Invázia seriálov zasiahla slovenského diváka ako mor. Herci znova hrajú, režiséri režírujú, dramaturgovia intrigujú a píšu. No aj scenáristické pero niekedy narazí na kameň. Alebo na herečku, ktorá znenazdajky otehotnie, herca, ktorý má autohaváriu, problémy so zdravím alebo sa jednoducho stane to najhoršie. Čo potom?Prednedávnom prišlo k zmene v sitcome Mafstory. Na pľac neprišiel jeden z hlavných predstaviteľov Roman Fratrič, ktorý sa rozhodol riešiť si osobné problémy. Ťažko si predstaviť väčšie manévre, ako zažíval štáb v tejto mimoriadnej situácii. Fratričovu postavu Rudyho napokon odpratali do Argentíny a seriál pokračoval bez neho. Scenár prepisovali priamo na mieste.
Keď zlyhá herec
"Najhoršie, čo sa môže stať, je, ak kľúčová postava vypadne v momente, keď je scenár dotiahnutý a pripravený," hovorí Ivan Huljak, spoluscenárista seriálu. "Každý príbeh má istý oblúk, dokonca dva plány, jeden hlavný a jeden sekundárny. A každý z nich má vlastný dejový oblúk. Keď vypadne postava, scenár sa zosype ako domček z karát. Hasili sme naozaj veľký požiar. Čakali nás tri výroby za sebou. Na prvej výrobe sme viac-menej improvizovali, druhý a tretí scenár sme reálne prepísali. Samozrejme, bola poznačená aj samotná výroba, všetko trvalo dlhšie, herci boli nervózni."
Napriek tomu, že seriál nestojí a nepadá na nápadoch jedného scenáristu, môže sa stať, že sa príbeh zacyklí, že sa postavy scenáristom akosi vymknú z rúk. Podľa Ivana Huljaka je najrazantnejším, ale najlepším riešením odchod niektorej postavy, čím sa vyčistí vzduch. "Aj my sme zrazu mali dvoch mafiánskych bossov na rovnakej úrovni, ktorí by mali medzi sebou súťažiť. To je príliš vágne na to, aby sa z toho dalo niečo vyťažiť. Odchod Romana Fratriča nám teda zjednodušil situáciu." Novým "capom" sa tak stal Peter Sklár. V tom istom sitcome však došlo aj k ďalšej čudesnej anomálii. Martin Vanek sa "vzdal" dvojúlohy. Nechal si iba rolu doktora Bélu a postavu Pipiny, ktorú spočiatku tiež stvárňoval, poslali autori na plastickú operáciu. Pipina sa vrátila už v tele herečky Gabriely Dzúrikovej.
Iným kurióznym prípadom, keď zlyhá herec, je kauza Dušana Cinkotu, ktorý v seriáli Priatelia prepožičal svoj hlas Chandlerovi. Kým jeho herecká kariéra stagnovala za mrežami väzenia, Chandlera nadaboval v ďalších dieloch Emanuel Hason.
Tehotné
Autori seriálu nevidia ďaleko do budúcnosti postáv, len na niekoľko mesiacov. Pri takom časovo náročnom projekte musí skôr či neskôr prísť k udalostiam, ktoré sa nedajú ovplyvniť. Napríklad niektorá z hrdiniek otehotnie. Vtedy musí otehotnieť aj jej postava. Maskovať tento stav sa dlho nedá. "Tehotenstvo, zranenia a iné fyziologické zmeny sa nedajú zakryť, treba ich vysvetliť presne podľa skutočnosti, ale musí sa okolo toho aj urobiť dobrý príbeh," hovorí Huljak.
Najdiskutovanejšou seriálovou mamičkou je jednoznačne slovenská herečka Alena Antalová, hviezda českej Poisťovne šťastia. Tvorcom seriálu "dopomohla" k rušným chvíľam už v prvej sérii. Nastúpila už tehotná, počas nakrúcania aj porodila, prečkala šestonedelie a pokračovala v nakrúcaní. Svoju dcéru Elenku mala stále pri sebe a keďže aj jej seriálová postava priviedla na svet dieťatko, bábätko si zahralo "samo seba". Tým sa však problémy s Antalovou neskončili. Hoci sa s režisérom Josefom Adamcom dohodla, že v najbližšom čase už nikomu takýto šok nepripraví, jej averzia na antikoncepčné tabletky a túžba po druhom dieťati spôsobili, že otehotnela znova. Dej druhej série sa musel opäť prepisovať. To však nie je všetko. Tvorcovia Poisťovne šalejú, pretože po Antalovej musí vzhľadom na zväčšujúce sa bruško scenáristka zmeniť aj osud ďalšej seriálovej postavy, ktorú hrá Tereza Kostková.
V susednom Česku sa s herečkami v požehnanom stave akoby roztrhlo vrece. Mamou bude aj "beštia Simona" zo seriálovej ságy Veľmi krehké vzťahy. Hoci je čoraz väčšia a guľatejšia, kamera ju väčšinou sníma len do pol pása a divákom sa zatiaľ dostáva prozaické vysvetlenie. Jednoducho, má veľký apetít.
