v či presnejšie: hovorkýň.
Svet je, aký je. Nebo je modré, tráva zelená, po víkende nasleduje pondelok a 1 + 1 = 2. Je to zrejmé, očividné a nikomu ani len nenapadne tvrdiť niečo iné. Pravda, okrem koaličných poslancov výboru pre nezlučiteľnosť funkcií a niektorých vládnych hovorcov či presnejšie: hovorkýň.
Reklama nie je reklama
Minister zdravotníctva Ivan Valentovič účinkoval v reklame dvoch zdravotných poisťovní. Že to bola reklama je evidentné: išlo o materiál označený logom zadávateľa, ktorý bol uverejnený na strane označenej ako „Inzercia“, z čoho sa dá usudzovať, že za ním je konkrétny zadávateľ. Takýto PR článok spĺňa náležitosti definície reklamy. No hovorkyňa ministra tvrdí, že „v nijakom prípade nešlo o reklamu“, a to isté svojím hlasovaním „povedal“ aj parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií.
Zneužívanie funkcie je dovolené
Týždenník Plus 7 dní začiatkom roka opakovane zverejnil fotografie, ako sa v služobnom vozidle ministra spravodlivosti Štefana Hrabina vozí jeho syn a do vládnej limuzíny počas neprítomnosti ministra nastupuje jeho manželka. Výbor pre nezlučiteľnosť funkcií prijal uznesenie, podľa ktorého je to v poriadku a že jeho syn naďalej môže využívať služobné auto svojho otca.
Alebo iný príklad: štátny tajomník ministerstva zmení pravidlá na udeľovanie dotácií tak, aby ich dostala aj jeho firma. Konflikt záujmov? Ale kdeže! Výbor pre nezlučiteľnosť funkcií zastaví konanie. Dalo by sa pokračovať ďalšími skutočnosťami, v ktorých tento výbor hlasovaním rozhodol, že „skutok sa nestal“.
Fascinujúca arogancia moci
Väčšinu vo Výbore Národnej rady pre nezlučiteľnosť funkcií majú poslanci vládnucej koalície. Je zrejmé, že sa snažia podržať svojich. Stačí iba zdvihnúť roku za uznesenie, ktorým sa čierne zmení na biele. Prepísať históriu? Nedajbože popierať holokaust? Oživiť Elvisa? Nič nie je nemožné. Áno, robia z nás hlupákov a vysmievajú sa nám do očí.
A hoci sa to moci nepáči, médiá sú o. i. na to, aby na to hlasno upozornili.
Autor: Marian Timoracký marketingový analytik United consultants