BRATISLAVA. Pri približne rovnakom počte turistov ako v roku 2005 sa tržby z pasívneho organizovaného zahraničného cestovného ruchu na Slovensku medziročne zvýšili o 6,8 percenta na takmer 11 miliárd korún.
„Výbornými mesiacmi boli júl a august, kde dopyt takmer prevyšoval ponuku,“ povedal prvý viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Pavol Komora. Niektoré cestovné kancelárie takzvané „last minute“ zájazdy v daných mesiacoch ani nepredávali.
Top destináciou v pasívnom cestovnom ruchu bolo vlani Grécko, kam organizovane vycestovalo takmer 106–tisíc návštevníkov. Medziročne to znamenalo nárast o zhruba šesť percent. „Grécko sa dostalo prvýkrát pred Chorvátsko,“ povedal Komora. Do Chorvátska vlani organizovane išlo viac ako 101–tisíc Slovákov. Chorvátske štatistiky však evidujú viac ako 200–tisíc návštevníkov zo Slovenska. „Svedčí to o tom, že Chorvátsko je krajina, kde mnohí Slováci jazdia individuálne,“ povedal Komora. Na tretej priečke sa umiestnil Egypt.
Tento rok sa podľa Komoru očakáva výrazný nárast v počte vycestovaní turistov zo Slovenska. „Tento nárast by mohol dosiahnuť 10 až 15 percent, o čom zatiaľ svedčí aj predaj first momentov,“ povedal Komora. Podľa neho možno sledovať presun klientov z „last minute“ na takzvané „first minute“. Predaj zájazdov last minute v júli a auguste výrazne poklesne. „V mnohých prípadoch je hlavná sezóna na tento rok už vypredaná,“ povedal Komora. Niektoré hotely v Turecku, Grécku či Španielsku už avizovali, že neprijímajú ďalšie objednávky. Pod dobré čísla pasívneho cestovného ruchu sa podpisuje priaznivá ekonomická situácia. „Tí, čo nechodili na dovolenku, chcú ísť autobusom. Tí, čo chodili autobusom, idú letecky,“ povedal Komora.