Chorí a zranení
Osud vie zasiahnuť aj menej príjemne. Herečke Anke Šiškovej sa vypomstilo vysoké pracovné vyťaženie a vybralo si svoju daň v podobe veľkých bolestí chrbtice. Boli natoľko kritické, že do úvahy pripadala aj operácia. Šišková sa však rozhodla pre injekcie a zmiernenie tempa. Z českého seriálu Letisko, kde hrá hlavnú úlohu, vypadla na mesiac. Ležala v nemocnici, skoro vôbec sa nemohla hýbať, takže kvôli nej museli producenti vyhlásiť prestávku v nakrúcaní. Scenáre boli písané na osem častí dopredu, nemenili sa, no zmenšil sa časový náskok v nakrúcaní a tím sa dostal do výrobného sklzu. Keď sa Šiškovej polepšilo, začala zvoľna hrať, no po každej náročnejšej scéne ju v zákulisí čakala posteľ a musela si na chvíľu ľahnúť. A keďže často cestovala na Slovensko, k dispozícii mala dokonca aj šoféra, aby úsek medzi Bratislavou a Prahou nemusela odšoférovať sama.
Šťastena pokúšala aj Tomáša Maštalíra. Ordinácia v ružovej záhrade mala za sebou len pár prvých častí, keď produkciu šokovala správa, že mladý herec mal nehodu. Jeho auto sa na železničom priecestí zrazilo s vlakom. Maštalír akoby zázrakom vyviazol iba so zlomenou nohou a modrinami. V seriáli prispôsobili hercovi postavu tak, že jej "naordinovali" pád z motorky a Maštalír mohol hrať aj s barlami.
Unavení a mŕtvi
Ani česká verzia Ordinácie sa nezaobišla bez komplikácií. Sestrička Kamila, jedna z diváckych ikon, sa na istý čas z obrazovky stiahla. Jej predstaviteľka Linda Rybová dala prednosť rodine. Zdalo sa jej nepatričné, aby boli jej dve malé dcérky, dvojročná Rozália a ročná Josefínka ochudobnené o oboch rodičov, pretože jej muž a ich otec David Prachař hrá v tom istom projekte. A tiež jednu z dôležitých postáv. Hrozila rodinná kríza. Obaja herci sa s autormi veľmi slušne dohodli, a tak sa stalo, že si Kamila deväť dielov poležala v kóme.
Keďže ide o krízové východisko, nie je veľmi pravdepodobné, že slovenská verzia bude túto vedľajšiu líniu kopírovať. Ako hovorí dramaturgička seriálu Jana Kákošová, "naša verzia preberá ústredné príbehové línie".
Ak by sme však chceli nájsť najslávnejší prípad unaveného a nespokojného herca, stačí si spomenúť na otráveného Patricka Duffyho, ktorý mal po rokoch nakrúcania seriálu Dallas plné zuby "svojho" Bobbyho Ewinga, a keď mu vypršala zmluva, ďalšiu jednoducho nepodpísal. Jeho seriálovú smrť však fanatickí fanúškovia nedokázali prijať a producentov bombardovali prosbami o Bobbyho zmŕtvychvstanie. Stalo sa. Scenáristi z toho vykľučkovali so slovami: Séria dielov bez Bobbyho bol iba sen.
Legendárny seriál Nemocnica na okraji mesta však poznačilo reálne úmrtie. Pôvodného primára Sovu si v prvých dieloch zahral Karel Heger, no verejnosť zasiahla onedlho smutná správa o jeho skone. Tvorcovia teda našli nového doktora Sovu, Ladislava Chudíka a diely sa pretočili.
Bezproblémoví
Sú však aj výnimky. Scenár úspešného slovenského seriálu Susedia je v rukách jedného muža, Andyho Krausa. "Najväčší problém pri tomto seriáli je nájsť dostatočné množstvo nápadov, motívov o čom by mala byť tá-ktorá
časť," hovorí. "Postavičky sú tak jasne zadefinované, že tam netreba veľa riešiť. Sú opisy, kde sa píše aj to, že postava nemôže spať, keď má perinu otočenú gombíkami ku krku," hovorí Andy Kraus. Ja som to nerobil takto detailne. Povedali sme si základné charaktery. Máme štyri postavy, tak dostali štyri základné temperamenty - František je cholerik, Zuzana flegmatička, László sangvinik a Ildikó trochu melancholička. Nepotrebujem si písať dlhé profily, všetko mám v hlave."
Dokedy však bezproblémová atmosféra vydrží? Peter Marcin sa ujal už aj ako moderátor, nemálo ponúk má určite aj Zuzana Tlučková a tlak na Viki Rákovú, ktorá absolvuje náročné tréningy v rámci tanečnej šou Bailando je veľký. Ponúka sa otázka, ako by si Kraus poradil, keby sa nebodaj zranila? No nemaľujme čerta na stenu.
Ako vzniká seriál
Knihy mávajú spravidla jedného autora, film pokojne obhospodári jeden scenárista a jeden režisér. V prípade seriálov je bežná prax iná, bývajú tímovou prácou. Našu dennú dávku emócií nám predpisuje niekoľko scenáristov, aj tí majú prácu podelenú, niektorí robia "storyline", príbehovú líniu, teda príbeh rozložený po obrazoch, a dialogisti sú zasa odborníci na dialógy. Niektorí stíhajú jedno aj druhé, storyline aj dialógy. Na to, aby bol príbeh plynulý a "neskákal", dohliada dramaturg, ktorý sa môže zúčastňovať aj na písaní scenárov. Keď je postáv viac, storylineri ich majú podelené a vzájomne si strážia ich aktivity, aby konanie postáv bolo prirodzené.
Na začiatku seriálu sa napíše "biblia postáv", ktorá nesmie obsahovať chyby. Každá postava má svoju históriu, súrodencov, správanie, návyky, zlozvyky, teda kompletný profil osobnosti. (mj)