Sú štyri hodiny ráno a 17-ročná Michaela Miklášová už vstáva. Čakajú ju maturity. Chce si ešte zopakovať otázky. Doťahuje to, čo zameškala cez akademický týždeň.
„Zobudila som sa dosť nervózna. Rozmýšľala som, čo bude, keď to nespravím,“ hovorí študentka bratislavského gymnázia Jura Hronca. Rovnako nervózna bola aj mama. Predmaturitné ráno jej chcela spríjemniť raňajkami, ktoré si Michaela objednala večer vopred. „To bežne nebýva“ hovorí študentka, ktorú čakala angličtina a obávaná matematika.
Na úvod mala šťastie. Chcela rozprávať o rodine a túto tému si aj vytiahla. Dostala síce dvojku, s úvodom maturít však bola spokojná.
Pred druhou odpoveďou jej zostávala vyše hodina. Celú ju strávila nad matematickými otázkami. „Len si nevytiahnuť kombinatoriku. Niečo z nej viem, ale nie je to moja silná stránka.“ Nepodarilo sa. Pri odpovedi z kombinatoriky mala spočiatku roztrasený hlas, ale nakoniec ju zvládla. Dostala jednotku.
Maturovať sa dá aj bez stresu
„Nie som typický maturant. Ja sa stresujem až potom,“ povedala 19-ročná Angelika Herucová. Ráno vraj nebolo ničím výnimočné. Akurát že mama si ju pred odchodom do školy vyfotografovala.
V škole bola od pol ôsmej ako zvyčajne. Maturovať začala medzi prvými. O deviatej už mala po slovenčine. Vraj nedostala žiadnu otázku, ktorú by si vyslovene neželala. „I keď pri niektorých okruhoch som si povedala, že keď ich dostanem, tak to bude napínavé.“ Napínavé to nakoniec bolo pri podotázke o slohových postupoch. Angelika viackrát zaváhala, ale komisiu presvedčila. Dostala jednotku.
Pred geografiou si verila ešte viac. Takmer vôbec sa na ňu neučila. Nemala ju prekvapiť žiadna otázka, aj keď pri téme o pôdnych druhoch nebola až taká suverénna. Iné to bolo pri migrácii a porovnaní severnej Európy so strednou. Aj geografiu skončila s jednotkou.
Nebolo ani jedenásť hodín a Angelika už volala mame. Ešte zhodnotila deň so spolužiačkami a popoludní už odchádzala domov. Musí sa učiť, pretože dnes ju čaká francúzština. „To bude najväčší stres.“ Maturuje z nej navyše na inej škole, pretože francúzštinu si na Gymnáziu Jura Hronca vybrali len dvaja.
Stresujú sa aj učitelia
Stres nezažívajú len žiaci, ale aj ich učitelia. Beáta Pecková včera prežívala ako skúšajúca svoju druhú maturitu. Zobudila sa už o piatej. „Neviem, či to je maturitami, ale mám taký vnútorný nepokoj.“
Aj skúšanie je iné ako bežne. „Pri normálnej odpovedi si človek povie: Nevieš? Zbohom.“ Pri maturitách sa snažia žiakovi pomôcť, napríklad vhodnou otázkou. Pomôcť môžu aj zadania, v ktorých sú často ukážky z diel s menami autorov, ale i postáv.
Hodnotenie je tiež ťažšie. Aj včera museli dať trojkárovi štvorku. „Mrzí to, ale na druhej strane si hovorím, že žiakom na známkach nezáleží. Idú na školy, kde nebudú slovenčinu potrebovať.“
Patrí sa pohostiť
Občerstvenie pre skúšajúcich je na Slovensku tradíciou na vysokých aj stredných školách. Rozdiel je v tom, že na koláče chlebíčky, kávu a minerálky maturitných komisií často prispieva rodičovské združenie a neskladajú sa priamo študenti.
V Bratislave skupiny stredoškolákov v meste zbierali do klobúka peniaze – ale pre seba. Chceli zapiť posledný deň v škole. Päťdesiatkorunáčku na koláče a kávu pre komisiu si vypýtajú od rodičov. Myslia si, že ak by neprispeli, budú to mať pri skúškach ťažšie.
Maturant Tomáš naopak hovorí, že so spolužiakmi nezbierali. Ostatní študenti si podľa neho chcú pedagógov chlebíčkami kúpiť.
„To, že musí niekto platiť, je absolútne neprípustné,“ hovorí riaditeľ bratislavského Gymnázia L. Sáru Pavol Sadloň. S občerstvením vraj pomáha rodičovské združenie. Rovnako je to aj v združenej strednej škole v Púchove. „Nechceme, aby deti prispievali na niečo a potom hovorili, že nás živia,“ hovorí učiteľka Milica Bellová.
Pohostenie je tradíciou, príspevky neupravuje nijaká norma. Prečo začali študenti platiť občerstvenie, nikto nevie. „Tak sa to zaužívalo. Nenariaďuje to nikto,“ hovorí riaditeľ gymnázia v Poltári Július Karásek.
Školy na pohostenie peniaze nemajú, komisiám ťažko zabezpečujú aj obed.
(vev)
Maturity 2007
maturuje asi 64tisíc žiakov (vlani ich bolo vyše 61tisíc a nezmaturovalo 5,4 percenta),
ústne maturity trvajú do 8. júna (školy si termín určili v spolupráci so školskými úradmi),
maturuje sa zo 4 predmetov (odpadol prírodovedný predmet),
z matematiky A úrovne vypadla písomka,
pri hodnotení sa berú do úvahy výsledky študenta, počas celého štúdia (len ak sa jeho odpoveď líši od dosiahnutých známok).