BRATISLAVA. Vládny špeciál Tu–154, vyrobený v roku 1989, ktorý z deblokácie ruského dlhu Slovensko modernizuje v ruskej Samare, sa na Slovensko nevrátil v plánovanom aprílovom termíne.
Keďže lietadlo je v Rusku už od októbra 2002, vypršal mu ďalší interval na povinnú generálku. Pôvodne neplánovaný servis tretieho motora by mohol opravu predražiť o ďalších zhruba 10 miliónov korún.
„Pôvodná objednávka bola vystavená na dva motory, ktoré bolo treba opraviť. Medzitým však uplynula technická a prevádzková lehota aj pri treťom motore, preto bolo potrebné našu objednávku doplniť,“ vysvetlilo ministerstvo vnútra.
Oprava je na päť rokov
Zákazku na modernizáciu v roku 2002 vybavovala firma Arimpex. Nedodržala termín, a tak kontrakt v roku 2005 získala spoločnosť Willing.
Pre údajné úradné prieťahy na ruskej strane sa s opravou začalo až v októbri 2006.
„Keby Arimpex opravu zariadil v normálnom čase, tak dnes lietadlo lieta a za nejaké dva roky by išlo na ďalšiu generálku,“ povedal Ivan Šubrt z Willingu. Všetky práce na lietadle podľa neho bežia, termín sa posunul iba pre tretí motor a na Slovensko by sa malo vrátiť k 31. augustu 2007.
Do lietadla by mali nainštalovať protikolízny systém, nový radar a salónnu úpravu, ktorá by mala poskytovať výrazne vyšší komfort ako interiér z čias ZSSR. Nová výbava by mala umožniť cestujúcim za letu komunikovať telefónom a faxom, čo sa doteraz nedalo. Lietadlo by malo ísť na ďalšiu povinnú „prehliadku“ o 5 rokov.
Krátko po návrate prvého z dvoch Tu–154 má do Samary odletieť druhý stroj vyrobený v roku 1998. Letka ho zatiaľ využíva. Oprava oboch lietadiel by mala stáť okolo 310 miliónov, z ktorých 300 pôjde z ruského dlhu.
Oplatia sa „Túčka“?
Lietadlá Tu–154 majú pre svoju spotrebu vyššie letové náklady ako porovnateľné západné stroje. Nevýhodou je aj krátky dolet, pri lete do Číny musia dvakrát pristáť, aby natankovali. Po modernizácii by každé z nich mohlo mať hodnotu okolo 8 miliónov dolárov.
Nový „západný“ špeciál rovnakej kategórie by stál okolo 50 miliónov dolárov. „Pripravujeme novú koncepciu letky ministerstva vnútra, ktorej cieľom bude jej najefektívnejšie využitie. V rámci nej sa rozhodne, či nové lietadlá nakúpiť, alebo nie,“ tvrdia na ministerstve vnútra.
Nákup nových lietadiel treba dlhodobo plánovať, pretože od objednávky po dodanie prejdú zhruba dva roky.