zistil, že aj on už môže rozposlať tisícku pozvánok. Ponuku zverejnil na svojom webe. Množstvo mailových kontaktov, ktoré tak získal, si pochvaľuje.
Joost je podľa neho najmä výborný biznis model. Televíznym tvorcom vracia nádej, že ani ďalšie šírenie internetu im nezoberie možnosť chrániť si ich majetok. Tvorcovia sa totiž slobodne rozhodujú, či svoj obsah zverejnia aj na Jooste. Podľa ceny, ktorú im firma zaplatí z predanej reklamy.
A tá má konečne šancu byť cielená tak presne ako napríklad kontextová reklama Googlu a zachovať si pritom čaro televízneho šotu. Joost bude totiž stále presnejšie vedieť, kto aký program pozerá, odkiaľ je, či danú reklamu už videl a podobne.
No najzásadnejší dôvod, prečo je Joost pre ľudí ako Šifra niečo viac ako káblovka, sú funkcie navyše. Mať hodinky na obrazovke dokáže každý televízor, no nie tak elegantne ako Joost. Isto však divákovi nedokáže do prostredia, v ktorom beží film, nevtieravo oznamovať, že prišla krátka správa od jeho známeho. Avízo na nové informácie získavané RSS technológiou je v Jooste, pochopiteľne, tiež. Takisto možnosť chatovať s tými, ktorí pozerajú ten istý program ako vy práve teraz.
Nič by to nebolo platné, ak by Joost nedokázal prenášať videosúbory vo vysokej kvalite cez bežné internetové pripojenie. Aj to sa podľa testujúcich programátorom Joostu viac-menej podarilo. (kc)
Blog TV
Hoci Joost za sebou ešte nemá ani oficiálne spustenie prevádzky, už sa začína rysovať nový projekt . Kyte bude aplikácia Joost, Google, Hotmail a Draper Richards. Jej úlohou má byť spojenie užívateľmi vytvoreného obsahu, mobilov a televízie.
Hocikto si tak bude môcť vytvoriť svoj vlastný interaktívny televízny kanál. Umiestni ho, samozrejme, na svojom blogu či mobile.
(bo)
Autor: Konštantín ČikovskýBraňo Ondrášik, East Lansing, Michigan