BRATISLAVA. Používanie autosedačiek má znížiť počet zranení a úmrtí pri dopravných nehodách. Nepripútaní účastníci dopravnej nehody sú vystavení oveľa väčšiemu riziku úmrtia či trvalému poškodeniu zdravia.
Detské autosedačky mali byť u nás povinné už vstupom Slovenska do Európskej únie pred tromi rokmi. Na každý z nasledujúcich odkladov sme potrebovali výnimku od Európskej únie. Posledné oddialenie termínu v septembri minulého roka odôvodnil minister dopravy Ľubomír Vážny tým, že by to bolo príliš drahé pre menej solventných spoluobčanov. Od 1. júna už nemajú vodiči na výber. Ak vezú dieťa s výškou do 150 cm, musí byť sedadlo vybavené detskou autosedačkou vhodnou pre dieťa podľa hmotnostných skupín.
Motoristi nariadenie vítajú
Od zajtra tak má polícia právo za porušenie platných predpisov potrestať vodiča pokutou do dvetisíc korún. V prvých mesiacoch budú hliadky pred pokutami zrejme uprednostňovať priestupky dohovorom v súlade s tvrdením ministerstva vnútra, ktoré chce na cestách pôsobiť aj preventívne. Pri výške možnej pokuty sa rodičom oplatí kúpiť lacnejšiu autosedačku v hypermarkete.
Podľa prezidenta Ústredného automotoklubu Juraja Smrečana neobstoja argumenty, že vodiči si nemôžu drahé autosedačky dovoliť. „Bezpečnosť má svoje pravidlá a tie treba rešpektovať. Ak niekto na to nemá, musí si zvoliť iný dopravný prostriedok.“ Slovensko sa zaviazalo znížiť smrteľné nehody do roku 2010 na polovicu.
Lekári: Dobiehame Európu
Dieťa nepripútané v autosedačke môže už pri prudkom brzdení utrpieť vážne poranenie, prípadne vyletieť z auta von. Lekár Marcel Sedlačko zo spoločnosti Emergency Medical Service upozorňuje, že bežný spôsob cestovania, keď matka drží dieťa v náručí, znamená vysoké riziko. Pri náraze dieťa v rukách totiž neudrží.
Dospelí cestujúci sú chránení viacerými bezpečnostnými prvkami. Bezpečnostné pásy, airbagy, ktoré pri zrážke dospelého ochránia, môžu byť pre deti životu nebezpečné, ak nie sú vo vhodnej autosedačke. „Nezabezpečené dieťa sa pri náraze nekontrolovane pohybuje v kabíne auta, čím mu hrozia ťažké poranenia. Upozorňujem na mylný argument pripútaných matiek držiacich dieťa v náručí, že pri náraze dieťa udržia. Fyzikálne zákony tvrdia opak.“
Bezpečnostný pás nestačí
Ani dieťa pripútané pásom nie je v bezpečí. Pri náraze môže bez autosedačky utrpieť vážne vnútorné poranenia, najmä ak je bezpečnostný pás na mäkkých spodných častiach brucha alebo pod krkom.
Pre rodiny s jedným alebo dvoma deťmi a moderným autom vybaveným bezpečnostnými pásmi bude situácia jednoduchá. Stačí si dokúpiť autosedačku zodpovedajúcu hmotnosti a výške dieťaťa a upnúť ju predpísaným spôsobom.
Zložitejšiu situáciu budú musieť riešiť rodiny s tromi a viacerými deťmi. Viacdetné rodiny môžu pripútať dieťa staršie ako tri roky iba bezpečnostným pásom, ak sa dozadu nezmestia tri autosedačky.
Detské autosedačky sú rozdelené podľa hmotnosti detí podľa piatich hlavných kategórií definovaných výrobcami. Kúpou autosedačky so štítkom normy sa spotrebiteľ nemôže pomýliť.
Pred kúpou
Rozhodujúcim kritériom pre výber autosedačky je hmotnosť, nie vek dieťaťa.
Vyberajte homologovanú sedačku.
