BRATISLAVA. „Slovenskí zamestnanci sa riadia firemnými pravidlami oveľa striktnejšie než v ostatných krajinách strednej a východnej Európy a zároveň i častejšie nahlasujú podozrenia z podvodu. Zároveň majú aj výrazne vyššie očakávania pri ochrane svojich práv. Až 20 percent z nich však túto dôveru k zamestnávateľovi nepociťuje v prípade, že nahlásia svoje podozrenie,“ hovorí Markus Lohmeier zo spoločnosti Ernst & Young.
Prieskum sa uskutočnil v marci 2007 medzi 1300 zamestnancami nadnárodných spoločností z 13 európskych krajín vrátane Slovenska.
Informátori sú nedocenení
Tretina respondentov uviedla, že v ich spoločnosti sa v roku 2006 vyskytol prípad podozrenia na podvod, korupciu či úplatkárstvo a dve tretiny z nich tvrdí, že nevidia žiadne prekážky, ktoré by im bránili takéto konanie nahlásiť. To je viac ako v Českej republike (40 percent) alebo Maďarsku (63 percent). Štrnásť percent slovenských zamestnancov by však podvod, úplatkárstvo či korupciu nenahlásilo. Dôvodom sú obavy z odvetných opatrení zo strany nadriadeného či spoločnosti.
Boja sa nadriadených
Iba 27 percent slovenských respondentov by prípadné podozrenie nahlásila na prvom mieste bezprostrednému nadriadenému, čo je hlboko pod priemernou hodnotou za strednú Európu (pre porovnanie v Čechách je to 51 a v Maďarsku 67 percent zamestnancov).
Ďalšou z možností je špeciálna telefonická linka určená na nahlasovanie takýchto podozrení - podľa prieskumu by ju použilo 11 % zamestnancov. Až 75 % slovenských respondentov však tvrdí, že takáto linka u nich buď neexistuje alebo že o nej nevedia. Približne 7 % zamestnancov by išlo na políciu a iba 4 percentá by udalosť hlásili oddeleniu ľudských zdrojov.
Aj keď majú zamestnanci vo všeobecnosti vysoké očakávania v súvislosti s ochranou práv informátorov a pravidlami vyšetrovania, v hodnotení situácie v ich firme sú skeptickejší. Až 88 % Slovákov súhlasí, že spoločnosti by mali chrániť práva informátorov, iba 59 % respondentov sa domnieva, že ich spoločnosť by tak urobila.
Zamestnanci dôverujú etickým kódexom
Takmer všetci slovenskí zamestnanci (94 %) sú presvedčení, že etické kódexy majú význam pri boji proti podvodom. Traja z piatich respondentov si myslia, že každý zamestnanec v ich spoločnosti je oboznámený so zásadami správania sa. Iba desatina sa domnieva, že zamestnanci tieto zásady nedodržiavajú. Najčastejšie uvádzaným dôvodom nedodržiavania je skutočnosť, že tieto zásady zamestnanci nepovažujú za dôležité a ignorujú ich.
Autor: gal