Pre záväzky Miroslava Dvorského v milánskej La Scale divadlo obnovenú premiéru Krútňavy odložilo, kým sa nezišlo najlepšie obsadenie, aké Slovenské národné divadlo pre hlavné postavy momentálne má.
A zrejme sa naozaj oplatilo počkať. Miroslav Dvorský je najmä v lyrickejších pasážach výborným Ondrejom, spevácky výkon podčiarkol plastickým, uveriteľným a psychologicky motivovaným herectvom.
Katrena v interpretácii slovansky mäkkého, výrazovo vrúcneho sopránu Ivety Matyášovej a vokálne i herecky sugestívny Ján Galla ako Štelina mali rovnocenný podiel na pozitívnom dojme z ústrednej trojice hrdinov.
Oproti pôvodnej inscenácii z roku 1999, ktorú hudobne naštudoval Wolfdieter Mauer, nastala zmena za dirigentským pultom. Ondrej Lenárd je umelcom výsostne povolaným tlmočiť nádheru Suchoňovej partitúry.
Najmä v expresívnych pasážach nadobúdal technicky istý orchester symfonické parametre a opájal plnokrvnosťou zvuku.
Réžia v mnohom zvýraznila prednosti diela. Krútňava je skvelá: má dramaturgický spád, prepracovanú psychológiu, strhujúce emócie, silné morálne vyznenie. Juraj Jakubisko vystihol jej dramatický nerv. Aj v početných masových scénach vytvoril herecky homogénne obrazy, inscenácia odráža detailnú prácu režiséra so súborom.
Pôsobivé je časové rámcovanie príbehu slovenskými ľudovými tradíciami.
Slávny filmový režisér si neodoprel vtisnúť inscenácii čitateľné odtlačky svojho rukopisu (židovský krčmár s dvoma ryšavými kučeravými dcérami, cigáni, bicykle, detičky-anjeliky). Nič to, v divadelnej prvotine má na to určite nárok. Len mohol ešte viac veriť v účinok Suchoňovej hudby.
Mimohudobná ilustrácia zvukov prírody ruší, obišli by sme sa zrejme aj bez ilustrovania Ondrejovych výčitiek svedomia prízrakom zavraždeného Jana.
No i tak je hudobne výborne naštudovaná, scénicky živá a vizuálne efektná Krútňava, ktorej veľké javisko nového divadla svedčí, jedným z najlepších čísiel repertoáru.
A hoci je veľká škoda, že nestihla byť zvrchovane dôstojným otváracím programom, ten nedeľný večer stál za to.
Opera SND, 20. mája 2007.
Eugen Suchoň: Krútňava.
Hudobné naštudovanie Ondrej Lenárd, zbormajsterka Naďa Raková, choreografia Jozef Dolinský st., scéna Milan Ferenčík, kostýmy Ľudmila Várossová.
Réžia Juraj Jakubisko.
Autor: Michaela Mojžišová Autorka je operná publicistka