LONDÝN, BRATISLAVA. Legendárny britský strednotratiar Sebastian Coe mal úsmev od ucha k uchu, keď v pondelok ako šéf organizačného výboru predstavoval logo londýnskych olympijských hier 2012.
Zakrátko mu však z tváre zmizol. Drvivej väčšine Britov sa nepáči.
Škandálny nepodarok
,,Emblém je detinský, ide o absolútny umelecký nepodarok a komerčný škandál,“ vyhlásil v denníku Telegraph renomovaný odborník Stephen Bayley, prvý riaditeľ londýnskeho múzea dizajnu.
Podstatou emblému sú číslice roku olympiády, ale mnohým pripomínajú rozpadnutý hákový kríž. Pod petíciou, ktorá žiada jeho stiahnutie a nahradenie iným, je už 35-tisíc podpisov. Podľa Jonathana Ellisa, ktorý spísal jej text, svastikové logo „vykresľuje krajinu najhorším možným spôsobom“. Bookmakeri, ako píšu Times, už vypísali stávky na to, či sa logo dožije otvorenia olympiády. Na to, že ho zmenia, je kurz 10:1.
Coe: Mladých zaujme
Emblém je „moderný, odvážny a flexibilný“, tvrdí naopak Coe. Verí, že nejde o prepadák, ale naopak o geniálny ťah. „Možno okamžite nebude po chuti všetkým, ale umožní zaujať mladé publikum, čo je náš cieľ,“ dodal. Londýn vraj pripravuje „odlišné Hry, lebo v roku 2012 budeme žiť v inej ére“.
Podržal ho aj predseda Medzinárodného olympijského výboru Jacques Rogge. Vo vyjadrení na internetovej stránke MOV pripustil, že ide o „skutočne veľmi inovačné logo“, ale vraj „graficky môže vyjadriť podstatu olympijských hier 2012“. Britský premiér Tony Blair si dokonca myslí, že „keď sa naň ľudia zahľadia, vyprovokuje ich pozitívne zmeniť svoj život“.
V opozícii je 85 percent
Briti sú však iného názoru. V pohotovom prieskume verejnej mienky, ktorý zorganizovala BBC, ľudia udeľovali logu medaily. Okrem troch klasických - zlatej, striebornej a bronzovej - mali k dispozícii aj štvrtú možnosť: čosi ako deravý groš. Tú zvolilo až 85 percent opýtaných.
Independent ironicky napísal, že logo si zaslúži ocenenie ako najnepopulárnejšie logo v britskej marketingovej histórii. Pritom organizačný výbor zaň zaplatil 400-tisíc libier.
Londýn organizoval letnú olympiádu už dvakrát. V roku 1908 ešte neboli v móde emblémy, olympijskí historici články o štvrtých Hrách v ich novovekej histórii dodnes ilustrujú len posterom z denného programu. Prvé Hry po druhej svetovej vojne o štyri desaťročia neskôr už mali logo, no len čiernobiele: na pozadí kruhov sa týči Big Ben ako symbol mesta.
Logo olympijských hier 2012 je až v štyroch farbách – podľa niektorých odborníkov sú chladné, podľa iných krikľavé. Či je konečné, ukáže čas.
Chmelár: Logo je chladné, ba až nepríjemné
Slovenský olympijský šéf František Chmelár má bytostný vzťah k výtvarnému umeniu, sám vo voľných chvíľach tvorí.
„Na prvý dojem som nepochopil, o čo ide,“ priznal sa, keď sme sa ho spýtali na názor o embléme londýnskych olympijských hier. „Nakoniec som tam našiel tých 2012.
V princípe mi logo pripadá veľmi kubistické. Hranaté tvary pôsobia chladno, až nepríjemne. Aj farby mi pripadajú zvláštne, také cukríkové. Asi naozaj, ako vysvetlil Sebastian Coe, chceli upútať mlaď, pripomenúť štýl grafity, zahrať na strunu pouličných umelcov. Tých logo azda osloví, ale mnoho iných zrejme skôr znechutí. Nebudem prekvapený, keď Londýn sa napokon pod tlakom verejnosti rozhodne logo zmeniť.“
(mo)
FOTO – ČTK/AP, www.olympic.org |