Nevyberajte príliš veľkú autosedačku v snahe, aby vydržala veľa rokov.
Hlava dieťaťa nesmie presahovať opierku chrbta.
Na bezpečnosti detí sa nesnažte šetriť, kupujte overený a spoľahlivý výrobok.
Nekupujte autosedačku po nehode či takú, ktorá má zjavne poškodený bezpečnostný pás.
Pred jazdou
Protismerná autosedačka nesmie byť na mieste vybavenom airbagom. Neplatí to, ak je vypnutý.
Uistite sa, že autosedačka je pevne uchytená a nepohybuje sa príliš do strán.
Autosedačka má celou plochou doliehať k sedadlu auta.
Dieťa dajte do autosedačky bez ohľadu na dĺžku cesty.
Medzera medzi telom a pásom nemá byť väčšia než na dva prsty.
Bezpečnostný pás prechádza cez boky, nie cez brucho.
Dieťa v autosedačke potrebuje častejšie prestávky.
Najčastejšie otázky o sedačkách
1. Môže sedieť dieťa v normálnej, nie protismernej autosedačke na sedadle spolujazdca?
Áno, ale v zodpovedajúcej autosedačke riadne uchytenej bezpečnostným pásom.
2. Čo v prípade, že auto nemá vzadu bezpečnostné pásy alebo auto pre päť osôb nemá vzadu stredný pás?
Niektoré typy päťmiestnych áut v minulosti schvaľovali s povinnou výbavou štyroch bezpečnostných pásov. To znamená, že na tomto mieste môže sedieť nepripútané dieťa staršie ako tri roky. Na automobily schválené bez zadných pásov sa nové nariadenie vlády nevzťahuje a prepravu rieši iný predpis.
3. Ako riešiť prepravu detí v taxíku?
Preprava vozidlom taxislužby je klasickou prepravou a za obvyklých podmienok sa na ňu vzťahuje nariadenie vlády. Taxislužby budú pri prepravách v obci pravdepodobne využívať výnimku, keď v obci môže byť dieťa staršie ako tri roky pripútané iba bezpečnostným pásom. V preprave mimo mesta musia byť aj taxíky vybavené autosedačkami. Tu vyjdú po konzultácii s Cechom taxikárov v ústrety dispečingy taxislužieb.
4. Stačí v obci pripútať deti nad tri roky pásom?
Pri príležitostnej preprave osôb v obci možno dieťa staršie ako tri roky pripútať na zadných sedadlách iba bezpečnostným pásom.
5. Týka sa výškový limit do 150 cm dospelých osôb?
Podmienky prepravy dospelej osoby s telesnou výškou menšou ako 150 cm ustanovuje osobitný predpis ( č. 315/1996 ), toto nariadenie vlády sa naň nevzťahuje.
(rch)
Pri nákupe z druhej ruky verte známym
BRATISLAVA. Jediným kritériom pri kúpe použitej detskej autosedačky, je stopercentná istota, že nie je poškodená a má aj návod na obsluhu.
Na sedačke nesmú byť trhliny (pozrite sa za poťahy), deformácie a iné viditeľné poškodenia. Upínacie popruhy majú byť v dobrom stave, s mäkkými obalmi, neporušenými vláknami a nerozpáraným okrajom. Zamkýnanie pásov bez viditeľného poškodenia musí funkčne a pevne zacvaknúť.
Extrémne staré autosedačky sa k nám zrejme nedostanú, pretože aj tie z druhej ruky musia mať aktuálnu skúšobnú normu. Stará norma ECE R 44/02 platná do konca roku 1995 je benevolentná a platí iba do 8 apríla 2008. Potom sa už staré systémy nesmú používať.
Najistejší zdroj použitých autosedačiek je v okruhu známych, ktorí nemali autonehodu.
Použité autosedačky môže na Slovensku kúpiť veľa ľudí, pretože v prvej fáze platnosti nového nariadenia vlády je dôležité, aby sa všetky deti vozili v autosedačkách a bezpečnejšie.
(rch)