LUXEMBURG. Osud problémami sprevádzaného projektu európskeho navigačného systému Galileo by sa mohol aspoň vyjasniť po dnešnom rokovaní ministrov dopravy. Projekt naberá stále väčšie meškanie a zdá sa, že Európskej únii nezostane nič iné, než do Galilea investovať vlastné zdroje, a to napriek tomu, že pôvodne malo časť nákladov znášať konzorcium súkromných firiem.
Štáty dnes zrejme konečné rozhodnutie odložia až na jeseň. „Sme na začiatku procesu, nie blízko k dohode,“ povedal novinárom na začiatku týždňa nemenovaný predstaviteľ únie. Pôvodne vybrané konzorcium siedmich veľkých európskych firiem sa obávalo o ziskovosť projektu a od vývoja systému de facto odstúpilo. Európska komisia potom navrhla v polovici mája, aby zodpovednosť a náklady za vývoj infraštruktúry prevzala únia, kým súkromný sektor by potom financoval prevádzku.
Ministri dopravy musia dnes na schôdzke v Luxembursku rozhodúť, či odporúčanie komisie prijmú, ale predovšetkým musia začať hľadať peniaze, ktoré bude vývoj stáť. Systém s 30 satelitmi, ktorý má byť presnejší než americký GPS, má začať fungovať v roku 2012. Už teraz sa štart projektu oneskoruje o niekoľko rokov. Únia sa navyše obáva, že keby nastal ďalší časový posun, mohli by úniu s vlastným projektom predbehnúť Číňania.