BRATISLAVA. Testy Monitor 9 už možno nebudú musieť robiť všetci deviataci, ale len vybraná vzorka. Aj o takejto možnosti uvažuje ministerstvo školstva. Minister za SNS Ján Mikolaj chce urobiť v testovaní zmeny, ale zatiaľ nerozhodol aké.
Mikolaj hovorí, že ide len o úvahy. „Zvažujeme celú koncepciu testovania.“ Podľa neho je dôležité určiť, čo vlastne chce rezort sledovať a čo chce testami dosiahnuť. Či zistiť kvalitu vzdelávania, alebo testami nahradiť prijímacie skúšky.
Ak by monitor nepísali všetci žiaci, nemohol by nahradiť prijímačky na stredné školy, čo bol pôvodný cieľ, keď školstvo pred piatimi rokmi s testovaním prišlo. Problém je, že riaditelia stredných škôl Monitoru 9 stále stopercentne nedôverujú a testy pri prijímačkách úplne nezohľadňujú.
Šéf Asociácie štátnych gymnázií Pavol Sadloň povedal, že problém je vo vierohodnosti testov, ale aj v nastavení ich náročnosti. Je však podľa neho príliš skoro projekt hodnotiť, pretože primerané nastavenie testov sa stále len hľadá.
Námestníčka hlavnej školskej inšpektorky Alena Tomengová povedala, že celoplošné testy sú dôležité. Zvyšujú zodpovednosť školy za výsledky vzdelávania, informujú o úrovni vedomostí žiakov. Môžu tiež slúžiť na porovnanie výsledkov škôl. Myslí si, že testy reprezentatívnej vzorky žiakov by nesplnili doterajší cieľ Monitora 9.
O využití výsledkov testov pochybuje Andrej Salner z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť. „Monitor má obrovský potenciálny prínos. V jeho súčasnej podobe však zatiaľ celý tento prínos vyčerpaný nebol.“ Podľa neho to súvisí s tým, že na plošné hodnotenie uplynulo málo času.
Ani riaditelia základných škôl nie sú jednotní v tom, čo treba s testami urobiť. Viacerí sa zhodujú, že momentálne výsledky nie sú stopercentne objektívne.
„Celoplošne sa určite robia podvody a nás z malých dedín to mrzí,“ hovorí riaditeľ Základnej školy v Predmieri Pavol Čižmár. Ak sa kontrola testovania nezdokonalí, monitor by mali podľa neho radšej zrušiť.
„Pokiaľ školy nebudú úplne akceptovať testy pri prijímačkách, tak je to len skúšanie pre skúšanie,“ tvrdí zástupkyňa riaditeľky Základnej školy v Krpeľanoch Soňa Volnová. Rovnako by vnímala aj testy štvrtákov, o ktorých rezort tiež uvažuje.
Okrem zavedenia testov nižších tried je ďalšou alternatívou aj celkovo posilniť význam Monitora 9. Školy by dostávali peniaze navyše podľa výsledkov testov.
Zmeny v testovaní súvisia s pripravovanou obsahovou reformou. Známe budú, až keď ministerstvo predstaví legislatívny zámer reformy. Mikolaj ho chce predložiť na verejnú diskusiu v júni.
Monitor 9
2003 prvé testovanie; len žiaci, ktorí si podali aspoň jednu prihlášku na gymnázium
2005 testy všetkých deviatakov
2006 testy píšu aj deviataci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
ciele: získať objektívne údaje o vedomostiach, porovnať školy, nahradiť prijímačky
problémy: zle nastavené testy, únik informácií