Pozná ho celé Rakúsko. Jeho reťazec nie je neznámy ani pre takmer 90 percent obyvateľov strednej a východnej Európy. Majiteľ rodinného obchodného raťazca Baumax, Martin Essl.
Koncom 80–tych rokoch sa s otcom rozhodovali expandovať do susedného Bavorska. Vtedy však prišiel pád komunizmu a on hneď v novembri 1989 navštívil Prahu a vycítil úžasnú podnikateľskú príležitosť.
„Boli sme prvý západný reťazec, ktorý sa rozhodol prísť na československý a maďarský trh,“ povedal Essl v rozhovore pre SME.
Sny ľudí sú podľa neho rovnaké. Mať krásne oblečenie, dobre sa najesť a samozrejme „krásne bývať“. Situácia na novom trhu bola tvrdá. Ľudia nemali peniaze a ich bývanie bolo dvakrát menšie ako napríklad v Rakúsku.
„Naši dodávatelia sa museli tejto situácii prispôsobiť. Začali pre nás robiť menšie výrobky, aby sme ich boli schopní predať,“ povedal.
Postupne prenikal ďalej na východ. Na otázku, prečo nie aj na západ Európy alebo napríklad do Poľska, odpovedal jednozačne. „Tam nie. Neuspeli by sme!“
Essla podľa jeho slov nezaujíma konkurencia, ale zákazník. „Nie som predavač tovaru, učím ľudí,“ podotkol.
Marketing si postavil na tom, že zákazníkov si bude sám školiť. Jeho kurzmi prešlo viac ako 400–tisíc ľudí. Snaží sa ich presvedčiť, aby viac šetrili energiami, efektívnejšie využívali nové technológie. A nakupovali správne tovary.
Essl tvrdí, že ekológia, tak typická pre Rakúšanov, je pre neho v biznise jednou z priorít. A vie to dať najavo. Sám vymenil luxusné auto za mestské vozidlo. „Má spotrebu iba tri litre,“ chváli sa.