Prečo sa študenti oveľa viac obávajú prijímačiek na vysoké školy ako maturít?
"Kým maturity sa konajú v pre študentov známom prostredí a so známymi vyučujúcimi, prijímacie skúšky na vysokú školu sú v prostredí neznámom. Práve to môže u väčšiny študentov pôsobiť ako stresujúci faktor. Negatívnu úlohu zohráva aj fakt, že ide o prostredie vysokej školy, ktoré vnímajú ako náročné na intelektový výkon, čo môže ovplyvniť výkon študenta záporným smerom. Iný je aj prístup skúšajúcich, pretože sú to vysokoškolskí pedagógovia. Takisto nezanedbateľným faktorom je aj pocit vlastnej zodpovednosti vo vzťahu k svojej budúcnosti."
V čom to je, že aj dobrý študent niekedy na prijímačkách pohorí?
"Okrem stresu to môžu byť celkové osobnostné dispozície konkrétneho študenta, prípadne jeho disponovanosť v konkrétnom čase, niekedy máme skrátka zlý deň. Alebo fakt, že študent absolvuje v jeden deň viacero prijímacích skúšok. Skúška je pre jednotlivca takmer vždy záťažovou situáciou a závisí len od jeho osobnostných vlastností, ako sa s ňou vyrovná. Ďalším často uvádzaným dôvodom je aj nesúlad náročnosti štúdia na strednej škole a požiadaviek pri prijímacích skúškach na vysokú školu. Môžu nastať dva prípady: buď vysoká škola stanoví neprimerané kritériá a obsah učiva, z ktorého sú vytvorené otázky, nezodpovedá obsahu učiva predmetu na strednej škole, alebo úroveň strednej školy v obsahu konkrétneho predmetu zaostáva. Tomu sa dá predísť najmä dôslednou prípravou na prijímacie pohovory podľa tematických okruhov alebo návštevou konzultácií, ktoré mnohé vysoké školy budúcim študentom poskytujú. Aj otázka formy skúšania je rozdielna, pretože sa od študenta vyžaduje určitý nadhľad v problematike, komunikácia, kriticko-hodnotiace stanovisko."
Čoho by sa mali študenti pri prijímačkách vyvarovať?
"Najmä nepremysleného, neuváženého konania, pokiaľ ide o odpovedanie na otázky formou testu. Pri ústnych skúškach by nemali pôsobiť bezbranne, neisto a mlčanlivo alebo na druhej strane povýšenecky až arogantne."
Mnohí študenti, ktorí neuspejú, si ako náhradu volia školy, na ktoré ich zoberú bez prijímačiek, aj keď je to na hony vzdialené od odboru, na ktorý sa hlásili. Je to správne?
"Nie je to správne, hlavne z pohľadu dlhodobejšieho vývinu profesijnej orientácie študenta. Problémy, nespokojnosť a vlastná zainteresovanosť, prípadne nezainteresovanosť mu spôsobia problémy neskôr, či už počas štúdia, alebo v kontakte s takto nesprávne vybraným pracovným zaradením. Často si študenti vyberajú vysokú školu aj ako naplnenie ambícií vlastných rodičov, čo tiež nebýva vhodné."
Čo by ste poradili tým, ktorí neuspejú a ťažko znášajú prehru?
"Takáto situácia si predovšetkým vyžaduje zmapovanie a zváženie všetkých ďalších možností, vyhliadok a alternatív. Je len na každom jednotlivcovi, či si vyberie formu vzdelávania v nejakej alternatívnej inštitúcii, dočasné zamestnanie, prípadne posilňovanie si nejakých iných, najmä všeobecných kompetencií a zručností, ako sú cudzie jazyky, počítačová gramotnosť či možnosť zamestnať sa vo zvolenom odbore na nižšom poste." (or)