Práve naopak, Stalker sa odohráva v roku 2012 po druhom černobyľskom výbuchu, ktorý spôsobil vznik tzv. Zóny - čiže kontaminovaného prostredia s vysokým výskytom artefaktov a zmutovaných tvorov. Samotný hráč sa preberá s výpadkom pamäte a mohlo by sa zdať, že ak si človek nič nepamätá, do nepríjemného prostredia sa nevráti, no opak je pravdou. Stalkeri sú hľadači špeciálnych predmetov, ktoré vplyvom výbuchu získali špeciálne vlastnosti a sú na čiernom trhu neskutočne cenné. Okrem stalkerov sa do opusteného a večne pochmúrneho prostredia ponorili aj banditi a nesmie chýbať všadeprítomná armáda. Pôvodne mal byť Stalker zmesou viacerých žánrov, no naťahovaním vývoja praskli distribútorovi nervy a rozhodol sa stlmiť fantázie tvorcov. A spravil dobre - ako akčný titul s možnosťou zbierania zbraní do inventára, množstvom rozhovorov, plnením úloh ako v RPG a obrovskými možnosťami preskúmavania prostredia, je Stalker síce akčnou hrou, no ťažko by ste jej našli priameho konkurenta.
Samotné umiestnenie deja je neskutočne príťažlivé a veľmi ťažko sa hľadajú slová na popis dojmov z opusteného mestečka Pripjať, ktorého obyvatelia museli byť okamžite evakuovaní. Depresívne ladené zábery z fotografií so schátranými obytnými domami, detskými ihriskami či nákupným centrom alebo továrňami sa neskutočne reálne preniesli do virtuálnej podoby. Tam, kde ste si uvedomovali hrôzu katastrofy, tam ju teraz budete prežívať, pretože sa po známych miestach budete prechádzať. Pravidelné striedanie dňa a noci, zmeny počasia - to všetko podtrhuje ešte viac momenty úzkosti, ktoré na seba nenechajú dlho čakať. Samozrejme, základným prvkom hry je strieľanie, no na rozdiel od iných titulov sú súboje svojim spôsobom komorné. Na obrovskej ploche nenarazíte za každým vyschnutým stromom na nepriateľa, ale o to sú boje viac nasiaknuté atmosférou. Predstavte si situáciu, kedy pomôžete niekoľkým stalkerom s odvrátením nájazdu banditov a po boji sa rozhodnete oddýchnuť si. Nie preto, že by to potreboval váš avatar, ale jednoducho sami vyleziete na strechu a sledujete zapadajúce slnko a následne sa spúšťajúci dážď. Vezmete si do rúk konzervu a chlieb a jete. Automaticky sa skryjete pred dažďom, hoci vašej postave neubližuje, ani ju nijakým spôsobom neovplyvňuje. Prečo to všetko robíte automaticky? Jednoducho sa do úlohy stalkera úplne vžijete.
Zdá sa to príliš nereálne, ale je tomu skutočne tak. Stalkerom budete jednoducho žiť a pocity, ktoré sa budú striedať medzi adrenalínovými prestrelkami a ťaživým a pomalým skúmaním zabudnutých miest, nájdete v hernom svete ojedinele. Život v Zóne rozhodne nie je príjemný, nečakajte prechádzku ružovou záhradou, ale skôr "nepríjemné" mrazenie na chrbte. Niet sa čomu čudovať, veď vývojárom sa stala predlohou kniha Piknik pri Ceste, za ktorou stoja bratia Strugacki. Základné črty boli teda vopred premyslené, no nechýba ani inšpirácia filmových Stalkerov - málokým pochopený film, ktorý svojou úzkosťou a bezmocnosťou z časti útočí i z herného spracovania. Tieňom Černobyľu sa, samozrejme, nevyhli chyby, ale je len na vás, či sa necháte unášať nezvyčajnou vlnou hrateľnosti alebo budete na všetky drobnosti poukazovať prstom. Stalker je hardvérovo náročný, mnoho chybičiek občas znepríjemní hranie, ale to je pri podobných gigantických projektoch bežné. Navyše, vychádzajú neustále opravy a u nás vychádza Stalker v češtine.