o ukončovaní štúdia
na stredných školách už znenia interných maturitných zadaní nie sú tajné.
Je na vyučujúcich jednotlivých predmetov a jednotlivých školách, ako sa vyrovnajú s prístupom k tejto problematike. V niektorých školách sa tak maturanti učia na maturitu podľa zoznamu otázok. Riaditelia škôl majú na odtajnenie zadaní rôzne názory.
Gymnázium Novohradská, Bratislava, riaditeľka Zuzana Munková:
Som zásadne proti zverejňovaniu konkrétnych zadaní a považujem to za dehonestujúce. Maturitná skúška sa tak stáva neobjektívnou. Bola som pri zrode novej maturity, od ktorej sme si sľubovali, že bude objektívnejšia a že jej známky budú mať väčšiu výpovednú hodnotu, aby boli z rôznych škôl porovnateľné. Toto sa podľa môjho názoru dnes dosahuje len v externej časti. Ústna maturitná skúška po vlaňajšej druhej novele objektivite nepridáva. Napokon žiaci od začiatku štúdia vedia, aké sú výstupné maturitné požiadavky, každý vyučujúci ich oboznámi s maturitnými okruhmi, témami.
Gymnázium Ladislava Sáru, Bratislava, riaditeľ Pavel Sadloň:
Pokiaľ to charakter zadania umožňuje, sprístupnili sme ho žiakom. Zadania sú u nás verejná záležitosť, ale napríklad v matematike žiak nevie, ktorý príklad konkrétne vybraný z banky maturitných zadaní si vyberie práve on. Ak sú však maturitné zadania "širokospektrálne" a prierezovo mapujú celé učivo predpísané štandardmi a cieľovými požiadavkami maturitnej skúšky, ich zverejnenie môže len skvalitniť proces prípravy žiakov na maturitnú skúšku.
Stredná priemyselná škola, Dubnica nad Váhom, riaditeľ Pavol Bagin:
Schvaľujem túto možnosť. Prečo niečo pred žiakmi tajiť? Kde sú jasné pravidlá, sú aj dobré vzťahy a spolupráca. Témy sme odtajnili na hodinách, ich detaily však nie. Skontroloval som to, nestretol som sa s ťažkosťami. Budúci rok chceme témy zverejniť aj na internete.
Obchodná akadémia, Prievidza, riaditeľ Ľubomír Vida:
Vyučujúci jednotlivých predmetov zverejnili maturitné témy na internete a o ich obsahu hovorili so žiakmi na hodinách. Zloženie otázok a ich čísla sme nesprístupnili.
Gymnázium Andreja Kmeťa, Banská Štiavnica, zástupkyňa riaditeľa Renáta Mikulášová:
Pre nás to bola veľká dilema. Rada školy napokon rozhodla, že zverejnenie ponechá na rozhodnutie predmetových komisií. Tie sa dohodli, že zverejnia okruhy tém a na hodinách o nich informovali žiakov. Žiaci teda otázky videli, ale nikto si ich nesmel opisovať ani odfotiť mobilom. Takže presný zoznam nemá v ruke nikto z nich.
Cirkevné gymnázium sv. Tomáša Akvinského v Košiciach, riaditeľ Pavol Macko:
Zadania sme nezverejnili, zostali pre žiakov utajené. V rámci hodín učitelia maturitné témy rozoberali, ale bez konkrétností.
Oslovili sme aj ďalšie stredné školy. Ich predmetové komisie pripravili požiadavky, obsah, vnútornú štruktúru zadaní. Napríklad z matematiky povedali, aké typy rovníc budú, ale už ich nekonkretizovali, to isté z jazykov. (or)
Kedy žiak neuspeje
Ak z externej časti maturity dosiahne žiak menej ako 33 percent a z písomnej formy internej časti menej ako 25 percent a pri ústnej odpovedi dostane štvorku, tak nezmaturuje.
Čo robiť pri neúspechu
Ak žiak na maturitnej skúške z niektorých predmetov neobstojí, najviac však z dvoch, školská maturitná komisia mu môže povoliť konať opravnú skúšku z týchto predmetov alebo časti skúšky z týchto predmetov.
Opravná skúška
O opravnú skúšku môže žiak požiadať do troch rokov od ukončenia posledného ročníka strednej školy.
Ak je z niektorých predmetov neúspešný aj na opravnej skúške, môže mu komisia povoliť druhý opravný termín.
Ak žiak neuspel z dobrovoľného predmetu, nemá to vplyv na úspešné vykonanie maturity a na vysvedčení o maturitnej skúške sa to neuvádza.