Základná škola na Holíčskej ulici v Bratislave je už niekoľko rokov zapojená do projektu Zdravie v škole. V rámci neho absolvovali šiestaci program rozvíjania súdržnosti a tolerancie na základných školách, ktorý bol zameraný na prevenciu a elimináciu agresie a šikanovania v školách.
Bežal v štyroch triedach, robili ho vysokoškoláci z Katedry psychológie Filozofickej fakulty UK v rámci predmetu školská psychológia. Trval pol roka. Na začiatku boli postoje detí k fyzicky odlišnému človeku, k bezdomovcom, Rómom a podobne veľmi negatívne. Výsledky ukázali, že deti kopírujú rodičov. Budúci psychológovia im hravými a zážitkovými formami ukázali, že nemajú podľahnúť tomu, čo počujú, kým sa o tom nepresvedčia. Po skončení programu boli postoje detí tolerantnejšie. Pre psychológov je to informácia, že keď ja chcem, aby boli ľudia tolerantní, musím začať od seba samého.
Riaditeľka školy Elena Rapavá si výsledky programu pochvaľuje, pre školákov mal podľa kolektívu učiteľov obrovský prínos. "Nemôžem síce povedať, že by sme sa už v škole nestretávali s násilím a agresiou, ale darí sa nám problémy zvládať," hovorí riaditeľka. Najčastejšie sa stretávajú s prejavmi netolerancie v sociálnej oblasti, deti si veľmi často vyčítajú značkové oblečenie, je pre nich dôležité, kto čo má. Agresívne sa mnohé dokážu správať aj k spolužiakom, ktorí sa dobre učia.
Škola si už vypracovala vlastný štýl, agresiu detí sa snažia zvládať prostredníctvom uvoľňovania napätia v škole, eliminovať šikanovanie, nekultúrne správanie školákov. Pomáhajú aj rodičia, aj keď nie vždy a všetci.
"Vysokoškoláci, ktorí pracujú s našimi deťmi, sú pre školu veľká pomoc, deti sa im skôr dokážu zveriť. Zlaďujú kolektívy tried," dokladá riaditeľka. (or)
ilustračné foto - archív sme