BRATISLAVA. Automobil Chevrolet Sequel americkej automobilky General Motors (GM), ktorý prešiel 483 kilometrov na jednu nádrž vodíka, priblížil vodíkový motor k sériovej výrobe. Automobilka tvrdí, že je to technologicky najvyspelejší hybridný automobil na svete. Do jeho výroby investovala viac než miliardu dolárov. „Vďaka týmto technológiám je možné znížiť našu závislosť od ropy,“ povedal viceprezident GM Larry Burns.
Vodíkový motor stojí pred sériovou výrobou
Vzdialenosť, ktorú Sequel prešiel na jedno načerpanie, začína byť zaujímavá aj z pohľadu sériovej výroby. Auto s benzínovým motorom na jedno natankovanie prejde v priemere 600 kilometrov, s naftovým motorom zhruba tisíc kilometrov.
Problémom v súčasnosti je chýbajúca distribučná sieť, malý dojazd na jedno načerpanie a cena. „Vozidlo s vodíkovým motorom zo sériovej výroby by dnes bolo asti trikrát drahšie ako klasické,“ povedal Marc Bocque z komunikačného oddelenia PSA Peugeot v Paríži. Rozhodujúce bude aj to, dokedy sa bude ťažiť ropa a ako prísne to Európska komisia myslí so sprísňovaním emisných kvót.
Komisia vo februári navrhla v rámci boja proti globálnemu otepľovaniu obmedziť emisie nových osobných áut na 130 gramov oxidu uhličitého na kilometer do roku 2012.
Odborníkov, ktorí by sa zaoberali otázkou využitia vodíkových palivových článkov na pohon vozidiel, na Slovensku veľa nie je. Na Zväze priemyselných, výskumných a vývojových organizácií nám včera povedali, že sa k tejto otázke vedia vyjadriť len na strojníckych fakultách.
Podľa docenta Strojníckej Fakulty v Bratislave Alexandra Ikrinského má vodík vysoký potenciál na to, aby v budúcnosti nahradil ropu a fosílne palivá ako pohonné látky vozidiel. Výhodou vodíkového pohonu je podľa neho malá hmotnosť, nízka cena a vysoký výkon. Podľa Ikrinského sú už technológie, ktoré dokážu stlačiť náklady na výrobu vodíka na polovicu až tretinu pôvodných.
Automobilky sa podľa Ikrinského zrejme najprv zamerajú na výrobu motorov s čo najmenšou spotrebou. „Čo sa napokon vo svete uprednostní, je ťažké povedať,“ povedal.
Na alternatívny pohon sa automobilky pripravujú
Hovorca automobilky Kia Motors na Slovensku Dušan Dvořák potvrdil, že koncern Kia sa venuje vývoju alternatívneho pohonu. „Naša spoločnosť plánuje vytvorenie ekologických vozidiel pre hromadnú výrobu od roku 2010,“ povedal Dvořák. Podľa hovorcu trnavského závodu PSA Peugeot Citroen Petra Šveca skupina vlani otvorila centrum na výskum a vývoj vodíkových palivových článkov. S komerčným predajom počíta okolo roku 2020.
Producent ropných produktov Slovnaft zatiaľ neplánuje ísť do výroby vodíka. „To sú špekulácie, či by ropné firmy išli aj do tejto oblasti,“ povedala hovorkyňa rafinérie v rukách maďarského MOL–u Kristína Félová.
Parametre
Chevrolet Sequel kombinuje vodíkové palivové články s ďalšími pokročilými technológiami, ako sú lítiovo-iónové batérie, elektromotory umiestnené priamo v kolesách a ľahká hliníková konštrukcia. Systém pohonu má výkon 73 kW. Jeho najvyššia rýchlosť je 145 km/h, no zrýchlenie z pokoja na stovku je pod desať sekúnd.
Kliknite - obrázok zväčšíte.