opera Z mŕtveho domu. Jej ďalšie cesty povedú do Amsterdamu, newyorskej Metropolitnej opery a milánskej La Scaly.
Trojaktovú „kolektívnu drámu“ Janáček komponoval podľa predlohy Dostojevského. Príbeh sa odohráva v trestaneckom tábore na Sibíri a nesie humanistickú myšlienku, že v každom človeku je Božia iskra. Režisér festivalovej produkcie, slávny Patrice Chéreau, však na ňu (zámerne?) rezignoval.
V jeho koncepcii ani politický väzeň Alexander Gorjačnikov nie je morálnym kontrastom v ubíjajúcom prostredí. Gorjačnikovov otcovský (v inscenačnom podtexte ešte hlbší) vzťah k mladému chlapcovi Alejovi je jediným momentom, ktorý režisér podchytil. Inak Alexander ako bezvýznamné koliesko zapadá do trestaneckého prostredia a po amnestii ho opúšťa.
V priebehu hry, ktorá nemá ústredného hrdinu, jednotlivé postavy rozprávajú svoj životný príbeh. Tak to predpisuje libreto. Vďaka výbornému hereckému i hudobnému vedeniu sú interpreti presvedčiví, no predsa len naratívni. Najpôsobivejšími časťami inscenácie sú remeselne bezchybne zvládnuté masové scény. Narábať s priestorom a zbormi Chéreau naozaj vie.
Keď na javisko padne kopa špiny, ktorú trestanci horúčkovito zbierajú, aby ju potom odtlačili za scénu, je to silné. Doľahne na vás beznádej. Nezmyselná práca, nezmyselný život. Ten pocit nevystrieda nijaká katarzia. Nijaká janáčkovská Božia iskra, nijaký lúč nádeje. Len smutný tok osudov, ktorý občas rozčerí vzrušenie z divadelného predstavenia alebo smrť niektorého z trestancov, inak plynie bezútešne ďalej. Inscenácia je formálne výborná, no bez étosu a vrúcnejšej emócie.
Našťastie iba v režijnej koncepcii. Lebo lepšie hudobné naštudovanie by si ani sám autor nemohol priať. Pierre Boulez vyčaroval v orchestri neuveriteľné farby, silný dramatizmus i opojný slovanský lyrizmus. Jednoducho fascinujúce.
Na javisku sa stretli umelci, ktorí vytvorili kompaktný celok bez slabých miest. Konštatovanie o to potešujúcejšie, že medzi nimi stáli i slovenskí speváci – Vladimír Chmelo, Ján Galla, Aleš Jenis a Štefan Margita.
Leoš Janáček: Z mŕtveho domu
Wiener Festwochen 2007
Hudobné naštudovanie: >Pierre Boulez
Réžia: Patrice Chéreau