Utorok, 24. máj, 2022 | Meniny má Ela

Pohyblivá jednota v mnohosti

V Nitrianskej galérii je odvčera do 24. júna sprístupnená profilová dokumentačná výstava Príbeh Skupiny A - R, ktorú kurátorsky pripravili Barbara Bodorová a Peter Zajac.

Pod „rodinným“ foto z roku 1991 pózujú zľava Vladimír Kordoš, Jiří Valoch, Marián Meško, Klára Bočkayová, Igor Minárik a Milan Bočkay.Pod „rodinným“ foto z roku 1991 pózujú zľava Vladimír Kordoš, Jiří Valoch, Marián Meško, Klára Bočkayová, Igor Minárik a Milan Bočkay. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

V Nitrianskej galérii je odvčera do 24. júna sprístupnená profilová dokumentačná výstava Príbeh Skupiny A - R, ktorú kurátorsky pripravili Barbara Bodorová a Peter Zajac.


„Určitú slobodu si môžem dovoliť, ale len v detailoch,“ napísal pred pár rokmi Milan Bočkay ako sprievodný text k jednému zo svojich obrazov. Aj keď si pri bezhraničnej mystifikačnej tvor­be tohto virtuózneho maliarskeho iluzionistu môže byť človek len zriedka niečím istý, zdá sa, že tentoraz táto veta súvisí naozaj len s tým konkrétnym obrazom. (Pri ňom ju, samozrejme, neradno brať bez pochybností, veď zneistiť diváka to je to, čo majstra veľmi teší.)

SkryťVypnúť reklamu

V žiadnom prípade však veta neplatí pre umelecké postoje Bočkaya a jeho priateľov zo Skupiny A – R. Nebola to len „určitá sloboda v detailoch“, ktorú si dovolili. Zvolili si slobodu tvorby a život v opozícii proti nastupujúcej normalizačnej kultúrnej politike začiatkom 70. rokov.

Urobili to s plným vedomím vymedzenia sa mimo oficiálnej scény, na prahu svojho profe­sionálneho života, až by sa žiadalo povedať na začiatku kariéry, ktorej sa však práve vtedy a práve týmto odmietnutím socialistického realizmu spoľahlivo zriekli.

Hoci Skupina A – R oficiálne funguje od roku 1991, faktickým obdobím jej zrodu sú sedemdesiate a osemdesiate roky. Desiatka jej členov – Milan a Klára Bočkayovci, Ladislav Čarný, Daniel Fischer, Vladimír Kordoš, Otis Laubert, Marián Meško, Igor Minárik, Marián Mudroch a Dezider Tóth – sa formovala v prostredí ďalších osobností slovenskej výtvarnej alternatívnej scény v čase, keď sa slobodná výmena informácií a prezentovanie tvorby dali robiť len tajne. Dokumentácie z 1. otvoreného ateliéru v do­me Ruda Sikoru, bytových výstav, majstrovstiev v posunoch artefaktu a ďalších aktivít tvoria prvú časť nitrianskej expozície.

SkryťVypnúť reklamu

Osobitné miesto medzi týmito akciami majú polooficiálne výstavy, považované za kľúčové z hľadiska vzniku skupiny. V priestoroch Slovenskej akadémie vied, v závetrí, ktoré aspoň na chvíľu uniklo bdelému oku idelogického dozoru, ich pripravil matematik, katolícky disident a prvý dobrý duch skupiny František Mikloško.

Tým ďalším bol brniansky kunsthistorik Jiří Valoch, ktorý bol neoficiálnym teoretikom postupne sa formujúceho spoločenstva. To sa síce ešte nede­klarovalo ako skupina s konkrétnym umeleckým programom (čo platí až dodnes), ale spájala ho potreba dištancovať sa od pseudohodnôt oficiálnej kultúry a zostať v kontakte s aktuálnymi euroamerickými výtvarnými tendenciami.

Cieľ: zachovať autentickosť tvorby

Cieľom nebolo byť v opozícii, ale zachovať si autentickosť tvorby, čo je (napriek mnohým odlišnostiam) v podstate rovnaký princíp existencie aj inak zdanlivo vzdialeného fenoménu, ako bola česká undergroundová kapela The Plastic People of The Universe.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším dôležitým človekom bol francúzsky filozof Etienne Cornevin. Na Slovensko prišiel ako lektor francúzštiny koncom 70. rokov, veľmi rýchlo sa skontaktoval s tunajšou alternatívnou kultúrou a stal sa aj rešpektovanou osobou medzi vrcholnými predstaviteľmi českého výtvarného života.

