Reakcia spoločnosti L'Oreal na toto odhalenie už bola o čosi profesionálnejšie. Firma si nielen priznala chybu, ale aj založila nový blog, na ktorom mohol ktokoľvek v komentároch písať aj negatíva o jej výrobkoch.
Falošné blogy sa na internete objavujú tak pravidelne, až získali vlastné pomenovanie: flogy alebo fake blogy.
Kto chce vyzerať ako obyčajný surfer?
Ak ste sa kedysi mohli na internete vyjadrovať iba prostredníctvom diskusných fór alebo chatov, teraz môžete prakticky zasahovať do obsahu takmer každej stránky. Texty, videá alebo fotografie môžete komentovať a v komentároch odkazovať na ďalšie stránky. Internet sa stal pre firmy nekontrolovateľným a otvoreným územím, kde ich môže skritizovať alebo pochváliť ktokoľvek. Rovnako to môže spraviť firma samotná. Problém nastáva, keď sa jej predstavitelia alebo platení pracovníci vydávajú za bežných surferov.
Profesionálni nadšenci
Blog Walmarting Across America údajne založili dvaja nadšenci, aby na ňom pravidelne prispievali svojimi zážitkami z cestovania po Amerike. Zastávky mali v obchodoch Wall-Mart a ako sa neskôr ukázalo, nebola to náhoda. Boli za to platení.
Z amatérskeho fotografa Jima a spisovateľky na voľnej nohe Laury boli nakoniec profesionáli. Jim bol v skutočnosti fotograf James Thresher z Washington Post a jeho akože priateľka bola Laura St. Claire, ktorej brat bol v tom čase zamestnancom PR agentúry Edelman.
V časoch P.I. (pred internetom) by sa takéto netransparentné zavádzanie dalo jednoducho premlčať. Kolektívna pamäť sa však zatiaľ na internete nereguluje a dá sa takmer vždy obnoviť. Aj teraz dokážete nájsť kópie flogov, ktoré boli spoločnosťami oficiálne zrušené.
Napriek opakujúcim sa odhaleniam to firmy skúšajú znova a znova, robiac pri tom naivné chyby. Spoločnosť Zipatoni, ktorá pre Sony pripravila flog, ktorý vyzeral ako blog dvoch mladých teenagerov, ktorí chcú hernú konzolu PSP, zaregistrovala URL blogu na seba a na fotografiách, ktoré na ňom použili, ste mohli vidieť aj ich marketingového konzultanta.
Etika je offline
Väčšina koncernov verejne deklaruje, že etika patrí medzi ich základné hodnoty. Firmy pôsobiace na trhu marketingovej komunikácie majú svoje združenia, etické kódexy a ich klienti hneď celé etické oddelenia.
Falošný pocit anonymity, ktorý im dáva internet, je napriek tomu pre mnohých pascou. Zabúdajú, že je len otázkou času, kedy niekto odhalí, že nezávislý blog je v skutočnosti produktom napríklad PR agentúry.
A ostatní blogeri ochotne prenesú problém z virtuálneho sveta, do sveta klasických médií.
Autor: Michal Pastier (bloger a copywriter agentúry Istropolitana D Arcy)