Aby si mladí nemysleli

Do nových pomerov po páde totality prešla partia desiatich výtvarníkov - ako všetci tí slobodní ľudia, ktorých na vernisáži Peter Zajac nazval ľuďmi s pevnou chrbtovou kosťou výtvarnou a občianskou - bez toho, žeby na svojich postojoch a tvorbe museli čokoľvek meniť. „Pohyblivý príbeh“ však pokračoval - pribudla spoluúčasť kunsthistoričky Jany Geržovej a oficiálny vznik Skupiny A - R.

Dobrým dôvodom bola dlhá spoločná minulosť, duchovná alternatívna atmosféra, v ktorej sa kryštalizovali tvorivé koncepcie jednotlivých členov či spoločný obdiv k českému umeniu.

SkryťVypnúť reklamu

V neposlednom rade to však bola aj nutnosť pripomenúť je­stvovanie slovenskej strednej umeleckej generácie, „aby si mladí nemysleli, že pred nimi nikto nič nevytvoril“.

Fenomén Fila

Stále však platilo a platí, že skupina nebola založená na spoločnej poetike alebo umeleckej technike. Charakterizuje ju okrídlený bonmot „spája ich to, že ich nič nespája“, tá krásna jednota v mnohosti.

„Je to nezáväzné, ale o to pevnejšie zoskupenie ľudí bez jednotiacej estetiky, ktorí po nej ani netúžia,“ povedal o nich Rudolf Fila, ktorému sa ako najvšeobecnejšia kvalita tohto spoločenstva javí práve kvalita, strážená priateľskou pozornosťou jeho jednotlivých členov. Aj o tom je hlavná časť expozície na poschodí nitrianskej galérie.

Fila, ktorý patrí ku kľúčovým postavám nášho výtvarného života nielen svojou tvorbou a jej filozofiou, ale aj pedagogickou činnosťou, bol ich skutočným guru (väčšinu z nich učil na „šupke“), s ktorým potom spolu prežívali osud režimom nechce­ných a nekúpiteľných tvorcov. Je samozrejmé, že nechýba ani medzi laureátmi ceny Christ­mas, ktorou členovia skupiny vyjadrujú úctu výtvarníkom a spisovateľom za ich tvorbu i mravné postoje.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi držiteľov ocenenia, ktorým je každoročne vždy nový album s dielami členov A - R a pribúdajúcich laureátov, patria okrem iných Alojz Klimo, Adriena Šimotová, Milan Paštéka, Ludvík Kundera, Jindřich Štreit, Václav Cigler, Jozef Jankovič, Viera Kraicová či Ludvík Vaculík. Tejto unikátnej aktivite skupiny patria komorné priestory galérie.

Toto pokorné prihlasovanie sa k veľkým menám súčasným i nedávno minulým možno zaradiť do mnohoznačného náz­vu A - R, ktorý je skratkou francúzskeho výrazu Avance Retard, vyznačujúceho na hodinkách zrýchlenie a spomalenie chodu. Do zdôvodnenia sa zmestí aj odkaz na zvláštnosť historickej situácie skupiny, na vzťah starého a nového, reality a utópie, spomienky a znovuobjavenia.

Svoj výklad ponúkol aj Etienne Cornevin: „Všetci chceli preskúmať nové umelecké územia a zrazu sa ocitli v prevrátenom svete, kde pocit, že sú vpredu, ich odsúva dozadu. Ten názov je asi aj náznakom, že poslední budú zajtra možno prvými, v čom sa až tak nepomýlili.“ Povedal to pri prvej výstave Skupiny A - R v roku 1991 a pokojne by to mohol povedať aj dnes.

SkryťVypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Chceš prácu v IT?
  3. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  4. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. Chceš prácu v IT?
  2. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  3. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  4. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  5. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  6. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  7. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  8. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 019
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 132
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 2 985
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 287
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 816
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 660
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 017
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 916
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu